Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det någon chans att de börjar värpa i år?  (läst 1511 gånger)

pytte

• -
Finns det någon chans att de börjar värpa i år?
« skrivet: 08 nov-11 kl 12:57 »
Har 5 st welsumerhönor som är 22 veckor och en blandras appenzeller/isbar och kanske maran som är 30 veckor finns det någon chans att de kan lägga några ägg i år eller tror ni jag får vänta tills våren?
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

David97

• Gäst
SV: Finns det någon chans att de börjar värpa i år?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-11 kl 13:14 »
Stora raser värper vid 6-7 månaders ålder.. Blandisar tidigare har jag för mej, så om du har tur, annars tidigt till våren!

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 08 nov-11 kl 13:34 »
<David97>När börjar dina Sussex att värpa? Jag har 30st kycklingar som är 6-7 veckor nu, och jag har läst någonstans att de större raserna börjar värpa vid 8-10 månader. Men jag hoppas att du har rätt för då kanske jag hinner få mina första ägg till påsk istället för till sommaren...

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 nov-11 kl 16:03 »
Nu blev jag orolig, så kollade upp detta, sussex ska tydligen börja vid 5-6 månaders ålder!

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 08 nov-11 kl 18:11 »
Jag får hoppas det stämmer, då slipper jag vänta så länge...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 08 nov-11 kl 20:17 »
Tänk på att det inte bara är åldern som styr när en höna börja värpa. Ljuset är också viktigt. En höna behöver minst 10 men helst 14 timmars ljus per dag för att värpa.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pytte

• -
« Svar #6 skrivet: 08 nov-11 kl 20:50 »
Jo jag vet att det är så men visst hoppas jag att någon ska lägga något ägg. Har lyse på en stund på kvällen men mest för att de ska hinna äta innan det släcks. Just nu äter de ganska mycket så när jag kommer hem från jobbet måste jag fylla på foder automaterna igen ;)
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser