Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka hönskycklingar  (läst 1275 gånger)

Rubus

• Norrbotten
Sjuka hönskycklingar
« skrivet: 16 okt-11 kl 08:48 »
Hej
Jag har 4 kycklingar som nu är 7 veckor gamla. En av hönskycklingarna blev sjuk för ett par dagar sedan i vad jag nu tror är Marek
En av tuppkycklingarna börjar vara ostadig i benen. Dom andra två mår fortfarande bra.
Hur länge kan jag vänta med att sätta ihop dom kycklingar som är friska med dom i hönshuset?
Eller kommer alla att bli sjuka?
Finns smittan hos mina höns för dom här är kläckta av ägg från dom.
Hur smittsamt är det? Kan jag smitta ner hönsen i hönshuset via mig?
Naturligtvis tar jag bort dom som är sjuka och hönsen finns inte i samma hus.
Rubus
Rubus

Fuglemakeren!

• Norge
SV: Sjuka hönskycklingar
« Svar #1 skrivet: 16 okt-11 kl 12:19 »
Först bör du vara någorlunda säker att det är marek och inte något som kan ge liknande symtom. Kan de ha skadat leder eller ben? Vitaminbrist?

Om det är marek så har du nog viruset i hela besättningen, det sprids mycket lätt. De flesta hobbyhönsflockar (tror man) är exponerade för viruset, men när man inte vaccinerar bygger man upp mer motståndskraftiga djur efter hand. Tips: att köpa ägg från vaccinerade föräldrar om man inte vaccinerar själv (det gör man inte här i Norge) kan vara mycket tråkigt, har erfarenhet från mig själv och andra där.

De som får mareks måste tyvärr avlivas.

Eftersom du har kläckt dom själv efter egna föräldrar behöver du inte ha dom avskilda från de andra av den orsaken, själv fördrar jag att ha kycklingarna i storflocken så tidigt som praktiskt möjligt.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Rubus

• Norrbotten
SV: Sjuka hönskycklingar
« Svar #2 skrivet: 16 okt-11 kl 23:22 »
Vad finns det för andra sjukdomar med liknande symtom?
Dom äter allfoder och får olika grönsaker, ris, potatis och frukt i tillägg.
Är det något mer jag behöver ge dom?
Ingen av dom vuxna fåglarna är sjuka. Värphönsen köpte jag från en storuppfödare och dom går tillsammans med kycklingar jag kläckte i våras. Har nyligen utökat besättningen med unghöns från en privatperson och det vore en katastrof att få ev smitta i hönshuset.
Rubus
Rubus

Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser