Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästar och får  (läst 2011 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Hästar och får
« skrivet: 02 dec-11 kl 20:46 »
Funderar att skaffa allmogefår och kanske ev ha dem tillsammans med hästarna i lösdriften. Jag har ju förstått det som så att jag då måste ha 4-5 eltrådar med stark ström för att hålla inne lamm och diverse rymningsbenägna får. Men hur blir det på vintern då? Jag bor ju på nordligare breddgrader och har rikligt med snö och då kan det ju bli relativt låga stängsel samt att det inte är nån större kräm i stängslet. Hur gör jag då?

Måste allmogefår ha fri tillgång på hö/hösilage? Min ena häst har haft fång så han kan inte ha fri tillgång. Ev kanske jag kan lösa det som så att jag delar av lösdriften i 2 delar på vintern och så får fåren ha en mindre hage i anslutning till den. Vi har dock två stora öppningar i ligghallen så det är ju inte direkt blåsfritt, snön brukar yra in i kanterna på ligghallen.

Åsikter på detta?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

siken

• Blekinge
SV: Hästar och får
« Svar #1 skrivet: 02 dec-11 kl 21:29 »
Här finns både hästar och får.
Min erfarenhet av dem är att jag skulle nog inte våga låta får och hästar vara i samma ligghall!
Har du sett amerikanska cowboyhästar, när korna skall skiljas? Hästarna kan agera vallhund utan att ryttaren styr. Om hästarna får för sig att jaga runt med fåren blir det inte bra.

Här finns en stor hage, där fåren kan gå i hela, medan hästarna har tillgång till en del av den, med en eltråd ca 1 meter över marken, så att fåren kan smita under när hästarna blir för närgångna.
Hästarna kan inte heller gå in i fårens ligghall. Då kan fåren ha fri tillgång till en ensilagebal där inne. Hästarna utfodras med ensilage (för näringen) och kornhalm (för sysselsättning och tarmfunktion).
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 02 dec-11 kl 21:33 »
Tänkte inte på vallningen, jag har en quarter med cutting/reining stam, det blir nog inte bra alls. Blir nog bäst att isf dela av ligghallen och göra en egen del samt hage till fåren (om jag nu kan få mannen att inse hur roligt det är med djur  ;)).
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

svali

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 04 dec-11 kl 19:05 »
Vi har islandshästar och får som går i samma hage. Visserligen en stor, 2ha. Men vi har inga problem med vallning.
Men staketet så har vi också mycket snö. Vi har taggtråd längst ner, 5cm ovanför marken. Stängsel nät med 5rutor o sedan taggtråd 20-30cm ovanför det. Kanske det inte funkar med större hästar. Har ingen vana av dem.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 04 dec-11 kl 20:07 »
Islandshästar vallar väll inte

jag har två vallande hästar, en så kraftig att hon rymmer om fåren rymmer och vallar in dom och sen har en lös häst istället  ::) hon tycker det är bättre men det gör inte jag  :-[
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 dec-11 kl 00:20 »
Vi har islandshästar och får som går i samma hage. Visserligen en stor, 2ha. Men vi har inga problem med vallning.
Men staketet så har vi också mycket snö. Vi har taggtråd längst ner, 5cm ovanför marken. Stängsel nät med 5rutor o sedan taggtråd 20-30cm ovanför det. Kanske det inte funkar med större hästar. Har ingen vana av dem.
Om ja inte miss miner mig så får du inte ha tagg tråd där du har häst  häst .Kolla nu det är för bjudet sen 2010
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 01:20 av pålle »

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 dec-11 kl 08:59 »
Hästfrågan vet jag inget om men du behöver i alla fall inte oroa dig för att fåren rymmer på vintern. För vart skulle de gå? Maten finns ju endast INNANFÖR stängslet. Jag behöver inget stängsel alls på vintern, de går endast emellan foderhäcken och sitt hus ändå.

svali

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 05 dec-11 kl 11:38 »
Om ja inte miss miner mig så får du inte ha tagg tråd där du har häst  häst .Kolla nu det är för bjudet sen 2010

Ja, ok jag har inte koll på de svenska reglerna. Hos oss är det inte förbjudet.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 dec-11 kl 12:16 »

Ja, ok jag har inte koll på de svenska reglerna. Hos oss är det inte förbjudet.
He såg inte att du var övriga värden  ja den är ju inte så nogräknad har ja konstatera med något  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser