Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp har svarta uppbullade fläckar på kammen  (läst 6714 gånger)

Hällmansro

Tupp har svarta uppbullade fläckar på kammen
« skrivet: 01 nov-11 kl 20:29 »
Är det någon som vet vad det kan vara som gör att min ena tupp har konstiga svarta fläckar på kammen, de liksom är lite uppbullade......
Ser lite ut som levrat blod, men är mer som små knoppar......finns inga hack från något slagsmål

är allmänt hängig, men äter och dricker , galer inte
ser lite slö ut på ögonen
funderar på att nacka honom , men skulle gärna vilja veta om någon annan sett något liknande
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

David97

• Gäst
SV: Tupp har svarta uppbullade fläckar på kammen
« Svar #1 skrivet: 01 nov-11 kl 20:34 »
Svart fläckig kam = Förfrusning om jag inte tatt fel,, kolla på google eller liknande :) det är nog inget som gör köttet sämre, om du tycker han ser så hängig/sjuk ut, då är det bäst för dej och tuppen att den åker till himlen!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 01 nov-11 kl 20:37 »
Har du något foto på tuppen? Vart sitter fläckarna o hur stora är områdena? Är det endast svart eller är kammen som lila/blåfärgad emellanåt också (mest uppåt taggarna då)? Skulle kunna vara hjärtfel om min bild i huvudet stämmer överens med din tupp ...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Hällmansro

« Svar #3 skrivet: 01 nov-11 kl 20:38 »
Varken förfrysning eller hjärtfel

det ser ut som utanpåliggande små klumpar

tyvärr inget foto
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 01 nov-11 kl 20:42 »
Hmm... Ni har inte andra tuppar i gruppen då? IFALL att det skulle vara levrat blod (för sår efter fighter kan se ut som små svarta pluppar här o där på kammen)? Något annat jag tänker på är vårtor (avian pox på engelska) men detta har jag aldrig hört talas om i Sverige förut.  ???

Avian pox
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Hällmansro

« Svar #5 skrivet: 01 nov-11 kl 20:46 »
Tack och lov är det inte vårtor....
Jag får försöka mig på att ta ett foto.......ja, det är inget problem -- problemet blir när jag ska försöka få in fotot
på denna sida, men jag ska testa.... det blir inte idag- Nu väntar Upplandskubben på att bli urplockad ur grytan

Mitt livs första försök på denna Uppländska bröd"stubbe"

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 02 nov-11 kl 08:27 »
Det är inte så att han har ohyra? Det finns ett blodsugande kvalster som är tillhör samma kvalstergrupp som röda hönskvalster men som till skillnad från dem lever på värddjuret hela tiden och suger blod. Dom rispar huden så att den blöder och det blir sår. Man kan hitta dem i kolonier lite varstans på fågeln men dom gillar att sitta runt huvudregionen där huden är tunn.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 06 nov-11 kl 01:16 »

Newcastle ser ut så här.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser