Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem har tagit mina ankor????????  (läst 1878 gånger)

märta

• sofiahakansson@gmail.com
    • Västergötland
Vem har tagit mina ankor????????
« skrivet: 14 nov-11 kl 18:41 »
  :'(Jag blir så fundersam vad som har hänt.I onsdags så fanns alla mina ankor ,7 st mysko och 2 st mignon klockan 13,10 .Min sambo åkte till sitt jobb och jag kom hem ca 3 tim senare och då fanns det inte ett spår av 3st mysko och en mignon.Dagen efter var allt lugnt tills jag åkte iväg kl 23.30 och hämtade min gubbe på jobbet och vi var hemma knappt en timme senare, då fanns det inte en enda anka kvar.Jag ut med min stora ficklampa och hundarna och fick fram en helt livrädd mignon som var så skärrad att den flög rakt in i utelampan, så  nu bor hon med hönorna.Ankorna bor på trädgården bara ca 2 meter från huset så dom är inte i utkanten mot skogen och räven brukar inte komma ända fram till trappen.
Har någon varit med om något liknande så jag vet vad jag ska leta efter för rovdjur?
Sofia :'(
Vi tar hand om de flesta djur som blir över och just nu är det ca 100st

Händig Man

• Gäst
SV: Vem har tagit mina ankor????????
« Svar #1 skrivet: 14 nov-11 kl 18:44 »
mink?

Ek

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 nov-11 kl 19:02 »
Räv helt säkert . Har dom lärt sig vad skafferiet finns är dom betydligt fräckare än vad man kan tro.Här är han framme på trappan och snor katternas matskål.. En farbror till mig kunde inte begripa varför stövla låg i trädgården varenda morgon. stod ochså på trappen tills han en kväll fick se räven bära iväg dom...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 14 nov-11 kl 19:06 »
Att ha dem utomhus på natten är ett sätt att garanterat få dem dödade förr eller senare. Enligt min mening ska alla fjäderfä vara instängda på ett rovdjurssäkert sätt på natten.

Vad har du för stängsel runt tomten? Mitt på dagen är det ovanligare med rovdjursattacker, och om det inte finns några spår av blod eller fjädrar så är det ett lite större rovdjur. Finns det några tassspår eller liknande som skvallrar om vem som kan vara skyldig?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karima

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 14 nov-11 kl 20:08 »
Jag skulle nog säga räv, just så blev jag av med mina ankor, så nu har jag bara en kvar som bor med mina hönor.  >:D
räven har kommit tillbaka flera gånger men nu är alla mina fåglar inträngda alla timmar på dyngnet tills den fräcka räven hittat någon anan plats att äta på.
jag hade besök av räven kl 10:00 i lördags, men den räven såg väldigt sjuk ut.
Jag bor på landet med min familj o mina djur som bara blir fler och fler =) jag blir lite bättre på lant livet för varje år som går. Det jag vill lära mig mera om är djurvård,växthus odling,odling på friland, bär och svamp plockning.

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 nov-11 kl 20:25 »
Jodå Mickel märker när du inte är hemma. Kan vara hur fräck som helst då.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 nov-11 kl 20:31 »
Räv.. De är listiga krabater, sitter i skogsbrynet och väntar på att det ska bli folktomt, sen slår de till. Hade hönsen ute för ett par år sedan medans jag hölls och snickrade kaninburar uppe vid ladugården, sen gick jag bara ner och åt lunch någon timme och när jag kom upp hade rävhonan med sina ungar varit där och norpat åt sig en bunt hönor. Så kan det gå när man inte tänker sig för tyvärr.

kanka

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 14 nov-11 kl 20:56 »
Kanske sagt det förut men räven här är så klurig så 5-10 minuter efter jag åkt till jobbet brukar det bli
liv på hundarna i huset ( till gubbens förtret).
Den brukar också smyga fram när jag gått i säng medan ena hunden ligger kvar på bron,
vilket alltid resulterar i att det blir en snabb reträtt för räven.
Men den kommer ju tillbaka lite senare för då vet den att hunden är inne.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser