Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankfrågor  (läst 3585 gånger)

jakob123

• Uppland
Ankfrågor
« skrivet: 26 dec-11 kl 11:58 »
Hej!
Vi ska skaffa ankor till våren och har lite frågor.
1. Hur stort bör ankhuset vara om man har 3 ankor?
2. Hur stor yta bör dem ha utanför ankhuset.
3.Kan dom gå fritt på tomten med 1 meters-staket runt?(Endast på dagarna)
MVH

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ankfrågor
« Svar #1 skrivet: 26 dec-11 kl 12:08 »
1. 4 ankor per kvadratmeter får du ha om de har tillgång till utevistelse.
2. Finns inga regler, ju större desto bättre. Ska du ha ällingar osv så behövs bra ytor. Minst 5 kvadratmeter per anka skulle jag säga, annars är det bara en stor bur. Bättre med liten plats inne och stor plats ute. Jag har 3 gäss och 4 ankor med ungar på sommaren på 800 kvadratmeter.
3. Beror på rasen och om man vingklipper dem. Tyngre ankor stannar innanför ett sådant staket, lättare ankraser får man vingklippa för att de inte ska flyga iväg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jakob123

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 26 dec-11 kl 12:13 »
Okej, tack för svar!
Tips på någon bra ras? Ska inte slakta ankorna.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 26 dec-11 kl 12:18 »
Sachsenankor är vackra och trevliga. Lägger många goda ägg. Även pekingankor är bra. Båda de raserna är så tunga att de i normalfallet inte flyger.

Myskankor är trevliga, men vill gärna ruva. Då får man ofta fler ällingar än man kan sälja, så då måste man slakta. De flyger, så åtminstone honorna får man vingklippa.

Cayugaankor lägger mintgröna-gröna-svarta ägg och är vackert svartglänsande.

De svenska lantraserna är också trevliga, då kan man ha genbank och bidra till att bevara en ovanlig ras. Men om man inte vill slakta så är det ett problem, man får alltid några ällingar över när man föder upp ankor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jakob123

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 26 dec-11 kl 12:32 »
Tack. Nu ska vi bara hitta någon som säljer pekingankor till våren.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 26 dec-11 kl 13:23 »
Tack. Nu ska vi bara hitta någon som säljer pekingankor till våren.
Det säljs sällan några ankor på våren, de flesta har bara sina avelsdjur under vintern. Det säljs avelsägg och ällingar på våren och sommaren, och vuxna djur på sommaren och hösten, i normalfallet.

Om du har äggkläckare så är avelsägg ett bra sätt att få ankor, men vara säker på att man inte råkar få med sig några sjukdomar med djuren. Främst om man samtidigt har höns så kan ankorna ha med sig hönssjukdomar om de kommer från någon som också har höns. Risken är iofs inte så stor, men man bör vara medveten om detta. Och om man har möjlighet så ska alla nya djur vara isolerade från ens gamla djur i minst någon vecka, så att man ser att de är friska.

Pekingankor är ett bra val, de är lugna och blir lätt ganska tama. De lägger massor av goda ägg. Stekta ankägg på smörgåsen är en delikatess, och muffins eller sockerkaka bakad på ankägg blir härligt gula och luftiga.

jakob123

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 26 dec-11 kl 17:39 »
Vart kan man få tag på pekingankor?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 26 dec-11 kl 17:41 »
Jag kommer att sälja avelsägg och ällingar under våren och sommaren, men jag bor ju lite långt bort. Det är ganska många som har pekingankor, du kan säkert hitta någon i närheten.

Bullerybo

• Närke
« Svar #8 skrivet: 26 dec-11 kl 18:04 »
Jag håller inte alls med om att man måste vingklippa Myskankor. De har ett starkt revirtänk och går inte utanför sitt revir om det inte är något särskilt.

Valla dem lite de första veckorna de är ute och skäll på dem om de går utanför staketet. När reviret har satt sig behöver du inte passa dem mer. Sedan kommer de gamla ankorna lära kommande generationer vart gränserna går.

Skulle aldrig klippa i ankorna, de gillar att sitta i träden och spana och dessutom är det ett bra skydd för rovdjur att de kan göra det.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 26 dec-11 kl 18:07 »
Hmm, det har ingen berättat för mina myskankor. Efter varje ruggning kommer de på att de kan flyga igen, och då är de plötsligt i trädgårdslandet eller i odlingarna. Uppskattas inte av ägaren... Och de har väldigt stora inhägnader med staket som är 180 cm högt. De flyger över i alla fall.

jakob123

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 06 jan-12 kl 14:00 »
Hej igen.
Vi tänkte bygga om lekstugan till ankhus. Vad ska vi ha för underlag och måste vi isolera stugan?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 07 jan-12 kl 09:26 »
Det behövs ingen isolering. Till golvet gör man bäst att använda något som är ytterst fukttåligt, ankor slabbar en del, så man bör ge dem vatten utomhus enbart. Men även om man inte ger vatten inne så bajsar de mycket och det blir snabbt smutsigt även om man städar ofta.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 07 jan-12 kl 09:51 »
Jag anser att myskankor bör vingklippas,de flyger upp på hustak och landar på bilar mm och kommer en räv så flyger de över staketet om man inte nätat taket,utanför hagen blir de snabbt mat.

Pekingankor är trevliga nybörjarankor som inte behöver vingklippas, likaså lantraser gul,blå och blekinge.
Fjäderfän och kaniner

Sämsta Bondfrun

• Jag försöker att lära mig :-)
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 08 jan-12 kl 15:14 »
Jag har myskankor och jag älskar dem!! Väldigt ny inom alla djur vi har hemma, men ankorna är så himla härliga. De är inte vingklippta och jag skulle aldrig komma på tanken att göra det heller.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 08 jan-12 kl 15:38 »
Jag har myskankor och jag älskar dem!! Väldigt ny inom alla djur vi har hemma, men ankorna är så himla härliga. De är inte vingklippta och jag skulle aldrig komma på tanken att göra det heller.
Varför skulle du inte klippa dem om det behövdes? Det skadar dem inte alls och det gör inte ont. Folk har så konstig inställning till vingklippning, ofta för att de tror att det innebär något helt annat än det faktiskt gör.

Själv hade jag inte kunnat ha varken odlingar eller flera ankraser på samma tomt om jag inte vingklippt mina myskankor, de flyger över mina stängsel, som är 180-200 cm höga.

De flaxar på rätt bra även med några av vingpennorna försiktigt bortklippta eller ansade, och de verkar trivas mycket bra med livet. Flera av mina ankraser kan inte flyga, dem vingklipper jag självklart inte. Men inte skulle jag tro att de ankor som inte kan flyga skulle ha ett sämre liv än de som kan.

jakob123

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 09 jan-12 kl 12:37 »
Blir förmodligen mignonankor.
Så länge det inte gör ont för dem så ska jag vingklippa.
Hur vingklipper man dem?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 09 jan-12 kl 12:44 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser