Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Axilur´a igen?  (läst 3327 gånger)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
Axilur´a igen?
« skrivet: 15 okt-11 kl 13:48 »
Nu har jag beslutsångest

Bakrunden är:  Hildur-Hilda 11 år har en längre tid  hostat ibland och när jag nu tar tag i det med att med förstoringsglas och tops undersöka utan att finna något i mat eller luftstrupe,,, avmaskas hon med 1/2 Axilur *3 dag ( hon väger dock knappt 1 1/2 kg så lite överdoserat är det  8)  avm 17 sep alltså 4 veck sedan ) Resultatet blev bättre men inte helt bra.
Jag vill avm igen men törs inte riktigt, det står heller ingen sådan rekomenation på bipacksedeln

Nu (läs idag)när jag gav ostbitar började hon hosta mycket och då fick jag för mig att det kan vara bitar av Parafinet runt osten som fastnar i halsen..

Så till frågan/orna:
Kan det vara så att parafin är så `osmältbar´att de ligger kvar väääldigt länge i halsen och skapat en kronisk retning?
Kan en höna bli/vara allergisk?
Har hon Gapmask som inte vill ge sig?

Varför jag nu sänder ut dessa frågor är att 2000 tog jag bort en höna som lät när hon andades likt astma och gjorde det under en lång tid ,, Ja ett år kanske. Helt frisk förövrigt med blanka fina fjädrar och gott hull. Jag hade inte kunnandet som idag och ångrar bittert att jag valde vara `humana´ då vi trodde hon led svårt. Men med facit i handen,,,,, då  det inte fanns någon som sa  - Gapmask - eller bollat ideer på ett Alternativ.nu. Detta blev förvisso också en lärdom´.

Så Kan ni hjälpa mig med ideer, råd kanske bara att "gissa" för hönan ser ju bara jag (och hon ser helt frisk ut men har en förskräcklig hosta) eller har egna erfarenheter med liknande.
                                                    //Cokett
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 16:33 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Axilur´a igen?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-11 kl 18:33 »
Jag fick gapmask på mina höns för många år sedan och dom blev akut sjuka, inte någon långdragen hosta med annars gott allmäntillstånd. Så jag tror faktiskt inte på gapmaskäven om det inte är fullständigt omöjligt. Risk finns att det är åldersrelaterat då 11 år trots allt är en rätt hög ålder på en höna även om de naturligtvis kan bli äldre.

Axilur har relativt låg giftighet för ryggradsdjur så att avmaska igen är ingen större fara om du ändå tyckte hon blev bättre av det. Prova då att ge i 5 dagar istället.

Hoppas att gammelhönan kryar på sig i vilket fall som helst  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 15 okt-11 kl 19:08 »
AHA... man kan ge flera dagar än det rekomenderade på bipacksedeln i vissa fall../---Ja men   :)  det vet jag ju/har hört för länge sedan   Tack för påminnelsen Azoo-Lina Detta är fördelen med att kunna bolla ideer.
Har två till gamla tanter som har lite mer Kochin i sig men legat under samma höna så åldern är den samma så det känns inte ålders relaterat kanske ras relaterat ??. 
Fast jag ser ju hur töserna tar sig upp och ner efter olika förmåga till höjder typ ett bord så äldre är dom   :D .  Kan ju vara ålders förnekelse hos mig  :-[  Jag blir heller inte äldre ju
Axilur´ar med början i morgon får vi se....Kommer ni på fler ideer så snälla skriv.
              Hälsar  Cokett  och tackar på förhand

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 16 okt-11 kl 12:03 »
Axilur är bra att avmaska med, men Ivomec är det du ska använda mot just Gapmask.

Så jag skulle avmaska henne med Ivomec nu!
eftersom du redan har Axilur avmaskat henne och hon inte slutat hosta,
men har du sett röda maskar i halsen på henne någon gång?

« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 14:51 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #4 skrivet: 16 okt-11 kl 12:26 »
Axilur är bra att avmaska med, men Ivomec är det du ska använda mot just Gapmask.
Kan du berätta mer? Jag har avmaskat med axilur mot gapmask och det verkade funka, är ivomec bättre alltså? Dosering?

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 16 okt-11 kl 17:42 »

Nej ,,det är just det och då har jag tittat i halsen långt ner i luft och matstrupe med förstoringsglas. Och tvingat ner en topps
Hon är inte sammarbetsvillig att bli fotad där.   :(     det ser helt normalt ut

Sen är min tilltro till Ivomecc som    ( vi använde till hästarna när det kom på marknaden var det på 80-talet tro   ??? minns inte ,,nu har vi sedan -97 inte behövt avmaska.. växelbetar med lamm  men ibland uppstår ju konstiga saker)       är ett preparat som även förstör (bakvägen  ;) )när det kommer ut i marken
 Inte aktuellt för mig/ Finns ju faktiskt en anledling till att JB åter krävde recept/ Och jag tänker defenetivt inte ta debatt om Ivomecc här...  8) Men är tacksam för ditt inlägg Grimla   Bilden  är väldigt talande  och informativ..  ..Tack.   
Jag vet att Axilur är helt ok mot gapmask...Om det nu är det som är " sjukan"

Idag har hon fått en 1/2 Axilur i en av Coops färdiga köttbullar. Dom fungerar utmärkt till medecin bollar...Hur kan människor köpa för att äta sådant  ;D Det får bli en annan tråd.
                                                 Hälsar Cokett

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser