Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda raser i samma flock?  (läst 2745 gånger)

niffen

• Västergötland
Blanda raser i samma flock?
« skrivet: 14 okt-11 kl 17:25 »
Hej alla. Är ny här på detta forum.
Jag har fallit för frestelsen att skaffa hönor. Har precis lämnat in en tillståndsansökan till kommunen, måste man ha här och 812:- vill dom ha för det  >:D. Hoppas det går bra.
Eftersom jag helt novis på området skulle jag uppskatta alla tips jag kan få.
Som hönshus hade jag tänkt avdela en bit av mitt garage, så där 8-10 kvm. Det behöver inte bli alltför omständigt att göra. Garaget är isolerat och den del jag tänkt använda vätter ner mot trädgården.
Vet fortfarande inte vilken/vilka raser jag vill ha men av någon outgrundlig anledning har jag fått en förkärlek till höns med benfjädrar. Tyvärr kan jag nog inte ha tupp pga grannarna, iaf inte till att börja med. ;D
Är dt OK att blanda raser i samma flock? Hade tänkt mig ca 5-10 st totalt.

Jejk

• Södermanland
SV: Blanda raser i samma flock?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-11 kl 09:23 »
Hej alla. Är ny här på detta forum.
Jag har fallit för frestelsen att skaffa hönor. Har precis lämnat in en tillståndsansökan till kommunen, måste man ha här och 812:- vill dom ha för det  >:D. Hoppas det går bra.
Eftersom jag helt novis på området skulle jag uppskatta alla tips jag kan få.
Som hönshus hade jag tänkt avdela en bit av mitt garage, så där 8-10 kvm. Det behöver inte bli alltför omständigt att göra. Garaget är isolerat och den del jag tänkt använda vätter ner mot trädgården.
Vet fortfarande inte vilken/vilka raser jag vill ha men av någon outgrundlig anledning har jag fått en förkärlek till höns med benfjädrar. Tyvärr kan jag nog inte ha tupp pga grannarna, iaf inte till att börja med. ;D
Är dt OK att blanda raser i samma flock? Hade tänkt mig ca 5-10 st totalt.

Jag vet för lite för att svara på vilka höns arter som passar ihop, testa att posta en fråga i kategorin "höns: raser". Men absolut kan du blanda, men kolla vilka som sagt som passar!
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 okt-11 kl 12:35 »
Varför skulle du inte kunna blanda. Funkar bra. Inte så att hönan vänder sig till en annan höna o säger "Vi är inte samma ras! Vi kan inte bo ihop."  ;D  Är det dvärg eller större du vill ha? Jag föredrar personligen blandgrupper med olika färger.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 15 okt-11 kl 12:36 »
Du kan absolut blanda raser i samma flock. Lättast är det om man har raser som är hyfsat jämna i storlek men det finns många som också har stora och dvärgar ihop. Har man ingen tupp kan man mycket väl blanda även stora och små om man vill. Blir det problem beror det ofta mer på individerna än på raserna. Kom ihåg att en liten höna inte vet att hon är liten och en stor höna inte vet att hon är stor. Det kan mycket väl vara så att den minsta bestämmer  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

niffen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 okt-11 kl 13:06 »
Tackar för svaren.
Önskemålet är att ha hönsen fritt gående i trädgården så för att spinna vidare på min okunnighet så antar jag att större höns är mindre utsatta än dvärg när det gäller försvar mot t.ex katter och andra rovdjur?
Har själv en katt men det är i första hand de lösdrivande "vildfräsarna" jag tänker på.

Misonten

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 okt-11 kl 12:33 »
Hej!
De är mysigt med en blandning i hönshuset :P
Vi har själva : Mille fleur (benbefjädrad dvärg), Stor silkes, Gammalsvensk dvärg, Araucana, samt några blandras av dessa raser. Alla med olika färger och utseende  ;D I flocken ingår även 2 dvärgankor mignon.
Lycka till med dina framtida höns!!
/Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #6 skrivet: 16 okt-11 kl 13:15 »
Hej jag har en hell del raser ihop
olika raser det går jätte bra att blanda !!!
 ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Qnaziga hönzmamman

• Du lever en sekund i taget, den sekunden är nu....
    • Värmland
    • bloggtantfnizz
« Svar #7 skrivet: 18 okt-11 kl 14:06 »
Hej! Liksom Du är jag också ny här.... :-\ Men vi valde att ha Dv.kochin, Antwerpen(skägg) Svartstjärtad Chabo, Silkeshönor samt Bantam. Sammanlagt 11 st.( Alla hönor) Det funkar kanon!  ;)Vi har haft dem en vecka nu och där är väl någon som är lite tuffare,  men det är troligen lite rangbestämmande. Åldern varierar något men de är alla årshöns. Dom är ena fegisar för de vill inte gå ut.....har det väl för bra inne kan tänka...!!! LYCKA TILL med Ditt projekt, visst är det skoj!?  :D
Qnaziga hönzmamman

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 18 okt-11 kl 15:36 »
Tackar för svaren.
Önskemålet är att ha hönsen fritt gående i trädgården så för att spinna vidare på min okunnighet så antar jag att större höns är mindre utsatta än dvärg när det gäller försvar mot t.ex katter och andra rovdjur?
Har själv en katt men det är i första hand de lösdrivande "vildfräsarna" jag tänker på.

Jag skulle nog snarare säga att det är tvärtom. Mina stora Brahma är tunga, sävliga och lite klumpiga - mina lättare höns, ex leghorn och appenzeller är snabbare och bättre på att fly(ga).
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 okt-11 kl 17:23 »
Bara en liten fråga till "niffen" som tydligen aldrig haft höns. Jo, visst kan det vara ok att blanda en del raser och korsningar, men varför krångla till alltihop från början. Olika temperament och storlekar och åldrar och kanske köpa en härifrån och en därifrån, med allt vad det innebär med smittorisker och sånt. Varför inte prova med några höns av en ras som tilltalar en och börja med dessa?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser