Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor som lägger vindägg  (läst 6752 gånger)

Squig

• Västergötland
Ankor som lägger vindägg
« skrivet: 20 dec-11 kl 18:11 »
Nu har våra ankor som kläcktes i somras börjat värpa. Vi har 4st års-honor och en äldre hona. Vi har plockat runt 10 st ägg och dessutom några vindägg.
Är det normalt att ankorna lägger vindägg i början av produktionen?
De ser inte ut att vara sjuka, och de får allfoder som kost.

Jag har sökt information på nätet och det verkar inte alltid bero på kost eller gendefekter.

Är det någon annan som har varit med om detta i början?
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Xoot

• Gäst
SV: Ankor som lägger vindägg
« Svar #1 skrivet: 20 dec-11 kl 18:12 »
Vad är ett vindägg för något?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 20 dec-11 kl 18:13 »
Jag har haft fjäderfä ett tag, men vindägg har jag aldrig hört talas om  ??? ?

Är det samma som skinnägg, dvs att det saknar skal? I så fall beror det sannolikt på att de inte får tillräckligt med kalk. Ge dem fri tillgång på snäckskal så ska det nog lösa sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Squig

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 dec-11 kl 18:32 »
Ja det är samma som skinnägg, alltså ägg utan hårt skal. Ska jag jämföra med någonting så är det som ett bröstinplantat...

Som jag skrev så verkar det sällan bero på brist i kosten, men vi kan ställa in lite skal för att vara på den säkra sidan. Nu har de ju varit inhägnade pga newcastle men de ska få gå fritt ute nu o knapra i sig det de hittar i gräset...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 20 dec-11 kl 18:38 »
Om du inte ger extra kalk så kommer unga ankor och ankor som lägger fler än typ 20 ägg på ett år att få problem med antingen skinnägg eller benskörhet. Det är nödvändigt att ge extra kalk till alla äggproducerande fjäderfä om man inte vill få problem.

Att skinnägg inte skulle bero på kosten är struntprat. Det finns några andra anledningar, bl a äggledarinflammation, men kalkbrist är överlägset vanligast. Och vanligt foder och vad de hittar i naturen ger INTE tillräckligt mycket kalk.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 20 dec-11 kl 21:12 »
Unga ankor kan värpa skinnägg precis som unga hönor men har du haft dem inne och gett allfoder (innehåller inte kalk i tillräckling mängd för värpande djur) utan extra kalk så skulle jag definitivt testa att ge snäckskal.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #6 skrivet: 20 dec-11 kl 23:19 »
Har fått ett fåtal skinnägg/vindägg från några yngre honor under åren och då alltid som ett avslut i en värpperiod. Läste då på om detta fenomen och kom för min del fram till att det oftast är en störning hos yngre exemplar som inte är riktigt hormonellt "färdiga" för värpande. Alltså, en form av tillfällig störning i värpcykeln. Var aldrig några fortsatta problem med dessa honorna då de började värpa fina ägg igen när de var dags för detta.

Ger inga snäckskal eller särskilt kalktillskott till mina ankor och jag fullkomligt drunknar i fina normala ägg varje säsong.  :) Fast, tidig vår brukar jag ge dem lite värpfoder istället för Allfoder/spannmål.

Är det ett återkommande fenomen är jag just nu mest med på teorin om att det kan vara en annan form av störning, t.ex. äggledarinflammation.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 21 dec-11 kl 07:48 »
Schaman, du har ju bra kunskaper på ankor, men din erfarenhet skiljer sig från min. Många av mina ankor av olika raser värper 6-7 ägg i veckan under flera månader. Får de inte snäckskal så minskar äggproduktionen väsentligt, och äggskalen blir tunnare och skörare.

Kanske värper dina ankor färre ägg?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 21 dec-11 kl 10:19 »
Har vad jag kan minnas aldrig fått en skinnägg från en anka men kan ju mycket väl ha blivit något när man inte sett som gått sönder t.ex. eller som lagts ute någonstans. Men däremot tänkte jag passa på och fråga en annan när ni som verkar hålla på väldigt mycket med dessa fåglar är här... Förlåt om det blir lite OT men det har med ägg o göra iaf.  :-[

Jag kommer ihåg nät jag var ca 10 år gammal och jag skulle ut till fåglarna hur en av våra ankor hade lagt ett mossgrönt ägg. Det såg ut ungefär som man skulle doppat äggen i starkt mörkgrön vattenfärg några gånger om och sedan stänkt ut större ännu mörkare områden på en del ställen av ägget.
Ja, ankor kan ju lägga sådana färger men till det skumma ..... Denna anka la aldrig denna färg annars. Hon la grädd/vaxvita ägg i vanliga fall. Så vad sjutton kan ha hänt så att detta ägg fick den där färgen, vi fick bara ett färg i den äggen. Sedan var äggen normala igen.  ??? Ägget lades på vintern lite i början av värpperioden men de hade hunnit lägga en del normalfärgade innan det här moss/militär/nästan äckligt färgat gröna dök upp. Vi blåste ur det, innehållet luktade normalt och såg normalt ut. Kan det ha blivit något konstigt i äggapparaten så den "spottade" ::) ut extremt mycket av den lilla ton ägget skulle ha annars så det blev "missfärgat" ... Eller något. För ägget var ju inte ens lite gröntonade annars, inte ens lite... De var åt det vita hållet.

???
« Senast ändrad: 21 dec-11 kl 10:22 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #9 skrivet: 21 dec-11 kl 17:18 »
Schaman, du har ju bra kunskaper på ankor, men din erfarenhet skiljer sig från min. Många av mina ankor av olika raser värper 6-7 ägg i veckan under flera månader. Får de inte snäckskal så minskar äggproduktionen väsentligt, och äggskalen blir tunnare och skörare.

Kanske värper dina ankor färre ägg?

Mycket möjligt då jag endast jämför med mina egna myskankor   :)  ;)

De värper som regel ett ägg(med tjockt skal) om dagen under pågående värpperiod men jag har inte så bra koll på hur långa perioderna egentligen är då de som regel får ruva efter ett tag.

Det kanske finns en naturlig variation mellan olika raser och vissa är mer beroende av snäckskal än andra  ???  Å alltid bör man dessutom beakta helheten då det är det samlade näringsintaget som räknas och det kan ju vara svårt att mäta om de äter naturligt och med stor variation. Dock tror jag på att ett proteintillskott har stor betydelse för att få igång äggproduktionen på ett bra vis.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 21 dec-11 kl 17:22 »
Ok, det förklarar ju saken. Jag är elak och låter bara några få av ankorna ruva.

Om man ger dem snäckskal så har de ju tillgång till dem, de måste inte äta skalen. Jag ger dem alltid i separat behållare, och jag placerar den en bra bit från mat och vatten för att de inte ska okynnesäta utan bara äta när de behöver.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #11 skrivet: 21 dec-11 kl 17:29 »
Noterade precis att det allfoder som jag använder innehåller kalcium och därmed får de troligtvis i sig minst det de behöver. Änna käckt med Allfoder så tillvida att de innehåller i princip allt som ankorna behöver, bortsett från vatten.   8)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 21 dec-11 kl 21:50 »
Noterade precis att det allfoder som jag använder innehåller kalcium och därmed får de troligtvis i sig minst det de behöver. Änna käckt med Allfoder så tillvida att de innehåller i princip allt som ankorna behöver, bortsett från vatten.   8)
Vad är det fär allfoder du använder? Lactamins Allfoder som säljs på Granngården bla innehåller lite kalcium men inte tillräckligt för värpande djur.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Xoot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 dec-11 kl 22:20 »
Vad är det fär allfoder du använder? Lactamins Allfoder som säljs på Granngården bla innehåller lite kalcium men inte tillräckligt för värpande djur.

Om vi lyfter frågan vidare då, hur är det med värpfoder? fenix hel veg brun som kan anses som helspannmål.
Står likadant där att allt finns som djuret behöver. Tänker då på höns men ankor kan vi ju inkludera.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #14 skrivet: 22 dec-11 kl 17:09 »
Här är också en som undrar angående faktiskt kalkbehov samt vilka "Allfoder" som inte innehåller tillräckligt med detta. Själv använder jag "Fågel Multi" eller "Fågel värp" från Svenska Foder vilket jag är mycket nöjd med.

Är också nyfiken på om det finns något allfoder utan kalcium och om någon vet varför det är så?

Att kalk spelar roll för äggens uppbyggnad och kvalité köper jag men tråden handlade ju ursprungligen om skinnägg/vindägg och då finns det ju inget skal alls. Därmed hävdar jag fortsatt att detta med skinnägg/vindägg inte har med kalkintaget att göra utan oftast är en ganska "normal" och tillfällig hormonell rubbning i värpcykeln hos vissa yngre ankhonor.

Squig

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 15 jan-12 kl 11:07 »
Hej igen!

Ankorna får allfoder och nu även snäckskal (fast de äter inga mängder snäckskal).

Något vindägg har vi fått till, men vi har konstaterat att alla vindägg har legat ute i hagen och de vanliga äggen har varit i reden inne. Det är mycket möjligt att det beror på att de blivit stressade  när de varit ute.
Antal vindägg som har lagts är nog mellan 5-8 st, och antal vanliga är nog närmare 50. Och om jag inte skrivit det tidigare så är 4 av 5 honor kläckta i somras så detta var deras första värpperiod.
Vi har även fått några riktigt stora ägg med två gulor i och ett extremt litet som är lite större än en hasselnöt.

Så allt verkar stå rätt till. Ingen av ankorna ser sjuka ut och formen på äggen som lagts innan sen i början på december har haft lite oregelbunden form och sett lite speciella ut i "ändarna".

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 16 jan-12 kl 09:26 »
...
Är också nyfiken på om det finns något allfoder utan kalcium och om någon vet varför det är så?
...
Alla foder innehåller lite kalk men ett värpfoder innehåller mycket kalk (ca 10%)

Att allfoder inte innehåller tillräckligt med kalk för värpande djur ligger i just definitionen av allfoder. Allfoder är avsett att funka hyfsat till de flesta fjäderfä i de flesta åldrar, för att det ska vara enkelt  före den som inte har möjlighet att ha många sorters foder.
Unga och växande djur mår inte bra av att äta för mycket kalk och därför är det bättre att tillsätta det vid sidan av för de djur som behöver extra kalk.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 16 jan-12 kl 09:49 »
Vad är ett vindägg för något?
Tack för att Du frågade, så jag slapp!  ;D

Och tack för förklaringen, Squig!  Dock tror jag att jag föredrar ordet "skinnägg", det räcker för mina behov.

... vi fick bara ett färg i den äggen. ...

;D  Du är ju lika sömnig som jag ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #18 skrivet: 16 jan-12 kl 23:51 »
Faktum är att "skinnägg" och "vindägg" egentligen inte är riktigt samma sak. Men de har båda gemensamt att de beror på tillfälliga störningar i värpcykeln eller möjligen störning på grund av stress.

Googla gärna på "wind egg" så hittar ni mer intressant information om olika ägg fenomen.

t.ex. http://www.poultryhelp.com/oddeggs.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser