Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Permakultur  (läst 2253 gånger)

Gudmund

Permakultur
« skrivet: 25 okt-05 kl 23:17 »
Finns Föreningen för Permakultur kvar?
Hur når man dem/den?

/gudmund
"...give me a wildness whose glance no civilization can endure..."

--Thoreau

Alba

• Södermanland
Re:Permakultur
« Svar #1 skrivet: 31 okt-05 kl 18:51 »
Här är en länk:

http://www.permakultur.se/

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Gudmund

« Svar #2 skrivet: 31 okt-05 kl 23:08 »
Tack Alba. :)
"...give me a wildness whose glance no civilization can endure..."

--Thoreau

WannaB

• Vill så mycket, kan så lite...
« Svar #3 skrivet: 22 mar-07 kl 11:42 »
Tar befintlig tråd och frågar hur många på alternativ som lever enligt permakultur (specifikt, då)?
Hade aldrig hört om det innan, när jag besökte en kompis i England, vars far med partner levde och odlade enligt permakultur.
Har kollat lite sajter och det verkar ju intressant, och väldigt nära den filosofi jag redan har.
Kan tänka mig att den känslan gäller för många på forumet iofs. ;)
Det är inte lätt att vara profet i eget land, men det är inte så illa att vara bydåre heller.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #4 skrivet: 22 mar-07 kl 12:56 »
Jag har inte satt mig in i begreppet i detalj utan prioriterar annat.  :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 22 mar-07 kl 13:11 »
Jo, permakultur ligger nog som en filosofi i mycket av mitt tänkande kring odling och annat. Smarta, arbets- och resursbesparande lösningar, kombinera funktioner, ekologiskt tänkande, lokalt samarbete... gillar det!

Det är nog många som "lever" permakultur utan att nödvändigtvis sätta den etiketten på det de gör. Fast vi lever ju i en värld som älskar etiketter...

WannaB

« Svar #6 skrivet: 22 mar-07 kl 13:49 »
;D Jo så är det nog, och det var ungefär det jag tänkte - att egentligen är väl de flesta på detta forum "i tänket" väldigt nära permakultur. ;) Så jag är väl egentligen lite nyfiken på om någon utövar det "i full blom" i praktiken, och hur dessa då gör.... typ... *känner att jag förklarar dåligt men...*
Det är inte lätt att vara profet i eget land, men det är inte så illa att vara bydåre heller.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 22 mar-07 kl 19:03 »
Så jag är väl egentligen lite nyfiken på om någon utövar det "i full blom" i praktiken, och hur dessa då gör.... typ... *känner att jag förklarar dåligt men...*

Hur menar du då? Jag tänker mig permakultur som nånslags filosofi som kan se ut på väldigt olika sätt. Poängen är väl att man hittar sin egen lösning. Permakulturböckerna och -sajterna är ju fulla av ganska likartade tips om kryddspiraler, vattentankar, nyckelhålsbäddar, skogsträdgårdar växthus kombinerade med hönshus etc. Men jag är inte säker på att det är praktiken som är det viktiga.

Inte ute efter att kritisera dig, bara nyfiken på vad du menar mer konkret?

Här har vi en kryddspiral och planer på en skogsträdgård och det är ungefär det hela.

WannaB

« Svar #8 skrivet: 22 mar-07 kl 21:12 »
;D Ha ha jo jag förstår.
Men du förstod mig nog helt rätt, och svarade på det som jag egentligen undrade över. ;)
Alltså, om man medvetet kallar det man gör permakultur, i vilken omfattning utövar man de praktiska sidorna av det och på vilket sätt. Ungefär.
Är helt enkelt bara intresserad av i vilken mån människor lever enligt detta och hur det yttrar sig.
Det låter vettigt enligt mina parametrar, och jag funderar på att skaffa "boken" och sätta mig in i det lite mer. Bara hjärnstressen lättar så jag börjar kunna fatta vad jag läser, så. ;D

Gryning

• Mirandas have
« Svar #9 skrivet: 23 mar-07 kl 08:48 »
Varför ska kryddorna växa i spiral?

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 23 mar-07 kl 09:03 »
Varför ska kryddorna växa i spiral?

Det är ju möjligt att det också ligger en livsåskådning i detta, men jag tror att det finns verkliga fördelar. Ska själv anlägga en örtspiral i år. De mera inhemska örterna som vill ha mera fukt och lite bättre jord planteras långt ner i skuggan och i mindre hett väderstreck, gärna kompletterade med en minidamm för fuktälskande växter. De sydeuropeiska örterna får mager jord, hamnar högt upp, nära solen och i lämpligt väderstreck. Det är lätt att komma åt örterna och det är en dekorativ idé som inte tar så stor plats. Förenar nytta med nöje.

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser