Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare på höns, hur ser jag att det är allvar med ruvningen?  (läst 2589 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Jag har en liten flock Hedemora, 4 hönor och en tupp, de har börjat lägga ägg runt 1 december (de är födda i mars och april -11) I helgen hittade jag dåligt med ägg i hönshuset så idag när jag var hemma så hade jag dom under uppsikt när de var ute. Det visade sig att den grå hönan hade 4 ägg i vedboden, dörren bredvid! Dit gick hon direkt och lade sig när jag öppnade i morse, hon la sig på äggen och bet mig tre gånger när jag skulle flytta på henne! :-\ och ta äggen! Kan hon ha varit sugen på att ruva?? Har aldrig haft höns förut så detta är jätte-spännande. Jag tog bort alla ägg och stängde vedboden ordentligt!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Om en höna ruvar så märker man det tydligt på att hon ligger på äggen i princip hela dagen. Hon går bara ut för att äta och bajsa kanske totalt en halvtimme om dagen, eller så.

Hönor som ruvar byter temperament helt; oavsett hur skygga de var innan, försvarar de nu sina ägg med livet som insats. Så att hon bet dig när du försökte ta äggen är ett tecken! :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Ok, tack för svar! Om jag nu stör henne och tar äggen, kommer ruvlusten att försvinna eller väntar hon då på ett annat tillfälle, kanske lite senare i vår! och ruvar då i stället?? Flocken går lösa på gården hela dagarna, kan hon då kanske hitta något nytt ställe som hon anser bättre än hönshuset där det finns tre reden? Jag vill gärna ha kycklingar men är osäker på om detta är rätt tid för det, har isolerat hönshus med fönster men ingen el där, kan dock fixa det om det är nödvändigt.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Ok, tack för svar! Om jag nu stör henne och tar äggen, kommer ruvlusten att försvinna eller väntar hon då på ett annat tillfälle, kanske lite senare i vår! och ruvar då i stället??

Det här är jag lite osäker på, men jag skulle tro att ruvlusten kommer och går i perioder. Men du behöver nog inte vara orolig för att aldrig få kycklingar. Problemet med lantraser brukar snarare vara att de ruvar för mycket. ;)

Flocken går lösa på gården hela dagarna, kan hon då kanske hitta något nytt ställe som hon anser bättre än hönshuset där det finns tre reden?

Ja, det är en av "farorna" med att ha dem frigående. Det är väldigt vanligt att höns som går ute hittar undangömda ställen att lägga ägg eller ruva på.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
att du tar äggen skjuter bara upp det lite, en höna som "svär" åt dig när du ska ta äggen eller skriker ilsket om du kommer i närheten är ruvlysten, lyckas hon gömma undan ägg på ett annat ställe ligger hon snart igen om hon lyckas samla ihop några ägg, mina vill ha minst 10-15 ägg i balen innan de ruvar, men jag har ölandshöns
Västgötamor

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Ok, det var ju bra att veta!! Det var av en slump att jag hittade henne i vedboden med äggen! Om hon då lyckas samla ihop ett gäng ägg och stället är någotsånär lämpligt, kan jag då låta henne hållas eller bör jag avbryta henne och vänta in våren lite? Jag har aldrig haft höns och är så otroligt glatt överaskad av dessa mysiga djur!! De följer med mig i trädgården och är med nere i stallet och är så nyfikna och intresserade av allt runtikring! ;D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Det är nog roligare att vara kyckling på våren. ;) Men du kan skaffa kycklingar redan nu, om du har tillräckligt med utrymme, mat och värme.

Ett tips är att i så fall hålla kycklingarna och mamman avskiljda från resten av flocken, tills de små har vuxit till sig lite. Annars finns det risk att de andra hönsen hackar på dem.

Ett annat tips är att sätta ut en annons i annonsdelen i detta forum om du vill sälja kycklingar! Hälften av kycklingarna kommer bli tuppar, och dem gör du bäst i att sälja eller nacka.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Ok, jag är väldigt sugen på kycklingar, plats finns det så då låter jag nog hönan hållas nästa gång jag kommer på henne att vilja ruva. Idag när jag kom på henne så låg där fyra ägg. Hon har i och för sig redan från början legat kvar hos ägget medans de andra har gått därifrån nästan på en gång. Det är spännande att följa hönsen i deras låtanden och göranden på dagarna!!

flax

• Halland
Visst är det mysigt med kycklingar, men bästa tiden är nog ändå på våren! Om du klarar av det , så ha lite is i magen! ;D
Om inte, lycka till! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Tack för tipsen! Jag ska försöka härda ut en stund till och invänta våren. :D Intressant forum det här, massor med intressant läsning om hönor!!!

Krågedal

• Östergötland
Hej. har du köpt dina höner med genbanksintyg? och har du "skaffat eget" genbanksnummer? Är det så får man inte sälja ev kycklingar förrän de är 8veckor.... De ska gå med sin mamma och lära sig allt en höna/tupp behöver veta.... (något jag tycker är bra) Du kan kontaka svenska lanthönsklubben hur det går till, kolla deras hemsida. www.kackel.se      Lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Nej, mina hönor är inte genbank, har velat fram och tillbaka ang. genbank men har bestämt mig för att inte skaffa genbank. pga. att jag vill ha lite olika raser (till att börja med i alla fall). Jag tänker dock låta hönsen sköta ruvning och skötsel av kycklingarna själva! Ingen kläckare alltså. Om det blir för många kycklingar så säljer vi senare eller äter upp!

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser