Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veganska lussebullar  (läst 8009 gånger)

Wilanow

• Skåne
Veganska lussebullar
« skrivet: 16 dec-11 kl 12:54 »
Försökte detta året att baka veganska lussebullar. Ville inte använda de mjölkfria margarin som finns i butiker häromkring, då dessa uppenbarligen innehåller palmolja (!). Provade med rapsolja och tycker resultatet blev slående bra:

50 g jäst
1,5 dl rapsolja/solrosolja
5 dl sojamjölk/havremjölk
1 dl socker
1 g saffran
10 dl vetemjöl
0,5 tsk salt

Bilder finns här på bloggen om ni vill kika: http://www.expeditiongron.se/?p=492

Är det andra som provat med olja eller har liknande veganrecept som funkar? Skulle var kul att testa!

jenses

• Gäst
SV: Veganska lussebullar
« Svar #1 skrivet: 16 dec-11 kl 14:24 »
Det är väl knappast veganskt - eller räknas jästsvamparna inte längre som levande varelser?  :'(

Wilanow

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 dec-11 kl 14:41 »
Ojdå, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Vi var mest inställda på att få bort margarinet, mjölken och äggen. Jag undrar om det skulle funka med bakpulver? Du har inget jästfritt recept på lager? :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 16 dec-11 kl 15:05 »
Jag  skulle nog ha i lite  äppelmos  så degen inte blir så torr..

Suresh

• -
« Svar #4 skrivet: 16 dec-11 kl 15:06 »
Det är väl knappast veganskt - eller räknas jästsvamparna inte längre som levande varelser?  :'(

Veganer äter levande varelser, men inte djur. 

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 dec-11 kl 15:07 »

Kan man inte anta att jästsvampar är på ungefär samma intelektuella nivå som morötter, trattkantareller och salladsblad?

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 16 dec-11 kl 15:11 »
Kan man inte anta att jästsvampar är på ungefär samma intelektuella nivå som morötter, trattkantareller och salladsblad?

Djur är de i vart fall inte.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 16 dec-11 kl 15:20 »
Men kom igen. Jäst är inte djur!
Varför undvika det som naturen gett oss. Orka vara vegan etc etc etc. Njut av livet!

Mata

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 20 dec-11 kl 07:13 »
Man måste inte ersätta mjölk i recept som lussebullar eller kanelbullar, det går faktiskt lika bra med vatten. Ingen kommer märka något alls antagligen. Vanlig mjölk har dock effekten att brödet inte blir knaprigt på ytan, men särskilt då det gäller kanelbullar så tycker jag det är ett plus. Jag brukar ha i lite mer fett i lussebullarna och tänk på att inte ha för mycket mjöl... Många bakar torra och trista lussekatter med alldeles för mycket mjöl.
Jag är lite onyttig av mig så jag har i lite extra socker också, hehe... :)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #9 skrivet: 20 dec-11 kl 07:33 »
Man behöver även ha i lite mer salt för att smakmässigt kompensera för att man tar bort mjölk. Och nej, det går inte att baka lika goda lussebullar utan mjölk, men det går att baka något som påminner om lussebullar. Jag provade mycket olika varianter under en period när jag inte tålde laktos. Det är samma med pannkakor, lite extra salt, socker och olja så går det att ersätta mjölken med vatten.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 20 dec-11 kl 09:56 »
När jag hade barn som inte tålde mjölk så bakade jag alla sorts bullar på äppeljos / praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Dela detta:

* Inloggade just nu

191 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser