Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur ???  (läst 2439 gånger)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
hur ???
« skrivet: 03 nov-11 kl 19:36 »
Hej jag har aldrig fattad hur det fiungerar med maskin knäckta kycklingar
jag har?

Min fråga kan man låta befruktade ägg skickas till en och sedan bara lägga in kycklingarna
i ägg kläckaren eller dö de under resan ?
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

David97

• Gäst
SV: hur ???
« Svar #1 skrivet: 03 nov-11 kl 19:43 »
Hej! Man kan INTE skicka ägg som ruvats.. Men om man tar äggen direkt när dom lagts, o skickar så brukar det gå (dock med lite sämre resultat) Sen ska man helst låta dom vila i 1-2 dagar (med vändning) Sen kan man lägga i dom i maskinen, så är det bara att hoppas!

Hoppas det hjälpte lite, Mvh David

nico75

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 nov-11 kl 19:51 »
man kan ha äggen i kylskåpet i ett par vecker innan man stoppar in äggen i sån maskin. Värpta på en gång stoppa kylskåp

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 03 nov-11 kl 20:08 »
Hmm.. Det finns flera trådar som behandlar detta! Det går bra att skicka ägg, men helst bör de inte vara mer än 10-14 dagar (kläckbarheten går ner efter en viss tid). Innan de läggs i maskinen ska de vila upp sig ett dygn ca, så att allt hamnar på plats igen efter skumpig färd. Hemmavärpta ägg kan man ha i källare eller liknande och vända på ett par gånger per dag. En del kläcker med gott resultat även de ägg som varit i kylskåp. Jag har bara gjort det när jag har varit tvungen till det. Föredrar att ha dem i källaren där det är lite varmare än i kylen.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #4 skrivet: 03 nov-11 kl 20:13 »
ok tack för hjälpen !

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 04 nov-11 kl 18:58 »
man kan ha äggen i kylskåpet i ett par vecker innan man stoppar in äggen i sån maskin. Värpta på en gång stoppa kylskåp
När man ska ruva ägg (i maskin elller under höna) så gäller alltid "ju färskare ägg desto bättre resultat". Ska man skicka ägg med posten så bör de inte vara äldre än 7 dagar när dom postas. Ju äldre äggen är desto kännsligare för stötar och skakningar är dom och posten hanterar inte paket varsamt precis.

Man kan få kycklingar på ägg som har legat i ett par veckor men man får räkna med ett sämre resultat.

Angående förvaring så har de flesta lite för kallt i kylskåpet. Optimala förvaringstemperaturen är 12-14 grader. Förvarar man äggen kallare (kylskåp ska ha under 8 grader) så kan man fortfarande få kycklingar så länge äggen inte har frusit men man får räkna med att resultatet kan bli sämre. Samma gäller naturligtvis om äggen har förvarats för varmt...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #6 skrivet: 06 nov-11 kl 11:50 »
När man ska ruva ägg (i maskin elller under höna) så gäller alltid "ju färskare ägg desto bättre resultat". Ska man skicka ägg med posten så bör de inte vara äldre än 7 dagar när dom postas. Ju äldre äggen är desto kännsligare för stötar och skakningar är dom och posten hanterar inte paket varsamt precis.

Man kan få kycklingar på ägg som har legat i ett par veckor men man får räkna med ett sämre resultat.

Angående förvaring så har de flesta lite för kallt i kylskåpet. Optimala förvaringstemperaturen är 12-14 grader. Förvarar man äggen kallare (kylskåp ska ha under 8 grader) så kan man fortfarande få kycklingar så länge äggen inte har frusit men man får räkna med att resultatet kan bli sämre. Samma gäller naturligtvis om äggen har förvarats för varmt...

ok tack
en fråga till avelsägg är befruktade ?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 06 nov-11 kl 14:10 »
ok tack
en fråga till avelsägg är befruktade ?
Befruktade måste naturligtvis äggen vara för att det ska bli kycklingar ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #8 skrivet: 06 nov-11 kl 14:25 »
Befruktade måste naturligtvis äggen vara för att det ska bli kycklingar ;D

jo det är klart men jag vill ju köpa ägg som någon kan skicka till mig
och då vill jag ju veta om dem är befruktade eller inte och det står aldrig !

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 06 nov-11 kl 14:30 »
jo det är klart men jag vill ju köpa ägg som någon kan skicka till mig
och då vill jag ju veta om dem är befruktade eller inte och det står aldrig !
Säljs äggen som avelsägg, vilket äggen som annonseras här på alternativ i normalfallet gör, så är såklart de flesta befruktade. Säljer man ägg kollar man befruktningen med jämna mellanrum. Men ingen kan garantera att 100% av äggen är befruktade. Man kan inte se att ägget är befruktat utan att antingen knäcka det eller lägga det i en äggkläckningsmaskin. Och gör man det kan man inte sälja ägget...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #10 skrivet: 06 nov-11 kl 14:47 »
Säljs äggen som avelsägg, vilket äggen som annonseras här på alternativ i normalfallet gör, så är såklart de flesta befruktade. Säljer man ägg kollar man befruktningen med jämna mellanrum. Men ingen kan garantera att 100% av äggen är befruktade. Man kan inte se att ägget är befruktat utan att antingen knäcka det eller lägga det i en äggkläckningsmaskin. Och gör man det kan man inte sälja ägget...

Nej men man vett väll om  man har en tupp eller inte
om man har en eller flera tuppar i flocken så är dem troligt vis befruktade !

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 06 nov-11 kl 15:14 »
Nej men man vett väll om  man har en tupp eller inte
om man har en eller flera tuppar i flocken så är dem troligt vis befruktade !
Givetvis vet man det, men själv skulle jag aldrig sälja ägg utan att kolla att en rimlig andel av dem är befruktade. Att det finns en tupp är en förutsättning men inte en garanti för att äggen är befruktade.

Och säljer man ägg där man anger vilken ras det är som lagt dem så är det ju underförstått att det är befruktade avelsägg man säljer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #12 skrivet: 06 nov-11 kl 17:12 »
Ok då vet jag ! tack för hjälpen då ska jag planera nu
om ni har något mer tips så kan ni skriva det !

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser