Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En hönas rätt  (läst 6727 gånger)

dwinn

• medvetande, intelligens, mod, ljus, kamp
    • Östergötland
SV: En hönas rätt
« Svar #20 skrivet: 23 okt-11 kl 23:09 »
Jag tror man intuitivt behöver förstå hur man ska behandla ett djur om man skall ta hand om det, annars ska man nog låta bli.

Tänk om man glömmer bort vad man läst, eller läser fel:-)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 24 okt-11 kl 00:27 »
Det går inte för sig numer, då ryker EU-bidragen  ;D ;D
Numer är det otaliga texter som ska förstås och kommas ihåg...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

tringeling

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 24 okt-11 kl 08:29 »
Grimla, du skrev i ett tidigare inlägg här i tråden: L100'n som vi alla har över oss...

Tycker du att jordbruksverkets regler är för stränga eller svåra att leva upp till?

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 24 okt-11 kl 08:35 »

Den så kallade mänskliga facktorn  tror inte den är så mycket att göra åt  :)

FM

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 24 okt-11 kl 13:03 »
Tycker det fint med korta små texter som denna som Markim postade. Alla kan behöva en liten påminnelse. Bra Majsan  :D

I övrigt, så är det många regler att hålla ordning på. För mig inga större problem att läsa, men för dem som är dyslektiker etc kan det va förb... jobbigt.

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #25 skrivet: 24 okt-11 kl 13:10 »
Min (bortskämda) hönor vill tillägga att de vill ha varsin egen mobiltelefon så de kan skicka sms- när matte varit så dum att hon stängt dörren in till grisstallet så de inte kan gå in där och sno av kattmaten. Dessutom tycker de att de är orättvist att de inte får gå in i boningshuset.

( Hade de fått det så hade de väl suttit på mina axlar och i mitt knä just nu och hjälpt till att skriva här genom att picka med näbbarna på tangentbordet.)

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ronny

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 24 okt-11 kl 13:26 »
Bl.a den femte friheten skulle jag gärna vilja se hur olika människor tolkar. Om hönsen går ute och ser himlen och en rovfågelsiluett mot den. Är det att utsätta dem för "oro och rädsla" eller "psykiskt lidande". Om höns vistas fritt utomhus mår de enligt min mening bättre än om de stängs inne. Men då utsätter man dem samtidigt för större risk för lidande, genom att bli tagna av rovfåglar/rovdjur och bli delvis uppätna innan de är döda. Livet är grymt, sa grisen.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

tringeling

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 24 okt-11 kl 18:21 »
Jag kollade runt lite hos Defra (Storbritanniens motsvarighet till vårt jordbruksverk) och tror att jag hittade ursprunget till barnkammarramsorna.

För att ta det i kronologisk ordning så gav britterna 2006 ut en djurskyddslag (eller om det är en förordning) som heter Animal Welfare Act 2006. Den är på 55 pdf-sidor.

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2006/45/pdfs/ukpga_20060045_en.pdf

Men tydligen ansågs detta var för svårläst, så därefter publicerades Explanatory Notes (förklaringar) till nämnda Act. Den är bara på 30 pdf-sidor.

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2006/45/pdfs/ukpgaen_20060045_en.pdf

Men för att tillgodose behovet av något snabbläst som ändå förklarade vad djurskyddslagstiftning går ut på, gavs en liten broschyr ut. Det är i den som de fem punkterna finns, inte exakt som de som Markim hittade i fjäderfätidskriften, men nästan. Den broschyren är bara på fyra sidor med ytterst lite text men i vackra färger och söta djurbilder.

http://archive.defra.gov.uk/foodfarm/farmanimal/welfare/act/documents/dutytocare.pdf

Varför det är just fem punkter vet jag inte, kanske någon tankesmedja har kommit fram till att det är vad folk orkar läsa. För ett antal år sedan träffade jag en man i Wales som kände till fall där lantbrukare hade begått självmord på grund av att de inte orkade med alla regler och blanketter som EU förde med sig. Så det är inte bara vi i Sverige som tycker det är jobbigt. Men jag tycker ändå det är bra att det finns djurskyddslagstiftning, annars skulle det ju inte gå att klämma åt dem som verkligen vanvårdar djur. I de fem punkterna står inget nytt som inte står i själva lagen, men de är en sammanfattning av vad det hela går ut på.

« Senast ändrad: 24 okt-11 kl 18:25 av tringeling »

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #28 skrivet: 24 okt-11 kl 18:34 »
Tingeling och Grimla: Rock n roll..=DD

/Stone cold
You want some..Come get some

tringeling

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 24 okt-11 kl 18:44 »
Tringeling och Grimla: Rock n roll..=DD

/Stone cold

Vad är problemet?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #30 skrivet: 24 okt-11 kl 21:35 »
Alla andra här kanske vet vad L100'n är, men jag tvingas blotta luckorna i min allmänbildning och fråga vad det är.
Tack för frågan, nu vet jag också lite mer!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tringeling

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 25 okt-11 kl 14:18 »
Varsågod. My pleasure. Och jag får väl tacka Ulric som levererade svaret. Att lista ut hur världen fungerar är inte lätt alla gånger. Vi får hjälpa varandra.

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #32 skrivet: 25 okt-11 kl 20:29 »
Vad är problemet?

.ingen aning va problemet skulle vara..??
Jag menade tack för hjälpen med översättning osv..
Min svengelska är inte så bra.

/Majsan
You want some..Come get some

Sussilo

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 25 okt-11 kl 20:49 »
Bra gjort och fint att du skrev det här, Majsan! Så länge det finns djur som blir vanskötta behövs tydliga, lättfattliga sammanställningar.

Ronny

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 25 okt-11 kl 23:09 »
Kan det uttryckas enklare och tydligare än så här?

"Hönsskötsel går ut på att bereda hönsen största möjliga trevnad".

Citat ur Lantmannens uppslagsbok 1925
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollmor

• -
« Svar #35 skrivet: 26 okt-11 kl 23:50 »
Ah, tack, Ronny!  jag tänkte själv lägga in det citatet, och Du hade även referensen.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #36 skrivet: 28 okt-11 kl 13:23 »
( Hade de fått det så hade de väl suttit på mina axlar och i mitt knä just nu och hjälpt till att skriva här genom att picka med näbbarna på tangentbordet.)
Min åtta har faktiskt lossnat och går inte att använda efter att en maran trampat på den. Man får skylla sig själv när man ger hönsen tillgång till laptopen.

Trollmor

• -
« Svar #37 skrivet: 28 okt-11 kl 23:11 »
Och hur går det med åttorna på hönsens egna mobiler?  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser