Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varning Varg i Landvetter  (läst 3344 gånger)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
Varning Varg i Landvetter
« skrivet: 15 dec-11 kl 07:19 »
Igår em så hade min väninna Vargbesök i sin trädgård. Den sprang runt huset och i trådgården. Dödade halva hennes hönsbesättning och skadade resten. Detta skedde vid 15 och vargen är inte skygg. En viltspårare han varit ute på plats.

Vi är säkra på att det är varg då den blev sedd på 3 meters håll och även spår är säkrade.
Vi blev uppmanade  att stalla in alla djurren så som fåglar och får.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

pålle

• Gäst
SV: Varning Varg i Landvetter
« Svar #1 skrivet: 15 dec-11 kl 09:24 »
Hur många trådar ska ni ha  räcker det inte med en tråd?

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 15 dec-11 kl 09:45 »
Det är ju egentligen bra med flera varningar, för alla är ju inte inne och läser på fårforumet.
Om djurägarna vet vad som händer så kan dom stänga in sina djur så att vargen drar till skogs istället för att ta tamdjur. Annars är ju risken stor att man måste ta till skyddsjakt till slut.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 dec-11 kl 09:48 »
Ja, ibland önskar man att man kunde posta ett ämne på flera tavlor samtidigt, som du säger är det inte alla som är inne på alla tavlor. Den här skulle ju exempelvis kunna synas på alla djurtavlorna och Ljugarbänken. Då skulle det nog nå ut till de flesta. Undrar om det går att bygga in den funktionen tro.

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 dec-11 kl 09:52 »
Det  blir ju bara ett jäkla masa spammande på er då . så håller till en tråd för skjutsningen.

Kira

• Småland
« Svar #5 skrivet: 16 dec-11 kl 23:33 »
Ja, ibland önskar man att man kunde posta ett ämne på flera tavlor samtidigt, som du säger är det inte alla som är inne på alla tavlor. Den här skulle ju exempelvis kunna synas på alla djurtavlorna och Ljugarbänken. Då skulle det nog nå ut till de flesta. Undrar om det går att bygga in den funktionen tro.
Jag tror att många är tacksamma för varningar av alla det slag, ibland är det 2-beniga faror och ibland har de 4 ben. Jag önskar dock att myndigheterna kunde ha större tilltro till oss medborgare och meddela när större rovdjur passerar på områden som inte har dem stationärt.

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 16 dec-11 kl 23:48 »
Jag tror att många är tacksamma för varningar av alla det slag, ibland är det 2-beniga faror och ibland har de 4 ben. Jag önskar dock att myndigheterna kunde ha större tilltro till oss medborgare och meddela när större rovdjur passerar på områden som inte har dem stationärt.

Dom flesta har väl fixat skydd vid det här laget för sina djur,så onödigt skriva överallt. Ska myndigheterna varna för allt så kan det bli lite väl bra.Som exempel....Kära medborgare idag har ett vildsvin synts till,skydda trädgårdarna ta in djuren och barnen,lås in dig,bomma för fönstrerna ifall vildsvinet tittar in genom fönstret.  :D

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 16 dec-11 kl 23:55 »
Såg detta nu, tack Pernilla!
Kaninuppfödare och pelargontant.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #8 skrivet: 17 dec-11 kl 19:50 »
För er som tycker det är onödigt att lägga både under höns tråden och får tråden så ansåg jag att alla inte läser om ex får. Man kanske bara har höns.
I detta fallet tog vargen hela hönsfolcken men viltspåraren varnade oss för de går lätt på får.

Dessutom är det så att vi här nere har INTE varg här så ofta och därför tror jag inte man kanske har ett rovdjursstängsel som klarar det helt. Jag har vanligt elsnöre och flyttbart nät och det är ju inte riktigt samma sak. Men skall ansöka om rovdjursnätsbidrag nu.

Så jag la ut det för att hjälpa. Inte tjata.

Mvh Pernilal
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

timjan86

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 dec-11 kl 19:59 »
Och så är det inte alla som får bidrag för rovdjursstängsel, bor man i en kommun som saknar fast vargstam och sällan har besök av varg så beviljas sällan bidraget så då är det inte vanligt att man har ett...
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #10 skrivet: 17 dec-11 kl 20:10 »
Jag tycker att det är bra att tråden lades upp även om den inte berör mig, information är bra. Då kan man skydda sina djur och så slipper man att bli ledsen och arg om ens djur blir tagna  :)

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 17 dec-11 kl 20:15 »
Smidigt är ju att lägga upp varningen i sitt landskap på alternativ.nu! Då ser man ju den oavsett om man gillar får eller höns! (Har man nu inte valt landskap går man ju förvisso miste om informationen!)

Givetvis bra att man kan "varna" här, men det blir kanske lite tjatigt om det ska dyka upp varningar varenda dag (inget personligt ont gentemot Pernilla). Börjar det varnas vareviga dag kanske man får ha en helt egen avdelning för varningar?

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 17 dec-11 kl 20:22 »
Smidigt är ju att lägga upp varningen i sitt landskap på alternativ.nu! Då ser man ju den oavsett om man gillar får eller höns! (Har man nu inte valt landskap går man ju förvisso miste om informationen!)

Givetvis bra att man kan "varna" här, men det blir kanske lite tjatigt om det ska dyka upp varningar varenda dag (inget personligt ont gentemot Pernilla). Börjar det varnas vareviga dag kanske man får ha en helt egen avdelning för varningar?

//JBF
Jag undrar om det är så stor risk att alternativ ska översvämmas av varningar?
Vad jag kan komma ihåg är det här den första vargvarningen jag sett, och sen har jag sett några som varnat när hönstjuvar (jag tror även kaniner har varit uppe någon gång) varit i farten.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 dec-11 kl 20:23 »

//JBF
Precis det var det för ja tyckte det räckte med en tråd.Ock har häller inget mot Ts

anders50

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 dec-11 kl 20:30 »
Bara lugn....snart har vi varg utanför knuten i hela södra Sverige. Så passa på att varna medans det är lönt.

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 17 dec-11 kl 22:29 »
Jag undrar om det är så stor risk att alternativ ska översvämmas av varningar?
Vad jag kan komma ihåg är det här den första vargvarningen jag sett, och sen har jag sett några som varnat när hönstjuvar (jag tror även kaniner har varit uppe någon gång) varit i farten.
Mvh
Charlotte

Ja, absolut är det bra att kunna varna varandra. Men vore det inte bättre att i så fall varna i sitt landskap? De enda som bryr sig om ifall det finns varg där just jag bor, är ju bara de som råkar bo i någorlunda närhet av mig. Inte de som kan bo uppemot 100 mil ifrån där jag bor! Detsamma med hönstjuvar, fyrhjulingstjuvar, bortblåsta trosor osv osv  ;D

Nej, jag vet inte om vi kommer att översvämmas av varningar, men lika bra att lägga saker i trådar där de hör hemma. Lite som när du flyttar fårannonser från fårtråden till "Får säljes", så att folk ska hitta dem lättare!  ;).

Har man lagt till sitt landskap så hittar man ju informationen oerhört lätt under "Nytt i landskapet" ( I "landskapet" händer ju inte riktigt lika mycket som i "Nya inlägg" ,där man lätt kan missa smaskiga trådar om man råkat göra något annat en timma eller två på dagen än att sitta här! )
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser