Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rensa skorsten från sot och kajbon  (läst 28988 gånger)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Rensa skorsten från sot och kajbon
« skrivet: 01 dec-11 kl 17:46 »
Nyligen har skorstenen på fritidshuset brandbesiktigats. Förutom att det var mycket sot (sotaren verkar inte ha tid) så finns det också kajbon i två kanaler.
 Jag tänkte mig försöka rensa kajbon och sota innan vi tar in proffs för att sätta rör i en orätt (krokig) pipa. Idag var jag på Clas Olsson och köpte lod, lina och viska. Det fanns ju några viskor att välja på. De skiljde både i storlek och ifall de var plana eller skålade. Vad är skillnaden?

Och så det här med kajbona. Det ena sitter i en rörspis och man ser det om man tar bort övre luckan. Där tänkte jag peta bort så lycker det går. Men vad gör man med resten? Har man otur kan det ju vara kajbo flera meter upp i kanalen...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rensa skorsten från sot och kajbon
« Svar #1 skrivet: 01 dec-11 kl 17:59 »
Viskornas storlek bestäms av pipans storlek. Det är liksom ganska overksamt att sota med en för liten viska eller.

Jag funderade på det, och jag skulle nog försöka dunsa ner bona med lodet.  Sätter det sig fast så tänkte jag ta ett hulling försett spjut och montera det i kulan. och luckra upp med hjälp av det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 dec-11 kl 19:22 »
Sotaren brukar ha doningar för att ta bort kajbon. Ibland kan man vara tvungen till att ta upp hål också. Kajor är jävliga på att packa och sno ihop bomaterialet.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 dec-11 kl 19:26 »
Det kan bli en del... Här var ett par skottkärror.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #4 skrivet: 02 dec-11 kl 12:55 »
Hmm...jag är inte helt säker på att man får sota skorstenen själv hursomhelst nuförtiden.

Har för mig att reglerna ändrades för några år sedan och att det krävs att man går en kurs och att någon besiktigar jobbet nån gång om året. Inte så kul om det blir sotbrand eller nåt annat strul och man helt plötsligt står där som ansvarig utan ersättning på försäkringen (eller inte står där alls om man nu råkade brinna inne :o).

Men jag kan ha helt fel, det här är inte mitt område. Någon annan som vet hur det ligger till?

Fast i just ditt fall så ska du ju ha dit ett proffs direkt efter din egen sotning så det borde väl vara ok.

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 02 dec-11 kl 22:59 »
Kajbon... Mitt 2kg lod bara studsade ovanpå. Fick tag på en järnstör (spett) med ögla i toppen, satte även en grov kedja med krokar därpå och sedan allt på linan. Gick åt många dunsar för att komma igenom, krokkedjan rev sedan sönder boet ytterligare.

Naturligtvis får man själv sota sin skorsten och panna, från morgon till kväll varje dag om man så vill. När sotarn kommer och skall sota får man inte hindra honom däremot. (Om man inte gått den dyra kursen och fått papper, men då får sotarn ändå kontrollera din sotning och ta betalt.)

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 05 dec-11 kl 11:27 »
Är det ingen som vet vad det är för skillnad på platta och bukiga, skålade viskor? Att storleken korrelerar till pipans storlek kunde jag begripa själv...

Kajbot visade sig vara relativt litet, bara ca en meter pipa var full med bös. tackvare att de hade börjat bygga ovanför spjället på en rörspis så kunde vi ta det mesta nerifrån. Att gå på uppifrån med lodet gav inget resultat, trots att det vi det laget endast var några decimeter bomaterial kvar i pipan, istället fick vi ta till en tjock och lagom böjlig ståltråd för att riva ner det sista. En sak är säker, kajbon luktar pyton!

Nu ska pipan bara sotas en gång till så kan vi kalla på sotaren som får provtrycka.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 05 dec-11 kl 21:54 »
Är det ingen som vet vad det är för skillnad på platta och bukiga, skålade viskor?
Iden med de skålade är att dom "skär" bort sotet medan de plana mer skrapar/borstar.

Jag föredrar plana då dom är lite styvare och enligt min uppfattning bättre.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Lasse46

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 05 dec-11 kl 22:18 »
Ylven skillnaden på bukiga eller raka viskor eller krejs som det egentligen heter beror vad för slags skorsten dom skall användas till, mycket förenklat bukiga till kantiga tegelpipor och pipor som inte är raka hela vägen, raka till rörskorstenar och insatsrör. Men det är inte bara det man ska välja på utan också vilken grovlek på risen och hur många varv den består av är beroende på användningsområde. Min erfarenhet är de som säljs hos Classe i sjön, Biltema och andra icke specialaffärer oftast är för hårda. En för hård krejs gör att du riskerar att fastna å andra sidan en för mjuk rengör inte tillräckligt. Har du redan köpt en sotningsutrustning behåll lina och lod och köp en riktig krejs och montera den istället för den som följde med. Här http://www.sotarverktyg.se/ har jag köpt utrustning för min sotning, mycket hjälpsamma jag ringde till dem och talade om vad jag skulle sota och vilka dimensioner det var på skorsten och rökgångarna i pannan, sedan fick jag hjälp med att välja det som passade för min skorsten och min panna.
Tindrah, din egen skorsten och dina egna eldstäder får du sota hur mycket du vill, och det påverkar inte några försäkringsvillkor. Men vill du därimot ersätta sotarens obligatoriska sotningar med egna, måste du gå en utbildning och ansöka hos kommunen att få göra det, då slipper du betala sotaren för hans återkommande besök. Dock kräver detta att du dokumenterar dina sotningar i en "sotningslogg" så att när brandskyddskontrollanten (oftast är det sotaren) gör sin obligatoriska brandskyddskontroll h*n kan kontrollera hur ofta sotning genomförts och dessutom kollar h*n hur skorstenen och eldstäderna ser ut.

Lasse

Rööf

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 dec-11 kl 23:08 »
Har man en skorsten som är tät och hyffsat "iordning" är det väl bara att elda ur fågelbon och dylikt?

/Pyromanen

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 06 dec-11 kl 00:01 »
Har man en skorsten som är tät och hyffsat "iordning" är det väl bara att elda ur fågelbon och dylikt?

/Pyromanen

Du kan ju prova...

(nej det går inte)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #11 skrivet: 06 dec-11 kl 07:56 »
Tack för svar om plana och bukiga krejs! Då visade det sig att jag hade köpt rätt av ren tur, då vi har en oregelbunden och krokig pipa och jag köpte en bukig krejs.

Ska snarast beställa från sotarverktyg för att få rent mina rörspisar ordentligt också.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 06 dec-11 kl 08:18 »
Gripklo som plockar ur de storre grenarna kanske?

Valdigt bra blogg forresten, Ylven!  :)

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #13 skrivet: 12 dec-11 kl 14:05 »
Tack Tokyoboy, alltid trevligt att höra vad folk tycker. Snart kommer ett komplett inlägg med bilder på detta projekt.

Har nu upptäckt att kajbon besår av lika delar lera och bark. Så inte ens elda skulle ha varit särskilt bra... Nu är det helt rent från kajor - i ena pipan.

I övrigt har vi upptäckt att ventilationen i köket (den som ska ta matoset) går ihop med kaminens rökgång. Är det ens lagligt? Detta har vi dock inga problem med.

Kvar har vi en rökgång till vedspisen i köket. Tog just bort vedspisen eftersom den var i dåligt skick. Det ska in en ny (eller snarare bättre begagnad) så snart vi fått ordning på pipan. Det finns både kajbon och läcka på den pipan...

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 dec-11 kl 14:13 »

I övrigt har vi upptäckt att ventilationen i köket (den som ska ta matoset) går ihop med kaminens rökgång. Är det ens lagligt? Detta har vi dock inga problem med.

Har det varit så sen gammalt, så är det lugnt, däremot får man inte göra så vid nyinstallationer.

Neiklot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 dec-11 kl 14:21 »
Ja, så har jag också förstått det.

Att gamla konstruktioner är godkända, men att man vid nybyggnation inte får göra likadant.

Samma sak gäller om en balk går rakt genom murstocken...

Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser