Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordbruksjobb utan praktisk erfarenhet?  (läst 3304 gånger)

Mårten gås

• Uppland
Jordbruksjobb utan praktisk erfarenhet?
« skrivet: 17 dec-11 kl 10:23 »
Ja, man kan tycka så, bara att det nämndes inga krav i ansökningen, så det var därför jag sökte från första början.
Vissa har krav på utbildning, andra inte. Ser inte att det på något sätt skulle kunna vara ett dåligt jobb att jobba inom jordbruk på det sättet.
Tack, hur som helst för svaren.
« Senast ändrad: 17 dec-11 kl 10:27 av Bisson »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

peppz

• Västergötland
SV: Jordbruksjobb utan praktisk erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: 17 dec-11 kl 16:13 »
Ja, krav på utbildning har ju många, vilket är realistiskt, det är ett större ansvar än många kan förstå att äga djur och sedan anställa någon annan att ta hand om dem.
Ska man anställa någon för omedelbar arbetsavlastning så krävs det en utbildning eller dokumenterad erfarenhet/goda vitsord.
Ska man anställa någon som är "grön" så får man ju oftast räkna med MINST ett år där den anställda får gå dubbelt och läras upp.
Så kravet på naturbruksgymn är inte alls orimligt utan väldigt vanligt så det är nog ärligt menat, även om jag kan tycka att det borde stå i platsannonsen från början.
Var gäller skogsarbetet så är det inget jag kan något om men det är ju ett riskfyllt arbete med potentiellt farliga redskap och jag kan tänka mig att man vill ha utbildad personal främst av säkerhetsskäl på det området. Det känns iaf väldigt rimligt attt kräva en utbildning där med...
Kennel SweetCaileanz

Mårten gås

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 dec-11 kl 16:36 »
Det har du rätt i.
Vad gäller skogsbruket finns väldigt bra skyddsutrustning, största faran är nog att få trädet över sej, eller stora kvistar som lossnar och faller ner i huvudet.
Klarar man sej från det ser jag inga större problem.
Red´s Dead.

peppz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 dec-11 kl 17:42 »
Det har du rätt i.
Vad gäller skogsbruket finns väldigt bra skyddsutrustning, största faran är nog att få trädet över sej, eller stora kvistar som lossnar och faller ner i huvudet.
Klarar man sej från det ser jag inga större problem.

Det är nog precis så många tänker ja, men att fälla ett träd på ett säkert sätt är en hel vetenskap i sig, att hantera en såg likaså...
Jag är långt ifrån duktig, men det lilla jag har lärt mig under motorsågs och röjsågsutbildningen i skolan räckte för att jag ska ha största respekt för de som jobbar med skogsbruk.
Och att köra en skördare eller skotare är inget vem som helst bara sätter sig och gör utan träning, det är vansinnigt dyra och ganska avancerade maskiner...
Kennel SweetCaileanz

Mårten gås

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 18 dec-11 kl 10:41 »
En del skriver att ingen utbildning krävs, vissa nämner inget och andra kräver utbildning inom samma branch.
Köttdjursuppfödning.

Inom mjölkning kräver nästan alla utbildning eller erfarenhet.

Tror inte att skolan tar något ansvar om man gör illa sej inom skogsbruket.

Prata med en kock som gick en kockutbildning på 1 år, och han sa, allt han hade lärt sej på det året skulle han kunna lära mej på 1-2 veckor.
Skulle tro det gäller dom flesta utbildningar idag.

« Senast ändrad: 18 dec-11 kl 10:44 av Bisson »
Red´s Dead.

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 dec-11 kl 10:05 »

Prata med en kock som gick en kockutbildning på 1 år, och han sa, allt han hade lärt sej på det året skulle han kunna lära mej på 1-2 veckor.
Skulle tro det gäller dom flesta utbildningar idag.

(Förlåt alla, men nu går jag Off Topic här.)

Du kan bara inte mena allvar.... Tror du verkligen det själv?  Att du skulle kunna lära dig hela grundåret på kockutbildningen på 7-14 dagar?
Och att det skulle gälla de flesta utbildningar?
Skulle du vilja opereras av någon som gått en tvåveckors kurs och blivit hjärnkirurg med?
Tänk igen...
Kennel SweetCaileanz

Mårten gås

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 19 dec-11 kl 10:25 »
Det var vad kocken sa som nyligen gått utbildningen.
Och när han gick själva utbildningen sade han även att man lär sej ingenting på den där "#@*" utbildningen.
Vad menar du med tänk igen, hur ska man kunna tolka det kocken sa på något annat sätt?

För att få ett bra jobb måste man ha en utbildning, sägs det, vilket kan stämma.
Skitjobb ska man kunna få ändå. Tydligen finns det ändå en viss skillnad från ett köttdjursuppfödarställe till ett annat.
Där det ena stället är ett skitjobb och det andra stället är bra, eftersom dom där kräver en utbildning på minst 3 år.
Förklara gärna vad du menar med tänk igen.
Red´s Dead.

peppz

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 dec-11 kl 12:18 »
Jag menade att folk ibland använder kraftuttryck eller överdriver en smula för att göra sitt budskap tydligare... Man kan ite alltid tolka uttalanden ordagrant utan får läsa lite mellan raderna...
Som att påstå att man "inte får lära sig något på den där j-vla utbildningen"

Då får man ta det med en nypa salt, ren logik säger ju vem som helst att man måste ju trots allt lära sig NÅGOT på en utbildning, Är den godkänd så finns det ju trots allt en fastställd utbildningsplan med mål som ska uppnås.

Och ibland så säger folk heltokiga saker som tex att han skulle kunna lära ut ett helt års utbildning på ett par veckor.
Då får man ta det med ett par kg salt...

Och ibland säger folk helt vansinniga osannolika saker som tex att dom tror att det man läör sig på de flesta fleråriga utbildningar som finns idag går att lära sig på ett par  veckor...
Och då räcker inte saltet till längre utan då är det bara att hoppas på att personen i fråga antingen skämtar eller är ironisk för om någon verkligen tror på det så måste ju vederbörande vara en komplett idiot...

Ett kryphål finns det dock i ditt uttalande...   Den där kocken kanske inte var så smart och inte lyckats lära sig så mycket under det där året han gick i skolan.. Så just det som han hade lärt sig kanske han skulle kunna lära dig på ett par veckor... Men att lära sig hela kursen på så kort tid- jisses....

Nog för att moderatorerna här inne gärna håller en låg profil, men det här börjar spåra totalt så om vi inte återknyter till ämnet snart så kommer nog någon sätta ner foten och säga ifrån...
Så därför säger jag bara att jag iaf hoppas att du hittar ett jobb snart som passar dig och din behörighet.
« Senast ändrad: 19 dec-11 kl 12:28 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Mårten gås

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 19 dec-11 kl 13:04 »
Får hålla tummarna för det du säger är sant.
Inom min behörighet finns tyvärr inte mycket jobb man kan välja på, så därför är jag ute efter annat.
Drömmen är ju klart att någon gång ha någon typ av skogsbruk och jordbruk själv. mm.mm.
Red´s Dead.

peppz

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 dec-11 kl 13:45 »
Den lyckliga tvisten inom jord och skogsbruket om det är det du vill göra är att det är lika bra och i många fall bättre med praktisk erfarenhet som med en gedigen utbildning.
Har man bara fått in en fot någonstans, om så bara ett par veckors praktik så är det sen genast mycket lättare att få ett nytt jobb, och har man bara jobbat något år eller två så har man plötsligt inga problem att få nya jobb trots att det kanske är en uppsjö av sökande med tex treårig gymnasieutbildnig mot jordbruk...

Det gäller bara att göra bra ifrån sig, så man får goda vitsord med sig längs med vägen...
Nu har jag varit på mit nuvarande jobb i många år, men innan dess så var jag sällan längre än ett år på ett och samma ställe, jag försökte hinna med så mycket som möjligt och har hunnit jobba med både hästar, kor, får, grisar höns och kor i olika system och i olika delar av landet + vet klin och SLU.
Och i början sökte jag jobb med betyg och meriter, men efter ett tag så räckte det med att skicka in en CV med tidigare erferenhet och telefonnummer till tidigare arbetsgivare som gått med på att ställa upp med goda referenser för att få i princip vilka jobb jag än har sökt inom jord/djur.

Antingen så sätter man sig i skolbänken och tar in det man behöver. Eller så får man försöka hitta lättare kneg/vik/extrajobb och jobba sig uppat.
Du kan ju sikta på att få in en fot på ett ställe som söker folk som praktikant, billig arbetskraft är alltid av intresse och om du gör bra ifrån dig så kan det kanske leda till att du får en tjänst..
Och även om du inte får det så har du förhoppningsvis goda vitsord och lite mer erfarenhet i bagaget. vilket borde kunna ge en tjänst på annat håll...
Kennel SweetCaileanz

Mårten gås

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 19 dec-11 kl 14:30 »
Tack för tippsen.
Att föreslå att man är berädd att gå ner i lön, tack vare avsaknad av utbildning, kan det vara något?
För praktik får man endast i samband med utbildning vad jag vet.
Möjligt kan man kanske få utbildning någonstans + praktik halva tiden, utan att gå genom arbetsförmedlingen, privat?
Eller får alla utbildningsplatser bidrag av arbetsförmedlingen?
Red´s Dead.

Lövåsen

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 19 dec-11 kl 21:31 »
När jag började jobba med mjölkkor för många år sen. Gick jag dubbelt en vecka med han som ägde gården.
o jag hade inte mycket erfarenhet innan.

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 20 dec-11 kl 09:10 »
Det måste ha varit många år sen.. Moderna mjölkkor är extremt känsliga för ALLT. Utfodring, mjölkning, brunster, miljö etc. är hur noga som helst om man ska ett bärkraftig mjölkföretag. Marginalerna är inte stora. ( men det är jättekul ;) )

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 20 dec-11 kl 09:26 »
Ett kryphål finns det dock i ditt uttalande...   Den där kocken kanske inte var så smart och inte lyckats lära sig så mycket under det där året han gick i skolan.. Så just det som han hade lärt sig kanske han skulle kunna lära dig på ett par veckor... Men att lära sig hela kursen på så kort tid- jisses....
ursäkta,nu går jag OT igen men det finns en kryphål till som jag märkt med flera som är arg efter utbildningar. De har en grundkunskap redan, så utöver det denna kocken redan kunde så skulle det bara ta 1-2 veckor att lära sig.

peppz

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 20 dec-11 kl 09:38 »
När jag började jobba med mjölkkor för många år sen. Gick jag dubbelt en vecka med han som ägde gården.
o jag hade inte mycket erfarenhet innan.

Jo, det är nästan givet, Även om man är väldigt erfaren sedan många år och har en gedigen utbildning så behöver man oftast gå dubbelt några dagar och sen ha backup ganska lång tid när man går in och jobbar med djur, speciellt de neofoba slagen som tex nötkreatur, det mesta är ju rutinarbete och för de flesta djurslag så är rutinerna trygghetsskapande så det är viktigt att alla gör lika.
Och hur rutinen ser ut är ju oftast väldigt olika från gård till gård.
Dessutom så är rutinerna optimerade för att man ska bli så effektiv och ekonomisk som möjligt. Marginalerna är som sagt små eller obefintliga.

Jag kan utan vidare säga vad klockan är med en felmarginal på bara ett par minuter utifrån vad jag utför för syssla just för stunden under morgon och kvällspasset i lagården.
Jag skulle uppskatta att de flesta som kommer nya här på gården börjar lära sig rutinarbetet i stora drag efter ungefär två månader, men att det tar oss minst ett år att  få fram en fristående självständig anställd som går att lämna ensam med både djuren och tekniken.
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser