Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få höna att värpa igen?  (läst 4481 gånger)

Ditadull

• Värmland
Få höna att värpa igen?
« skrivet: 21 dec-11 kl 14:33 »
Jag tog över en hedemorahöna som är 3-4 år gammal, men hon har inte värpt på ett tag sa den förra ägaren. Är inte hela världen för min del, men finns det något man kan göra för att trigga igång värpningen igen? Hade ju ändå varit kul att få kycklingar efter henne eftersom hon är så fin. Jag provade lägga in redägg för att locka henne till att lägga ägg. Men det resulterade i att hon la sej att ruva istället  ;) 

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Få höna att värpa igen?
« Svar #1 skrivet: 21 dec-11 kl 14:59 »
Kan det inte vara så att det är fel årstid? Höns ska inte lägga ägg på vintern. Då måste man mixtra med extra ljus och sånt. Kanske kan pröva i vår.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 dec-11 kl 15:26 »
Jag har en timer för ljuset så dom är igång tills kl 20 på kvällen, och dom har obegränsat med foder och mina värper vintern igenom , Sen beror det så klart på rasen osv mina är värphybrider lohman och hyline

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 21 dec-11 kl 15:34 »
Värpfoder + extra ljus .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ditadull

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 21 dec-11 kl 16:51 »
Jo nu är det ju inte riktigt rätta tiden, jag bara prövade med red ägg för å se om det funkade. Men det är länge sen hon slutade värpa vad jag förstod. Vet inte exakt för hur länge sedan. Men om jag försöker ge henne värpfoder till våren så kanske jag kan få henne att börja igen då? Finns det något annat man kan prova? Hon är ju inte SÅ gammal så det borde väll gå att få "igång" henne igen?

annanilsson10

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 21 dec-11 kl 17:22 »
Jag fick tipset att ge mina hönor youghurt och keso när de inte värpte. Om det var det el. ljuset som fick mina hönor att värpa vet jag inte.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 22 dec-11 kl 00:54 »
Jag la i lite värpfoder i en grupp o två dagar efter fannsdet ägg  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ditadull

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 22 dec-11 kl 14:31 »
Å vet ni! Idag hade lilla Bella lagt ett ägg som hon låg å ruvade på! Känns helt underbart att hon bara helt plöttsligt börjat igen  :D

Men jag har en annan fråga... Har fått en förfrågan om att byta tupp med en som bor i närheten. Han vill ha nytt blod i sin flock. Men jag är ju ny på höns och vet inte riktigt vad som är bäst. Jag har ju små tuppar som är 11 veckor. Och den tuppen jag får i byte är omkring halvåret. Jusst nu går kycklingarna och nya Bella i separerade bås med nät mellan. Dom har fått vara ihop lite när jag varit med, och jag ska försöka släppa ihop dom helt snart tror jag. Men hur gör jag med en ny äldre tupp? Har hört att det oftast går välldigt bra med flera tuppar som vuxit upp ihop. Men om jag tar in en helt ny kanske det bara blir problem? Är ju lite sugen ändå på att få en tupp med andra gener och andra färger, och kanske lite extra nu när Bella börjat värpa. Hon verkar ju välldigt sugen på att ruva, så hon skulle kanske må bra av få en äldre tupp och få ruva fram några kycklingar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 22 dec-11 kl 15:36 »
Jag la i lite värpfoder i en grupp o två dagar efter fannsdet ägg  ;D

Då ska det finnas MASSOR här i morgon! :D

Nåja, vi får väl se........... ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Vurre

« Svar #9 skrivet: 22 dec-11 kl 16:00 »
Ditadull, jag föreslår att du slaktar och äter upp tuppkycklingarna. Elva veckor är ganska lagom.
snus? vad är priset på en pris?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 22 dec-11 kl 22:11 »
Jag fick ännu flera ägg i dag , undrar vad värpfoder innehåller som är magiskt  ???

Passa dej lite för att ta in en vuxen tupp , risken är att han inte accepterar dom yngre tupparna.
Men kan du ta bort alla dom så har du ju inte nåt problem.

Ditadull

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 23 dec-11 kl 09:49 »
Då låter jag nog bli att ta in en ny, vill gärna behålla några av mina små tuppar. Dom har så fina färger. Och den ena verkar bli en riktigt trevlig tupp =)

Annamax

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 23 dec-11 kl 10:14 »
Om du har tuppar över kan du väl ge han som vill ha en, så får han göra vad han vill med sin gamla, du behöver ju inte ta den:)

Ditadull

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 24 dec-11 kl 00:08 »
Annamax, ja jag funderade lite på det. Men en tuppkyckling ska flytta till mina föräldrar och så tänkte jag behålla 3 själv för jag fick reda på att det var bättre att ha tre än 2. Men han som behövde en tupp kan säkert vänta ett tag, jag får väll förhoppningsvis kycklingar till våren =) Men jag låter bli å ta en tupp i byte i så fall. Vill ju inte ha massa problem när det för tillfället är bra som det är.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 24 dec-11 kl 10:35 »
Annamax, ja jag funderade lite på det. Men en tuppkyckling ska flytta till mina föräldrar och så tänkte jag behålla 3 själv för jag fick reda på att det var bättre att ha tre än 2. Men han som behövde en tupp kan säkert vänta ett tag, jag får väll förhoppningsvis kycklingar till våren =) Men jag låter bli å ta en tupp i byte i så fall. Vill ju inte ha massa problem när det för tillfället är bra som det är.
Jag har två tuppar i alla mina avelsgrupper och har alltid haft. Inget problem med det och det har det aldrig varit tidigare heller. Jag vet i ärlighetens namn inte vad det där om att man inte ska ha två tuppar kommer ifrån. 

Jag byter en av mina tuppar varje år och då sätter jag in en ny ungtupp i gruppen som ännu inte är könsmogen. När han väl är så stor att han börjar veta att han är tupp vet han också att respektera gammeltuppen. Spara du två av dina kycklingar och ge bort en till grannen. På så sätt kan du ju spara en tupp nästa år också om du tycker att tre tuppar är OK  ;)

Ibland händer det att jag byter båda tupparna och då har jag två ungtuppar som vuxit upp ihop.  Det funkar fint det också även om det kan vara lite kraftmätninger när dom börjar bli könsmogna. Det brukar dock vara över på en vecka eller två.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ditadull

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 26 dec-11 kl 16:29 »
Får höra om han vill ha en tupp iallafall, men jag tar ingen i byte i såfall. Har fullt sjå med å introdusera nya hönan med ungdommarna jusst nu. Å med en äldre tupp lär det väll gå vildare till. Vågar jag lämna dom ensama ihop tro? Har släppt ihop dom flera gånger nu, men jag har varit med hela tiden. Det blir lite nyp å utdragna fjädrar, men emellanåt går det riktigt bra också. Svårt det här. Det var kycklingarna som började va bråkiga, men nu har Bella börjat ta dom så fort dom kommer för nära.
« Senast ändrad: 26 dec-11 kl 16:55 av ieenilorac »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 26 dec-11 kl 17:22 »
I Lindelos förra hönsgård fanns det tre tuppar, det är därför han är enögd.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser