Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äckligt  (läst 7006 gånger)

Brokullen

• Dalsland
Äckligt
« skrivet: 10 jan-11 kl 15:27 »

Hittade den här texten när jag var ute och gogglade.FY FAN VAD VIDRIGT!!!

Balut är ankägg som man låtit gå över tiden och där ankan börjat utvecklas. Detta kokas och man får lite både-och, kött och ägg.

Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Äckligt
« Svar #1 skrivet: 10 jan-11 kl 16:26 »
Ja, och här har du en bild. Ska tydligen smaka gott men ingenting jag själv skulle vilja stoppa i munnen direkt... :X :X :X

Däremot har jag testat Century egg... Som ser ut såhär... De smaka inte gott (Emil och jag köade vid papperskorgen och handfatet)... ::) Och luktade sopor!

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lindax

« Svar #2 skrivet: 13 jan-11 kl 13:33 »
Usch o fy!
Hur är det ägget "tillagat" då?

Brahmamamma

• En kvinna utan jord och djur men med drömmar...
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 jan-11 kl 14:17 »
mmmmm....recept?   :-X
- Shut up and smell the roses.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 13 jan-11 kl 15:28 »
Hundraåriga ägg:

"De kokas först i te och bakas sedan in med en blandning av bland annat salt och ek-aska. Sen får de ligga inbäddade i ris i tätt vävda tygklädda korgar i hundra dagar innan de äts som delikatesser."
Hönsboken 2007
//Lina

kennetshöns

« Svar #5 skrivet: 14 jan-11 kl 03:33 »
Men hur kan man komma på och äta nå sånt där

Ursh sitter och mår dåligt

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #6 skrivet: 14 jan-11 kl 12:39 »
Century egg är inte så dum, har provat det som tillbehör i soppa. Men det hade nog dröjt ett att innan jag själv serverar det.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 15 jan-11 kl 12:14 »
Hört att det egentligen ska smaka lite som godis? De vi fick var det någon metallaktig smak på så de måste ha använt något sådant när de gjorde dessa.  :-\ Kändes inte nyttigt iaf, som att tugga en mjuk metallbit/blodsmak blandat med kokt äggsmak, men var nog mest lukten och utseendet som fick en att inte kunna svälja det. 
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #8 skrivet: 15 jan-11 kl 12:43 »
 ??? Äckligt skulle aldrig äta detta jag föredrar färska kokta ägg eller stekta.

nysse

« Svar #9 skrivet: 04 feb-11 kl 10:36 »
Jag fick det serverat på Philippinerne, men tyckte det var för äckligt......

RedForDanger

• Vem sade att Gröna Vågen var över?
    • Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 08 feb-11 kl 21:27 »
Fy fan vad hemskt!  :-X
Självhushållning till det outhärdligas gräns! Men kaffe, det får de gärna fortsätta importera....;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 08 feb-11 kl 22:06 »
Samtidigt, om man försöker tänka såhär. Vi här i Sverige äter säkert en hel del grejor som andra länder rynkar näsan åt istället och undrar hur faaasen vi kan stoppa det där i käften!!?? Har ett exempel på en engelsman som stod och diskuterade med pappa angående surströmming eller om det var lutfisk, något av dessa iaf. Han tyckte det var helt fruktansvärt och vräkte ur sig det ena om det andra - DET ÄR JU GIFT!! kommer jag ihåg att en av meningarna var (på engelska då, sedan har man läst själv om vilka vidriga korvar de har där ;D ;D ?). ::) Sedan så var det några som tyckte kräftor var så fasansfulla, fula, hur äckligt som helst, hur kunde man äta sådana?  :o

Så man ska inte tro att allt vi käkar är okej i alla andras ögon eller. ;D ::) Utan en kräfta i någons ögon kanske jämförs med t.ex. det vi ser hos balut.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 08 feb-11 kl 23:07 »
den som kom på de här äggen ville bara ha en bra ursäkt för att kunna dricka mer sprit ;D samma som me surströmmingen..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser