Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tumör eller annat?  (läst 3601 gånger)

Just_me

• Småland
Tumör eller annat?
« skrivet: 28 nov-11 kl 09:07 »
Fölorade för ett tag sen en del kycklingar i Marek (tror jag det var i alla fall)
Ena hönan, en äldre, blev också dålig och hon blev liksom aldrig bra igen trotts att det gått flera månader.
Hon har haft svullna ögon länge och det har inte blivit värre eller bättre men så idag såg jag att hon nästan var helt blind på ena ögat!
Ena ögat har svullnaden gått ner helt på men på det andra ser det nästan ut som om hon utvecklat en tumör på :/
Hon sitter mest uppburrad, äter lite, dricker lite men verkar hängig, men så har hon också varit väldigt länge.

Eftersom det har hållt på så långdraget funderar jag på om det är bäst att ta bort henne.
Hon verkar inte må bra och det känns som om hon varit sjuk länge. Eller vad tror ni?

På bilden har hon slutna ögon, hon kan se litegrann med det här ögat men inte alls lika mycket som på andra.

David97

• Gäst
SV: Tumör eller annat?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-11 kl 10:52 »
Försök få tag i en veterinär! även om dom inte kan något om hönor, så kan dom ju något om tumörer, vilket borde vara samma på alla djur?? Men skilj av henne från dom andra (Om du kan) Ifall det är något som smittar, och försök få tag i veterinär. Kan dom inte hjälpa dej, ta bort henne, för hennes och ditt eget bästa!

tringeling

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 nov-11 kl 11:20 »
Det är alltid tråkigt när djuren blir sjuka. Du undrar vad andra tror och jag tror det blir bäst att ta bort henne. Eftersom hon varit sjuk länge och inte mår bra och dessutom är gammal, så är det vad jag skulle göra ifall det vore min höna. Inte kul, men det är inte heller kul att gå och titta på djur som lider och inte har ett värdigt liv.  :'(

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 28 nov-11 kl 11:55 »
Marek kan visa sig på många olika vis. Detta kan mycket väl vara Marek. Har haft några liknande fall på yngre djur när jag hade Marek för ett antal år sen.

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 28 nov-11 kl 17:06 »
Det är så frusterrande det här för idag när jag höll på med bilen gick hon ut och kuttrade och sprättade som vanligt igen. Men ögat ser lika illa ut.
Men sen i hönshuset satt hon sådär uppburrad igen under värmelampan.

Veterinär viste inte alls, de sa att jag kunde komma in men det blir dyrt för att bara titta och det är inte mina höns.

Hade jag sett ett tydligt lidande hade jag tagit bort henne direkt och jag skulle inte dra mig att ta mina egna höns till veterinären, vilket kanske låter egoistiskt men jag har verkligen inte råd att göra nått sånt just nu :/

Jag väntar till imorgon, känns som att är det marek kan det ju gå över.
Är hon lika hängig får jag höra med husägaren tycker men då blir det nog att ta bort henne som gäller.

Tror inte det smittar, hon har varit sjuk så länge och ena hönan fick nog också marek men blev frisk. Alla andra höns är väldigt pigga och glada förutom en som är smal men såg idag att hon har diare, kan vara nya maten kanske.

Hoppas hon blir bra i alla fall, tycker väldigt mycket om lilla blondie :(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 28 nov-11 kl 18:00 »
Höns med luftvägsinfektioner kan bli sådär svullna också. Är hon bara svullen eller verkar hon ha problem med andning, är förkyld eller något annat?

Citera
Tror inte det smittar

Om det är marek så smittar det garanterat, är extremt smittsamt. Tack och lov en sjukdom som går att avla resistens mot, alla insjuknar alltså inte (de som är motståndskraftiga mot viruset) även om de är "smittade".

Vilka symtom hade ungdjuren som inte klarade sig? Hur gamla var de?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

tringeling

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 nov-11 kl 19:30 »
Hade jag sett ett tydligt lidande hade jag tagit bort henne direkt

Om en höna sitter uppburrad under en värmelampa mår hon ju inte bra. Jag skulle vilja kalla det för tydligt lidande. Höns är bytesdjur och sådana har en förmåga att se friska ut även om de inte är det. Det är för inte avslöja sig och visa eventuella rovdjur att här finns ett lättfångat byte. Så om hon kom ut en stund och sprätte så kan det kanske inte tas som ett säkert bevis för att hon inte lider.

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 28 nov-11 kl 19:43 »
Höns med luftvägsinfektioner kan bli sådär svullna också. Är hon bara svullen eller verkar hon ha problem med andning, är förkyld eller något annat?

Om det är marek så smittar det garanterat, är extremt smittsamt. Tack och lov en sjukdom som går att avla resistens mot, alla insjuknar alltså inte (de som är motståndskraftiga mot viruset) även om de är "smittade".

Vilka symtom hade ungdjuren som inte klarade sig? Hur gamla var de?

Jag trodde hönor som fått marek och blivit friska blev resistenta? Så uppfattade jag det?

De hade svullnad kring ögon, diare. De vi tog bort blev helt eller delvis förlamade i benen.

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 28 nov-11 kl 19:44 »
Om en höna sitter uppburrad under en värmelampa mår hon ju inte bra. Jag skulle vilja kalla det för tydligt lidande. Höns är bytesdjur och sådana har en förmåga att se friska ut även om de inte är det. Det är för inte avslöja sig och visa eventuella rovdjur att här finns ett lättfångat byte. Så om hon kom ut en stund och sprätte så kan det kanske inte tas som ett säkert bevis för att hon inte lider.

Jag vill inte vara för snabb med drastiska beslut. Har haft en del hönor som varit helt elendig helt plötsligt men som efter att fått spendera en eller två nätter ine i en bur med massor med vatten och nyttig mat blivit helt friska. Har två i hönsgården som var väldigt dålig förra sommaren.
Så jag slaktar inte för att de burrar upp sig under 1 dag.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 28 nov-11 kl 19:48 »
Jag trodde hönor som fått marek och blivit friska blev resistenta? Så uppfattade jag det?

De hade svullnad kring ögon, diare. De vi tog bort blev helt eller delvis förlamade i benen.

Nä, det är väldigt ovanligt att de tillfrisknar om de insjuknar i sjukdomen. De med motståndskraft mot sjukdomen blir inte sjuka, men de bär smittan latent och kan smitta andra fåglar som däremot kan insjukna om de inte är motståndskraftiga.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

tringeling

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 nov-11 kl 20:04 »
Hej igen Just_me,

Du frågade efter vad andra trodde och jag har skrivit vad jag trodde, men du gör naturligtvis som du själv vill  :)

Jag trodde inte att det fanns så mycket hopp för en höna som varit sjuk i flera månader och för mig skulle det inte vara särskilt drastiskt att nacka henne. Men vi har väl alla olika uppfattning om vad som är drastiskt och inte  ;)

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 29 nov-11 kl 20:33 »
Hej igen Just_me,

Du frågade efter vad andra trodde och jag har skrivit vad jag trodde, men du gör naturligtvis som du själv vill  :)

Jag trodde inte att det fanns så mycket hopp för en höna som varit sjuk i flera månader och för mig skulle det inte vara särskilt drastiskt att nacka henne. Men vi har väl alla olika uppfattning om vad som är drastiskt och inte  ;)

Det är kanske inte drastiskt på det sättet men efter att ha sett vilken livsvilja de här hönsen har vill jag gärna ge dem en chans :)
Känner mig inte ororlig för smittsamheten, de andra mår bra och har gjort det hela tiden.
Hon verkade bättre idag men svullnaden har inte gått ner. Jag väntar och ser, hoppas på det bästa och låter värmelampan vara på dygnet runt.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #12 skrivet: 29 nov-11 kl 20:52 »
Det är bättre att ta in henne på badrummet än att hon sitter i ett dåligt hönshus med bara ryggvärme. Har du provat de två mediciner som du fick från mig? Kom hit om du behöver. En så gammal höna får inte marek och jag tippar på svullna slemhinnor mer än tumör, som det ser ut på bilden. Det är ingen ide att ringa distriktveterinären i Vestbyområdet om man inte själv vet vad man som är fel...
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Just_me

• Småland
« Svar #13 skrivet: 29 nov-11 kl 21:01 »
Det är bättre att ta in henne på badrummet än att hon sitter i ett dåligt hönshus med bara ryggvärme. Har du provat de två mediciner som du fick från mig? Kom hit om du behöver. En så gammal höna får inte marek och jag tippar på svullna slemhinnor mer än tumör, som det ser ut på bilden. Det är ingen ide att ringa distriktveterinären i Vestbyområdet om man inte själv vet vad man som är fel...

Hm, okej, fick dit medelande :)
Har den där medicinen i pulverform kvar, den andra vet jag inte vilken du menar?
Ska ta in henne nu!

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #14 skrivet: 06 dec-11 kl 09:56 »
   Hur går det för er . Vad har hänt?
       Undrar Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 06 dec-11 kl 14:48 »
   Hur går det för er . Vad har hänt?
       Undrar Cokett

Det går bra tror jag, hon är innomhus än i en hundbur då hon varit väldigt svag.
Svullnaden är så gott som helt borta men hon är väldigt torr och blek i ansiktet än.
Men nu äter hon mycket och dricker vatten och verkar lite rastlös och så, det tar jag som ett gott tecken.

Hon haltar dock på ena benet, men jag har låtit henne gå omkring lite här inne och hon tar sig fram utan problem.
Så jag avvaktar än så länge. Och hoppas hon kan gå upp i vikt och se lit efriskare ut innan jag tar ut henne till hönshuset igen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser