Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Incest & rasism i hönsgården  (läst 2225 gånger)

asta

Incest & rasism i hönsgården
« skrivet: 22 okt-11 kl 23:25 »
Vi har två problem i vår hönsflock (som är en helt ny flock sedan ca 1 månad). För det första är tuppen rasist! Vi ville ha mångfald i hönsgården och har flera olika raser på hönsen. Tuppen väljer dock att umgås enbart med de två hönor som är av samma ras som honom och ratar de andra tio. Hönsen är än så länge unghöns/kycklingar så umgänget är än så länge rent platoniskt, men han vill inte ens gå i närheten av hönorna av annan ras. De första två veckorna turades de om att gå ut i hönsgården. Antingen tuppen och hans två utvalda höns eller också alla de andra. Nu kan de vara ute alla samtidigt, men tuppen och hans höns går för sig.
Vad gör vi med honom? Brukar det lösa sig på sikt?

Problem nr 2 är att min dotter fick lov att handla själv när vi var på hönsmarknad och fyndade då 6 stycken jättesöta kycklingar. Både vi och säljaren trodde att alla var hönskycklingar, men de var för små att könsbestämma. Två av kycklingarna har nu visat sig vara tuppar och de har nu fått sina fjädrar på bakhuvudena avplockade (det är vithättor så de har inte kam utan peruk). Dottern vägrar bestämt att göra sig av med en enda av sina kycklingar, men hur går det i hönsgården om 2 av tupparna är äggkläckningssyskon med 4 av hönorna? Det är än så länge inga slagsmål och en av de två tuppkycklingarna är mindre än sin bror så de två borde väl dra jämt i allafall?
Kan vi ha vithättorna kvar som andre och tredjetupp förutsatt att vår ordinarie tupp accepterar dem? Hur stor är risken för incest i hönsgården? Kycklingarna är kläckta i maskin så de har ju nödvändigtvis inte samma mamma allihop, men släkt bör de ju vara. Ev. vill vi skaffa en egen, liten kläckare till barnen. Är det dumt att isf stoppa vithätteägg i kläckaren?

FM

• Skåne
SV: Incest & rasism i hönsgården
« Svar #1 skrivet: 22 okt-11 kl 23:35 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=121582.0 Där pratar de litet om vithättor. De verkar som tupparna gillar plocka av hättorna på varann.
Inavel tål höns väldigt bra vad jag förstått. Man kan avla länge utan ta in nytt blod.
Tuppen kanske håller sig till de hönsen av samma sort för han bott med dem längre??? Har oxå två raser blandat, den ena hönan vill gärna sitt med sin 'rastupp' på pinnen, tuppen bryr sig inte lika mycket. De kommer från samma ställe.
Jag är nybörjare så rätta mig om jag har fel  ::)

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Incest & rasism i hönsgården
« Svar #2 skrivet: 23 okt-11 kl 08:18 »
Hade en vit silkestupp som bara parade sig med svarta hönor, inte vita silkeshönan ens. Men han var nog inte rasist,  bara förvirrad :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser