Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp, hur högljudd?  (läst 4518 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Tupp, hur högljudd?
« skrivet: 22 nov-06 kl 10:51 »
Tanken är att jag ska skaffa mig höns framöver. Just nu lutar det åt Ölandshöns om jag kan få tag på några. Har inga grannar väldigt nära men, ett sommarstugeområde där närmsta stugan ligger ca 300 m bort. Sommarhalvåret är det träd och buskar med löv emellan som kanske ljuddämpar lite?

Så frågan är hur långt hörs en tupp egentligen? Tanken är att hönsen ska släppas ut varje morgon runt åttatiden och en tupp inne hörs ju inte så långt. Vill ju inte förstöra grannsämjan med alla sönderstressade stadsbor på semester.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Tupp, hur högljudd?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-06 kl 11:04 »
Vår grannes tupp hörs till oss och då är det ca 700 meter till tuppgrannen  ;D

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #2 skrivet: 22 nov-06 kl 11:12 »
Det är väl betydligt trevligare med galandet från en tupp än sommargästernas/grannarnas motorgräsklippare, motorsågar, högljudda stereoanläggningar och kepsnissar på mopeder som åker fram och tillbaka alla tider på dygnet. Är det bara sommargäster som har rätt att klaga? >:(
« Senast ändrad: 22 nov-06 kl 11:13 av Mossie »
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 22 nov-06 kl 11:26 »
700 m är ju en bit! Nej visst kan man tycka att en del av sommargästerna är lite störiga. Men, flertalet av dem är bra. De är ju dessutom potentiella kunder till vad jag kan ha att erbjuda framöver, när jag nu ska bli "fåraherde" på heltid. Hoppas kunna odla lite och sälja.

Tanken med att ha hönsen inne till åtta är att annars är väl risken att tuppen gal så fort det blir ljust och det vet jag inte om jag själv är så sugen på.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitryss

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 nov-06 kl 12:09 »
har man grannar inpå sig gäller regeln att inte släppa ut sin tupp förrän klockan sju på morgonen. Sen ska den väl in också i lämplig tid. Vad som som trevligt eller inte har inget med regler att göra.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #5 skrivet: 22 nov-06 kl 16:03 »
Hmmm... Hvis du hører en tupp i det fjærne... er det da støy?
Er det værre enn å høre på fuglene?
Nei, dette bør i utgangs punktet ikke være noe større problem syntes jeg, men så har vi jo alle forskjellige personligheter. Hvis du har sommergranner som vil bråke på sin semester, så kan du jo ende opp med en del diskusjoner... men her er det jo du som er fastboende.
Jeg har en flokk høner og 1 tupp til dem. Han galer bare når dem står opp på morgenen. Hadde en periode 2 tuppar her pg da gal de hele dagen. Burde ikke være noe problem med 1 tupp her! SYntes du skal skaffe deg dine høns med god samvittighet!!!  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #6 skrivet: 22 nov-06 kl 17:12 »
Vi hör "grannens" tuppar, som aldrig får komma ut :'( och de bor på andra sidan om en dalgång och vi har dessutom träd emellan oss. Hon hör våran också!
Jag kollade med miljö och hälsa innan vi skaffade tupp, men de sa att utanför tätbebyggt område finns det inga regler. Jag frågade inte ens grannarna om vad det tycker, galade är helt enkelt något man får räkna med på landet!

rina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 nov-06 kl 18:34 »
 ::)Jag blir alldeles matt på folk....det ska vara knäpptyst tydligen...men finns det människor och djur hörs ju det....jag bor på landet och har hört mig för jag med vad som gäller.....inga tider för in och utsläpp här men jag släpper ut lite olika tider det beror hur varmt och hur vädret är....är det varmt inne i hönshusen sommartid ska dom ju UT...har man dom instängda ska ju fönstren stå öppna och då hörs dom ändå....Folk och djur måste ju få leva....och höras... Vill man ha tuppar som hörs lite är Brahman bra den har en mörk galning dvärgarna har ju ett mera gällt ljud...jag har både dvärgar och stora...i våran by är vi flera som föder upp höns och våra tuppar ropar till varandra och ingen klagar....så är det på landet..... :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 nov-06 kl 21:06 »
För det första sjunger tuppar vackert. Det skall man inte snåla med att tala om för dem.

För det andra bodde vi tidigare nära järnvägen i Vagnhärad. När tåget passerade mitt i natten satte tuppen igång att tjoa, och det var inga problem att höra trots att han var inlåst hos sig och vi hos oss. Fågelsånghatande grannar skulle tveklöst ha haft att klaga på.

Vitryss

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 nov-06 kl 23:53 »
Mamma-Anna har helt rätt vad gäller höns och regler på landsbygden. Vad jag tänkte på var i bebyggt område och där ska tuppen hållas inomhus mellan 21.00 och 07.00.
Det bästa är att snacka med sina grannar oavsett om dom bor 50m ifrån en, eller 350. Av någon anledning retar sig folk på djur som låter - höns, hundar, hästar, grisar - medan dom själva kan ta ut motorgräsklipparen och braka loss vilken tid på dygnet som helst. I lokaltidningen förekom fler än en gång i somras klagomål på tuppar som gol. Det som är mysko med det är varför man måste gå via en insändarsida för att säga detta. Som om man ville skapa opinion för ett förbud mot att tuppar gal ???

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #10 skrivet: 23 nov-06 kl 08:39 »
Jag skrattar lite åt vilka dur man kan reta sig på. För jag tillhör verkligen som går i taket på hundar som står och ylar och skäller hela dagarna! På något vis lägger sig hundskall utanför ljuden som de andra djuren som finns på gårdarna låter ljuda från sig!

Neta

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 nov-06 kl 10:24 »
Håller med tidigare svar. Prata med dina närmaste grannar. Tala om att du kommer att skaffa höns och därmed även tupp. Att du inte kommer att släppa ut dem förrän klockan 8 (jag har 7.00 på vardagar och 9.00 på lördag - söndag) och be grannarna komma och tala om för dig om de tycker att tuppen stör! De flesta tycker att en tupp som gal hör till livet på landet!
Hos mig är det tvärtom häromdagen kom en i byn och frågade om jag inte hade hönsen kvar för hon hade inte hört tuppen på några dagar och saknade den! Men jag sa att när det varit snöoväder har de varit mest inne men att jag har höns och tuppar kvar!

gunilla

• Västerbotten
    • fallforsfrieser
« Svar #12 skrivet: 27 nov-06 kl 17:41 »
Vår tupp roar mer eller mindre hela vår avlånga by under tiden som hönorna är ute. Ungarna har en tävling om vem som hör honom längst bort ;) Nu bor vi väl lite utanför själva byn men vi har utsikt över hela alltet genom att vi bor uppe på höjden ovanför byn. Ungarna som bor 1.5 km från oss leder tuppjakten sedan isommras....Det var mycket gynnsam vindriktning måste jag väl tillägga.
med sambo, frieserhästar,jakthundar och skogkatt är man aldrig ensam i norrlands inland

Colleen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 nov-06 kl 19:00 »
Jag säger bara en sak om min tupp, han hörs mycket och konstant. Han är ALDRIG tyst, han gal HELA nätterna med 5 sek mellanrum och det låter så mycket att jag inte kan ha fönstrena öppna på sommaren, för då hamnar han i grytan eftersom jag inte får sova, på dagarna gal han inte fullt lika mycket, en gång i timmen ca.

Han är en dvärgtupp av blandras och enl folk här på forumet är det normalt för en dvärgtupp att gala mycket.

Han hörs ända till grannarna på andra sidan skogen, ca 1km, då han är ute och då han är inne hörs han "bara "på gården.

Tur att jag har grannar som är snälla, jag själv hade aldrig gått med på att lyssna på grannens tupp konstant , varje dag, hela tiden.
Faktist så ligger han lite risigt till just nu, jag börjar trööttna på galandet.
Min gamla stora tupp gol inte alls så mycket, men den här är ju löjlig!!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #14 skrivet: 29 nov-06 kl 10:27 »
Om du tar en vuxen tupp så kan du ju kolla lite innan hur mycket och hur högt han galer... För det är ganska individuellt. Vi har blommehöns, och av de tuppar vi haft är den vi har nu definitivt tystast. Han galer ganska lite (jämförelsevis...) men också med ganska hes stämma.

Sen galer han oftare om grannen har sina tuppar ute också, då triggar de varann till att gala. Jag tycker det låter trevligt, men att bli väckt av en tupp kl 4 på morgonen är inte så kul. VI har haft dem instängda helt om nätterna, då störs vi inte av galandet heller.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 29 nov-06 kl 11:26 »
Muta närmsta grannarna med färska ägg  ;D ;D ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Archibald

« Svar #16 skrivet: 19 dec-06 kl 22:37 »
Vår marantupp för ett himla oväsen när han gal, det hörs långt, MINST 1.5 km
Sussextuppen har ett helt annat ljud i halsen, så han hörs inte alls så mycket.
OFTAST sover de båda gott om natten och numera så får man väcka dem på morgnarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

61 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser