Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräs eller sly  (läst 912 gånger)

Eurydike

• Småland
Gräs eller sly
« skrivet: 27 okt-11 kl 11:54 »
Håller på att planera för att skaffa ankor. Så ni får finna er i många frågor här framöver  ;D
Vi har ett vattendrag på gården, men det är inte så lätt att hägna in pga vattnet förtsätter utanför gårdsgränsen.
Jag anser att jag måste hägna in dem då vi har väldigt gott om rovdjur. Sen ska de så klart få gå fritt när vi är hemma.

Så jag tänkte mig att man hägnar in dem i närheten av vattendraget med någon typ barnsandlåda i plast, med vatten i, inne i hägnet. Men att man öppnar så de kan gå till vattendraget när man är hemma.

Nu till den verkliga frågan. Ska inhägnaden helst vara på gräsmattan eller kan ankorna trivas i lite sly, sten, vildvuxet? Ingen tät sly, fullt framkomligt men inte platt gräsmatta.

skånetösen

• Skåne
SV: Gräs eller sly
« Svar #1 skrivet: 28 okt-11 kl 07:49 »
Så jag tänkte mig att man hägnar in dem i närheten av vattendraget med någon typ barnsandlåda i plast, med vatten i, inne i hägnet.

Jag har mina inhägnade av samma skäl som du och de går inne bland alla mina vinbärsbuskar. Verkar trivas utmärkt. Vad gäller badbalja har jag kommit fram till att en kattlåda modell gigantisk faktiskt funkar bäst. Ankorna gillar den där mjuka kanten som de kan glida över ( de är ju inte så smidiga di där djuren ) och det är lagom mycket vatten ( 20 liter ) att byta ut varje dag. Kostade mig 120 spänn i zooaffären men det var det värt. Fast nu har jag ju bara två stycken...har man många ankor räcker inte en kattlåda så långt.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser