Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bovetebröd  (läst 3615 gånger)

Ninna E

• Gäst
Bovetebröd
« skrivet: 12 aug-06 kl 22:19 »
Hejsan!

Går det att baka bröd enbart på bovetemjöl, helst med honungsjäsmedel?

Undrar Ninna E

martinki

• ljuspunkt
Re:Bovetebröd
« Svar #1 skrivet: 25 aug-06 kl 19:25 »
Ja tror det: men det kommer att smaka pyton. Där jag kommer ifrån finns det en specialitet "bovetekaka /bovetetårta" och jag tycker inte om den. Tycker att den smakar, som, ja, förlåt: mansskrev ungefär. Men andra tycker nog annorlunda! För det är väldigt omtyckt.

Om det alltså går att baka kakor på bara bovete så måste det gå att få fram bröd också, bara kryddorna är andra (eller inga).

Försök!
« Senast ändrad: 25 aug-06 kl 19:25 av martinki »

Fillippo

Re:Bovetebröd
« Svar #2 skrivet: 28 sep-06 kl 11:05 »
Det finns recept i Lilly Johansson och Alf Spångbergs underbara bok "Vital Mat"(ISBN-85506052)

som lyder så här

Bovetebröd:
5 dl vatten (ljummet)
3 medelstora potatisar
7 dl nymalen bovete (helt) (alt bovetemjöl fast det blir väldigt fint men funkar)
2 msk malen kummin
1 msk malen anis
50 g jäst + 1 st dessertsked demetersirap alt mörk brödsirap
( 1 dsk ungefär mellan tesked och matsked)
Skär potatis i bitar. Kör den i mixer tillsammans med vätska, kryddor och jäst. Lägg mjölet i en bunk. Häll i degspadet lite i taget. Arbetas väl. Låt jäsa. Arbetas väl igen.
Bred ut degen på smörjda plåtar m.h.a stekspade. Naggas med gaffel.
Gräddas i 225-250 grader tills det får en vacker färg.

Detta är bara ett grundrecept. Improvisera kan man alltid göra.

Jag har tyvärr inte gjort brödet själv men jag kan tänka mig att det är gott :) :)
(har nog ätit det när jag var liten men jag kommer ej ihåg smaken)
Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser