Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföringsprogram  (läst 2274 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Bokföringsprogram
« skrivet: 11 dec-11 kl 12:36 »
Det har nog varit uppe förut, men dessvärre hittar jag inte tillbaks.

Vi har en liten firma, med ett par hundra verifikationer årligen. Finns det något käckt gratis bokföringsprogram att ladda ner?

Neiklot

• Gäst
SV: Bokföringsprogram
« Svar #1 skrivet: 11 dec-11 kl 14:09 »
Visma SPCS.

Är visserligen inte gratis men inte jättedyrt (och BRA!)

Man kan ladda ner och prova i 45dagar. :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 11 dec-11 kl 14:50 »
Sköter inte bokföringen själv men allt "dess förinnan". 
Vad kan man INTE göra i .xls ? Jag använder det till allt s.s. kalkyler, offerter, orderbehandling, fakturering........... ja nästan allt utom ritningar och rena textdokument. Lätt att göra mallar med t.ex. automatisk summering.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 dec-11 kl 15:46 »
Den största vitsen med ett bokföringsprogram är ju inte att det kan summera kolumner, utan att man kan ta fram resultat-och balansrapporter som är läsbara för alla som är insatta i grejen, och inte bara en själv. Dessutom är deklarationen superenkel när man använt ett program avsett för bokföring.
Det finns ju mängder med 'gratis' program på nätet, jag har ingen koll på vad som är bra eller inte.

Det enda jag vill varna för är Wisma 'enskild firma' som är ett program som mest verkar ställa till bekymmer för dess användare.

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 dec-11 kl 23:53 »
Det enda jag vill varna för är Wisma 'enskild firma' som är ett program som mest verkar ställa till bekymmer för dess användare.

Varför?

Jag tycker Visma 'Enskild firma' är jättenkelt och bra. ?

Enda negativa jag kan säga är att min revisor behövde ett speciellt program för att öppna SIE-filerna.

Håller med ang. resultat/balansrapporter.

Händig Man

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 dec-11 kl 23:55 »
SPCS funkar utmärkt och e hyfsat enkelt att använda med, visma krånglar hos min revisor med

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 dec-11 kl 23:57 »
Rekommenderar Unicell. Även den största idioten kan klara av det. Besök hemsidan och avgör själv.  :D

jenses

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 dec-11 kl 00:10 »
SPCS funkar utmärkt och e hyfsat enkelt att använda med, visma krånglar hos min revisor med
Och konstigt är det, för visma och spcs är väl samma produkt /märke  ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 dec-11 kl 07:57 »
Wisma och spcs är samma sak, ja, dom bytte namn en gång i tiden och heter nu Wisma. Ett speciellt program dom har heter *Wisma enskild firma*.
Jag tycker det är dåligt eftersom det avviker från den vanliga bokföringsstandarden genom att inte använda kontonummer.

Detta har dom gjort för att förenkla, ungefär som en pek-bok för barn. Men det finns alltid nackdelar när man frångår en vedertagen standard som alla använder sig av. Och problemen kommer oftast när det är dags för revisorn, eller om det är nån transaktion som är lite ovanligare.
På forumet 'egen firma' kommer det ständigt upp frågor som är resultatet av detta program.

Beisla

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 dec-11 kl 11:01 »
Jag sitter precis och övar mig på bokföring(pluggar företagsekonomi), det är ett ganska lätt program att komma igång med. Hittade ett program som man provar gratis i 3 månader, sedan betalar man 100 kr /år för varje bok man skapat med deras program. De har begränsad support,  därför är det såpass billigt.

Bokis heter det. Men ladda bara ner det från deras hemsida,http://www.bokis.info] [url]http://www.bokis.info[/url]/, annars är risken för att du får med dig virus hem större( sa iaf min datanörd).
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser