Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nattgalning!?!  (läst 1564 gånger)

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
Nattgalning!?!
« skrivet: 07 nov-11 kl 12:50 »
Ja, nu måste jag ju få fråga er med lite mer kunskap om hönsens beteende...
Min ungtupp från i somras har börjat gala mitt i nätterna! De första tre nätterna for jag ut i hönshuset för att se vad som var fel, men alla satt i mörkret på sina pinnar, utom galningen som tutade för full hals, inte ens en liten mus kunde jag se därinne.
Vad är det för tokerier han börjat med? Någon som har varit med om liknande eller kan veta varför han beter sig så?

Upplysningsvis finns i hönshuset en äldre tupp och åtta hönor, ja plus galningen då :)

Mvh Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Granbackstove

• Uppland
SV: Nattgalning!?!
« Svar #1 skrivet: 07 nov-11 kl 12:59 »
Har haft flera tuppar som har galt nattetid. Har också läst en annan tråd här om nattgalande tuppar, så helt ovanligt kan det inte vara. Några gånger har jag varit ute och sett till dem vid idogt nattgalande, men de sitter och sover på pinnarna precis som vanligt. Kanske en del tuppar gal i sömnen?
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 09 nov-11 kl 18:06 »
Vissa tuppar är väldigt känsliga för störningar nattetid. Det kan vara en bil som kör förbi, ett rådjur utanför en så det behöver egentligen inte vara något stort hot eller fara. Jag upplever att ungtuppar är värst och att dom ofta lugnar sig när dom blir mer vuxna och mogna
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 09 nov-11 kl 18:11 »
Det gals nattetid här med av ingen anledning alls  ??? dom e knäppa. ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 09 nov-11 kl 18:13 »
Här är det några som sätter igång vid 04:00 ca. Har aldrigt tänkt på det som något speciellt.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 09 nov-11 kl 20:52 »
Mina tuppar brukar köra igång på allvar kl 5. Men de kan även gala på natten, särskilt på vintern. Jag tänker att det är svårt för dem att hålla sig så länge som den långa vinternatten, de bara måste gala av sig lite.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

David97

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 nov-11 kl 21:04 »
Galer han mycket på morgon/dag sedan? Om han inte gör det, kan det vara så att han inte får gala för den äldre tuppen, (så är det hos mej, galer någon av ''tonåringarna'' så jagar den stora tuppen dom genom hela höns huset  :-* Men vet ej om dom galer på nätterna) så han kanske passar på medans den äldre sover  :-[ ??? Är vad jag kan gissa..

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 09 nov-11 kl 21:15 »
Mina hade en rutin att gala 0230 på sommarnätterna.
Då hade jag 8 st..heh..
Men då mörkade jag fönstrerna i hönshuset sen blev det lugnare..

/Majsan
You want some..Come get some

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser