Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka vattenskada underifrån i torpargrunden  (läst 4064 gånger)

Halte

• Gäst
Torka vattenskada underifrån i torpargrunden
« skrivet: 23 nov-11 kl 23:51 »
Fick en skaplig vattenläcka förra veckan, gammal kåk, torpargrund med krypmån.
Vattnet gick nästan rakt ned genom golvbrädorna men rann sedan ut och spred sig i botten på trossbotten. Jag har plockat bort bottenbrädorna och all mineralull på c:a 25 kvm.

I stora delar av det som var blött är det nu alltså bara golvbrädorna kvar och dessa är till största delen torra då vattnet rann i botten av trossbotten. Dock är delar av bjälkarna (stora stockar) blöta bitvis.

Dessvärre så rann det inte enbart i underkant av trossbotten, delar av vattnet rann i golvspringorna ut åt sidan och in under badrummet (plastmatta), även där har jag tagit ned all isolering och bottenbrädor så där är nu bara golvbrädor, masonit och plastmattan kvar uppåt. Men som sagt, där är det fuktigt i golvbrädorna.

Jag har ingen större lust att bryta upp golvet, vare sig trägolven eller badrummet, så min fråga är om det kan vara möjligt att torka ut fukten i träet underifrån?

Funderade på att sätta upp byggplast från mark till golv underifrån runt den fuktiga delen och ställa in en byggfläkt där inne.. Vad tror ni om det? Om den får stå där ett par veckor..

Broberg

• Gäst
SV: Torka vattenskada underifrån i torpargrunden
« Svar #1 skrivet: 24 nov-11 kl 11:50 »

Jag har ingen större lust att bryta upp golvet, vare sig trägolven eller badrummet, så min fråga är om det kan vara möjligt att torka ut fukten i träet underifrån?

Funderade på att sätta upp byggplast från mark till golv underifrån runt den fuktiga delen och ställa in en byggfläkt där inne.. Vad tror ni om det? Om den får stå där ett par veckor..

Det lär ju gå bra.

Mimie

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 nov-11 kl 12:02 »
Se bara till att den fuktiga luften ventileras ut från grunden ordentligt. Annars kanske det finns risk för att du vispar runt fuktig luft som kryper in på andra ställen?

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 nov-11 kl 13:11 »
Se bara till att den fuktiga luften ventileras ut från grunden ordentligt. Annars kanske det finns risk för att du vispar runt fuktig luft som kryper in på andra ställen?
Tror inte det är någon fara.. Det är en ganska luftig grund och det är ju inte gigantiskt mkt vatten

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 nov-11 kl 13:27 »
Det kommer säkert att gå utmärkt, den vattenskadan du har är ju endast ytlig, stockarna är ju inte blöta rakt igenom efter år av sipprande vatten.
Se bara till så du inte bränner ner huset...

Det vore ju lite onödigt, nu när du fått igång värmen och allt... :)

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 nov-11 kl 14:16 »
Det kommer säkert att gå utmärkt, den vattenskadan du har är ju endast ytlig, stockarna är ju inte blöta rakt igenom efter år av sipprande vatten.
Se bara till så du inte bränner ner huset...

Det vore ju lite onödigt, nu när du fått igång värmen och allt... :)
Då ska jag testa idag då.. Fläkten är ju en lite mindre variant, typ 2kW och det blir ju i.a.f. 40 cm luft ovanför den. Så det borde inte vara någon större risk för brand.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 24 nov-11 kl 14:59 »
Det låter som att det kommer fungera bra. Det kommer säkert att torka relativt snabbt.

Lycka till!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser