Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnader per kupa  (läst 2112 gånger)

JamBeast

• Skåne
Kostnader per kupa
« skrivet: 25 okt-11 kl 15:44 »
Om man har en fungerande honungsproduktion med x antal kupor borde det gå att ställa upp en genomsnittskostnad/år för varje kupa. Är det någon av er som funderat på detta? Förutsättningarna är såklart väldigt olika men jag tänker mig att någon av er kanske har gjort denna uträkning...

Sanntos

• Gäst
SV: Kostnader per kupa
« Svar #1 skrivet: 25 okt-11 kl 23:12 »
Jag har, eftersom jag gillar Excel. Men man kommer inte ifrån att man måste ange förutsättningarna, tex hur många kg socker man tänker ge, vilken varroabehandling man tänker använda etc. Antal kupor påverkar. Har man köpt en hyfsad slunga och räknar transporter och 10% avskrivning på material så kan man komma upp i en kostnad på 1000:- per kupa.

JamBeast

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 okt-11 kl 08:45 »
Ok, såklart är förutsättningarna väldigt skiftande men att du plockar in transporter och avskrivningar tycker jag är riktigt bra. Tidigare när jag läst i "starta biodling-trådar" verkar det som flera inte lägger in alla kostnader i sin budget för att de har det som hobby. Jag tycker att även om man har det som hobby bör titta på alla kostnader för att få en rättvis bild av resultatet.

Tycker du 1000 kr är för mycket eller lagom? Skulle du säga att du tar risker för verksamheten om du fick ner kostnaderna?

Sanntos

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 okt-11 kl 11:26 »
Grovt kan man räkna med max 1000:- man kan få ner det till 500:- per kupa också, om man vill.

Men det är mer intressant att räkna kostnader per kg, och när man ändå håller på så är det ännu vettigare att titta på intäktssidan. Kostnaderna är egentligen inte att göra så mycket åt, däremot antal kg och pris.

JamBeast

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 okt-11 kl 12:10 »
Så med snittskörden 30 kg skulle man få en kostnad på mellan 17 och 34 kr kilot...

ValleT

• -
« Svar #5 skrivet: 26 okt-11 kl 12:33 »
intressant fråga det här! Jag saknar svaren från de signaturer som annars alltid hävdar att investeringar måste göras. Hur räknar dom?

Sanntos

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 okt-11 kl 13:51 »
Så med snittskörden 30 kg skulle man få en kostnad på mellan 17 och 34 kr kilot...

Ja. Det som påverkar om det blir närmare 17 eller upp mot 30 är förstås tex antal kupor, med bara en kupa kostar nog varje kg en femtilapp ungefär att producera, om man får 30 kg.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 26 okt-11 kl 17:54 »
Här finns det lite verktyg för att underlätta för dej att räkna ut  ;D

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/961/1/

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 okt-11 kl 17:59 »
Man måste ha lite ekonomisk utbildning för att kunna använda dessa fullt ut.

Sanntos

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 okt-11 kl 20:18 »
Krånglar man till det ser man inte skogen för alla trän

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser