Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjällkvalster?  (läst 8756 gånger)

Ferdinandsdotter

• Småland
mjällkvalster?
« skrivet: 30 dec-11 kl 13:39 »
Hej!
Hade kanin för många år sedan och har nu "ärvt" en igen. En bekant som utvecklade höallergi.
Min fråga är vad man gör nu när apoteken slutat sälja salva mot mjällkvalster, måste man gå via veterinär eller finns något annat som hjälper?
Jag är 95% säker på att det är mjällkvalster. Blir en kal fläck med mycket mjäll mitt emellan skuldrorna på kaninen men i övrigt är han pigg, äter bra och inget fel på avföringen.
Finns det risk med att det blir riktigt illa om jag avvaktar lite och ser om det går bort av sig själv?
Har inte lust att ta min lilla vädur till vetrinär om jag inte måste.

Jennyt

• Västergötland
SV: mjällkvalster?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-11 kl 13:54 »
Mjällkvalster tyder ofta på att djuret har andra problem i grunden, tex dåliga njurar, eller lever. Min erfarenhet är att det blir värre om man inte behandlar och att vetrinär skriver ut en spot on lösning, som iallafall botar kvalstren. Det kliar väldigt på djuret som har kvalstren och smittar gärna till andra pälsdjur.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #2 skrivet: 31 dec-11 kl 02:44 »
Mjällkvalster kan en kanin få i samband med nedsatthet av olika slag som stress, flytt, fällning, sjukdom mm.
Ge lite extra vitaminer å varierande kost, det bygger upp imunförsvaret.
Kamma bort mjället, sen hade jag ändå kontaktat vetrinär för att få bort det.
Dom ger oftast en injektion sen försvinner det.

Mjällkvalster smittar å gör man inget åt det kan det bli väldigt jobbigt för kaninen.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Maria C S

• Småland
« Svar #3 skrivet: 31 dec-11 kl 03:13 »
Hej om du känner nån som har får eller kor så kanske dom kan ge dej några droppar Flusa !
Det slår ut allt i pälsen stickande sugande djur och även parasiter som lever under huden !

1 droppe / kg vikt

http://www.pharmaxim.com.serverx.songnetworks.se/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/flusa/flusa_info.htm

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Ferdinandsdotter

• Småland
« Svar #4 skrivet: 31 dec-11 kl 08:15 »
Kamma gör jag och vetrinären är kontaktad, hon ville dock vänta till efter nyår då det inte var akut. Flusa har grannen men det vågar jag mig inte på, det är ju superstarkt! Men att sitta med en liten vädur i knäet och kamma är rätt trevligt, så tråkigare nyår kan man ju ha.
Tack för hjälpen alla.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #5 skrivet: 31 dec-11 kl 17:06 »
Ska du anv Flusa på kaninen ska du veta orsaken till varför din kanin fått mjällkvalsterna. Är kaninen sjuk är inte flusa det bästa alternativet. Som jag skrev vitaminer rätt kost å kamma, har du tur försvinner det av bara det.
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Maria C S

• Småland
« Svar #6 skrivet: 31 dec-11 kl 17:34 »
Ska du anv Flusa på kaninen ska du veta orsaken till varför din kanin fått mjällkvalsterna. Är kaninen sjuk är inte flusa det bästa alternativet. Som jag skrev vitaminer rätt kost å kamma, har du tur försvinner det av bara det.

Håller med att nedsatt allmänkondition kan ge angerpp men den har troligen fått det via smitta från andra kaniner från början.
Om man går till veterinären så ger dom troligen ivomec som fungerar rätt så dåligt på mjällkvalster !
Om kaninen har lång päls så kommer hon inte bli av med dom !

Rätt kost tar inte bort dom och kammning sprider dom bara !
2 droppar i nacken så är problemet väck och om man vill kan man ge 2 till droppar efter 10 dar så är problemet borta för gott !

Jag har behandlat 1000 tals kaniner med flusa så dom tål det !

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #7 skrivet: 01 jan-12 kl 18:07 »
Flusa e stoppat numera vad jag vet, det är väldigt starkt medel.
Visst jag vet att det funkar alldeles utmärkt mot mjällkvalster jag har själv använt det men vad vet vi vad som händer i kroppen. Medlet är inte rekommenderat för kaniner. Det är inget jag hade tagit till i första stund å definitivt inte en ny inflyttad kanin.

Att det sprider sig med kamning vill jag inte hålla med om. Lus kam å du tar bort mkt av det.
Läs denna artikel den är skriven av en mkt duktig veteinär:

http://www.veterinaren.nu/fragelada/kanin/kan-mjallkvalster-spontant-forbattras-eller-ar-det-sa-att-om-kaninen-blivit-smittad-sa-blir-symtomen-samre-och-samre/2402

« Senast ändrad: 01 jan-12 kl 19:48 av BlueDeville »

Maria C S

• Småland
« Svar #8 skrivet: 01 jan-12 kl 20:23 »
Stronghold vet jag att kaniner dött av så det skulle jag nog tveka att använda !
Det är mycket få veterinärer som är riktigt kunninga på kanin !

Nåja jag har gett mina råd och var och en gör ju som dom vill med sina djur !

Maria C S

• Småland
« Svar #9 skrivet: 01 jan-12 kl 20:41 »
Stronghold vet jag att kaniner dött av så det skulle jag nog tveka att använda !
Det är mycket få veterinärer som är riktigt kunninga på kanin !

Nåja jag har gett mina råd och var och en gör ju som dom vill med sina djur !

Korrigerar det är Frontline som kaniner dött av ! Stronghold vet jag inte !

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 07 jan-12 kl 17:31 »
Finns inte Flusa i handeln längre? Det är annars superdupereffektivt, men mycket starkt, så det använder jag bara som sista utväg...

Undrarsanplundrar om man skulle kunna använda "naturliga" fästingmedel, dvs citronellaolja eller liknande? Någon som vet?
//Lina

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #11 skrivet: 09 jan-12 kl 03:12 »
Jag e inte säker på om det har blivit stoppat eller om det receptbelagts bara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

224 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser