Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en rök - tips/idéer!  (läst 56212 gånger)

Rökamera

• Västergötland
SV: Bygga en rök - tips/idéer!
« Svar #40 skrivet: 05 mar-12 kl 01:18 »
Hej

Det är kul att bygga en rök. Här kommer några bilder när min skapelse blev till.

« Senast ändrad: 05 mar-12 kl 01:47 av Rökamera »

Rökamera

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 05 mar-12 kl 01:23 »
Fler bilder på lite detaljer....

Micki o Molly

• -
« Svar #42 skrivet: 05 mar-12 kl 06:47 »
Snålvattnet rinner   :P

Nu gick minsann suget igång efter en egen rök igång på De Lux!

Kan man göra typ "kombi"?   Att man tex gör som rökameras rök,,men, med häll/kokgryta uppepå, istället för bruk ?

Skulle det kunna fungera att göra flera saker samtidigt ?  Jag skulle vilja värma vatten uppepå.  ::)

Är det ok för "hälsan" att röka i ett vanligt cementrör ?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Rökamera

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 05 mar-12 kl 09:35 »
Hej

Jag tror det går att hitta en lösning med någon typ av värmeplatta ovanpå eldstaden. Men i min lösning har jag ett armerat betong tak.
Cementrör tror jag fungerar bra som rökrör.
Kan också nämna att luckorna till eldstaden är innerluckor från en kakelugn.
Rökgastermometern på rökskåpet har jag köpt från Claes Ohlsson
Min modell håller ganska jämn stabil temperatur (50-80grader) när från och tilluft är rätt injusterad, och det sparar en hel del passningsarbete. En varm sommardag kan temperaturen "skena" mot slotet av rökningen, när ugn och omgivning blivit ordentligt uppvärmd. Då måste man raka ut en del av glödbädden, innan man fyller på med ny ved. Kallrökning kan bara ske vintertid och då med dörren på glänt till rökskåpet.

Skall man kallröka lite mer seriöst, måste man nog ha längre rökrör och större volym på rökrummet, så att värmeläckaget ökar och temperaturen sänks.

Jag har planer på att bygga en större rök, då jag tror det är lättare att hålla låg temperatur för kallrökning med ett större rökrum.

Kallrökning är bara ett måste.....Det måste alltid ligga en bit rökt fläsk i kylen, hehe.

Micki o Molly

• -
« Svar #44 skrivet: 05 mar-12 kl 12:24 »
Råkade ha ett underede,,,samt ett cementrör i samma storlek, och en rostfri bytta som passar precis,,,inte den optimala röken alltså om man behöver låångt rör  för att kyla röken. Hålet i baljan är för litet, och vill inte pajja den med fler hål,,Därför undrade jag om det kunde funka med enbart cementröret. Eller bättre att kovertera rökröret till något annat passande ,,,? Och behålla funktionen att ev värma lite vatten samtitigt? Skulle vara bra med kombi,,att kunna dra på i kokeriet utan att röka, då man vill koka soppa, granskott, buljong, eller vad som tänkas kunna stå på menyn ;D

« Senast ändrad: 05 mar-12 kl 12:26 av Micki o Molly »
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

kurt

« Svar #45 skrivet: 05 mar-12 kl 15:52 »

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
Hittat en sån i trädgården..
« Svar #46 skrivet: 08 jun-12 kl 10:11 »
Hur jag ens hamnade i den här tråden vet jag inte men jag gissar att det är en rök jag har i min trädgård när jag ser era bilder! Har undrat lite över detta bygge nämligen.. :)
Vet inte riktigt vad jag ska göra med det här men behöver nog inte fundera förrens till hösten igen för nu har den blivit överväxt av allt gräs, sly och annat elände då den ligger i den nedre delen av ödeträdgården jag inte riktigt orkat bry mig om än!!!
Har också ett slags plåtskåp längre upp iträdgården, med näthyllplan och träpinnar med spikar på så man kan hänga saker på det gissar jag. I botten är det ett hål med brända tegelstenar.
Jag har dock tömt det och torkar nässlor där och förvarar verktygen nära pallkragelanden!
--------------------------------------
http://

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hittat en sån i trädgården..
« Svar #47 skrivet: 17 jun-12 kl 16:45 »
Hur jag ens hamnade i den här tråden vet jag inte men jag gissar att det är en rök jag har i min trädgård när jag ser era bilder! Har undrat lite över detta bygge nämligen.. :)
Vet inte riktigt vad jag ska göra med det här men behöver nog inte fundera förrens till hösten igen för nu har den blivit överväxt av allt gräs, sly och annat elände då den ligger i den nedre delen av ödeträdgården jag inte riktigt orkat bry mig om än!!!
Har också ett slags plåtskåp längre upp iträdgården, med näthyllplan och träpinnar med spikar på så man kan hänga saker på det gissar jag. I botten är det ett hål med brända tegelstenar.
Jag har dock tömt det och torkar nässlor där och förvarar verktygen nära pallkragelanden!

Gissa om jag e avundsjuk nu......     ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ebhen

• Gästrikland
« Svar #48 skrivet: 11 aug-14 kl 13:05 »
Jag väcker liv i tråden igen med en ny fundering om bygge av rök här.  ;D

Jag tänkte bygga mig en rök på tomten för att kunna röka fisk och kött i och har suttit och ritat på konstruktion som inte är så svår. Sen vid en diskussion vid matbordet hemma hos systern och hennes familj så uppstod frågan om jag inte skulle bygga den rund och måla den som ett Muminhus.

Idén har nu slagit rot men jag har dock ingen koll på hur jag bäst ska göra den. Hade en plan på att använda spontat virke för att göra den så tät som möjligt men det jag inte riktigt kan se framför mig är hur jag ska bygga stommen utan att krångla till det enormt.
Har ni några tips så vore jag ytterst tacksam. :)

Idén är att den ska vara ca 60-80 cm i diameter och ungefär 210 cm hög. med en stor dörr mitt på så att man lätt kommer åt insidan.

jannekrull

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 02 jan-15 kl 20:59 »
Skulle aldrig våga äta mat från rök med Galvrör! Knepigt att folk ens vågar prova! Galven löser sig nog vid uppvärmning,som gamal svetsare vet jag hur jäkla dålig man kan bli vid galvsvetsning. Rostfritt e det som gäller för mig i alla fall.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #50 skrivet: 10 jan-15 kl 22:08 »
Att man blir dålig av att svetsa i galvat stål där svetsvärmen på över 1500 grader får zinken att förångas och på så sätt hamna i lungorna är en helt annan grej än att leda relativt kall alrök till mat genom ett förzinkat rör. Att äta zink är inte alls så farligt, och det släpper så lite. Men visst, rostfritt är fint och håller länge.

poze

• Östergötland
« Svar #51 skrivet: 11 jan-15 kl 01:50 »
Hepp.
Själv byggde jag en rök av ett torkskåp som jag klädde utvändigt med överbliven pärlspont och invändigt med några ovhyvlade brädor.. elda ganska hett när den va tom så evetuella färger skulle brinna upp nu är det sotlager på insidan..

Satte en grill i botten med tegelstenar runt som jag öste in glöd i och toppa med flis och spån av diverse träslag.
Luftintag i botten av stort rör som man kan koppla till extern kamin men gick att hålla i både 30 och 80 grader över 3 timmar i sträck utan övervakning... gasolbrännare finns med om man vill vara lat, som bränner under plåt med spån på..
Och till sist ett gammalt element från en ugn med termostat om man vill.. gratis och gott
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

poze

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 11 jan-15 kl 02:04 »
det där som ligger på gallret mellan korvarna är för övrigt marinerad älg som jag sedan torkade i röken (efter rökning så klart) = mycket syre och ren glödbädd och ingen rök i ett par timmar på 70 grader..

Om jag fick välja en enda sak jag skulle äta resten av mitt liv så vore de detta !! Och det från en 80%ig vegetarian

Såå.. älgen delvis från en granne och delvis dumpstrad från affär..  grisen som är i köttet är hemkörd likaså kryddor

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser