Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sylt av torkad frukt  (läst 3212 gånger)

absinthe

• Skåne
Sylt av torkad frukt
« skrivet: 31 okt-11 kl 13:06 »
Är en samlare av ätbart av stora mått och har alldeles för liten lägenhet för att få plats. Lite åker i frysen förståss men det tar en faslig plats. Skafferiet är inte tillräckligt stort för att få plats med sylt, geleer och saft  så det räcker över hela vintern.
Tänkte lösa det genom att torka bär och frukt men vet inte riktigt vad man gör sen av det förutom såklart att klippa över musli och liknande.
Det jag plockat/ska plocka är havtorn, slånbär,aronica och äpple.

Min egentliga fråga är ju om man kan göra sylt på torkade bär och om det isåfall blir lika gott (eller iallfall nästan)?
Hade varit super om man kunde plockat fram under vintern och göra mindre laddningar sylt.

:)

Cauldron

• -
SV: Sylt av torkad frukt
« Svar #1 skrivet: 31 okt-11 kl 13:26 »
Har sett recept på sylt med torkad frukt, frukten fick ligga i vatten 1-2 dygn först, sedan som vanligt sylt recept. Men jag har ej provat det.
Annars är ju kräm på torkad frukt vanligt.

YlvaYrväder

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 okt-11 kl 17:13 »
Det var precis det jag också undrade! Vilket sammanträffade. Mammas kommentar var att jo, det borde nog gå, men gör sylten direkt istället. Inte så hjälpsamt alltså. Får se om google eller någon annan här kan hjälpa mig senare ikväll när jag är hemma igen...

Sen är det ju så fint med alla glasburkar med torkad skörd i! :D

Cauldron

• -
« Svar #3 skrivet: 03 nov-11 kl 18:23 »
från google...

Sylt på torkad frukt

400 g torkad frukt
1/2 liter äppelmust/vatten
1 kanelstång
1 vaniljstång

Fintärna torkade frukten, dela och skrap ur vaniljstången. Koka frukten med kanel, vaniljfrö, stång, och äppelmust till simmig konsisten. Slå upp på burk och låt svalna i kyl.
http://svt.se/2.123577/1.2332876/sportlovsmat

Dela detta:

* Inloggade just nu

117 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser