Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbank blå / blekinge OCH genbank myskanka?  (läst 1203 gånger)

DrakenSpektakel

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Genbank blå / blekinge OCH genbank myskanka?
« skrivet: 28 nov-11 kl 23:41 »
Läste i en tråd att om man håller myskankor och andra ankor tillsammans så kan man se på ællingarna om det är korsningar med det samma.

Jag skulle vilja ha genbanks ankor av blekinge eller blå anka, men också myskanka för de låter trevliga, helt enkelt och blekinge och blå har jag läst kan vara rätt skygga och försiktiga.

Hur ligger det till, kan man med 100pct säkerhet avgöra om något är en korsning - om båda raserna är genbank, eller är det bara att glömma och i så fall välja bort den ena eller andra ankan?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Genbank blå / blekinge OCH genbank myskanka?
« Svar #1 skrivet: 29 nov-11 kl 08:06 »
Man se skillnad på riktiga mysk, ankor och mulankor. Ruvningstiden brukar bli intermdiär, så dom kläcker oftast fel i tid. Mulankor är dessutom nästan alltid sterila. Men jag är inte sker på att Lanthönsklubben tillåter att man har genbank på båda sorterna samtidigt även om det går att skilja ut ev bastarder. Du får se om Ronny svarar om det eller kontakta genbanksansvarig på respektive ras. Kolla http://kackel.se/genbanksansvariga.html
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

DrakenSpektakel

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 30 nov-11 kl 22:07 »
Jag misstänker starkt att det inte är tillåtet - om mulankorna kan vara fertila, vilket tydligen är fallet så måste det ju vara svårt att motivera att det skulle vara tillåtet.

Men ipraktiken, om det inte är svårt alls att se skillnaden, borde det inte vara tillåtet? Eller kan det vara svårt ibland att se?

Det vore tråkigt att välja bort genbank, bara för att man gärna vill ha två slags ankor (heter det arter eller raser ankor?), så om man kan välja myskanka då, för att säkra genbanken, vore det bra tycker jag.

Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

siken

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 01 dec-11 kl 08:26 »
Jag skulle nog inte våga ha både blåanka och blekingeanka, eftersom de är olika raser av samma art. Om jag inte minns fel så var det något problem i genbanken med någon av raserna för ett tag sedan just för man misstänkte att några sådana korsningar använts i avel i någon genbanksbesättning. Tydligen finns där en risk att man inte av färgen direkt kan se om de är korsningar.

Mulankor är nästan alltid sterila. Om  jag inte minns fel är mulankshonor alltid sterila medan någon enstaka hane någon gång kan vara fertil. Eftersom de flesta ällingar kläcks på våren eller sommaren, så borde problemet inte vara stort om alla mulanksungar slaktas innan jul, då finns det ju ingen risk att de är kvar och kan ställa till det avelsmässigt vid nästa års avelssäsong.

Men som sagt; det är bäst att kolla med genbanksansvarig först.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser