Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Osämja i gruppen :-(  (läst 1217 gånger)

erspens

• Medelpad
Osämja i gruppen :-(
« skrivet: 05 jan-12 kl 14:56 »
Hej!

Har sedan några dagar uppmärksammat att en utav hönorna inte får vara med, de övriga flyger gärna på henne och hackar kring kammen. Tog för 3 dagar sedan ut henne ur gruppen och hon har fått husera vid sidan om istället. Testade igår att släppa in henne igen dock med negativt resultat. Det märks på henne att hon är ledsen, kurar och är relativt stilla. Idag fick hon vara ute med oss på gården och såg då lite piggare ut, struttade runt och följde oss med intresse.
Har testat att släppa ner i hönshuset för att på så sätt se vilken som attackerar först, kört uteslutningsmetoden men det slutade ändå med att det bara var hon kvar. Alla går på henne, tänkte nacka den som hackade med får nu ändra tankesätt!
Har hört mig för lite om ev omplacering men ej hört nått ännu, antar att yxan får tas fram annars?
Hon är en favorit för familjen och det känns så trist..
Är det någon ide att överhuvudtaget testa med omplacering eller är risken stor att det blir detsamma där? Hon kuvar sig så fort hon ser de övriga i nuläget, krymper ihop och gömmer sig i ett hörn.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Osämja i gruppen :-(
« Svar #1 skrivet: 05 jan-12 kl 16:15 »
Det är inte så att hönan är sjuk? Djur är ju inte som människor som brukar vilja ta hand och hjälpa den som är sjuk utan de brukar tvärtom kunna börja stöta ut en individ om de känner att något är fel på den. Tänkte på det när ni beskriver att hon "kurar" och har sig. En höna som inte mår bra brukar kunna sitta stilla ihopkurad, se ledsen o trött ut med uppburrad fjäderdräkt.

Att ta undan en individ brukar aldrig vara någon bra idé (om det inte är så att den är skadad, sjuk eller något o behöver vård vid sidan om) för då rubbar man snabbt ordningen i flocken och i värsta fall kan de andra bli ännu ledare när man släpper tillbaka den ensamma kraken som varit ifrån. Om du tar t.ex. en höna av en viss rang och håller henne borta en liten tid, kan räcka med ett par dagar och sedan sätter tillbaka henne kan det bli fullt slagsmål då flocken har hunnit göra om ordningen i flocken under tiden hon varit borta.

« Senast ändrad: 05 jan-12 kl 16:20 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Adam96

• Bor på en bondgård med lite olika sortes djur:D
    • Blekinge
    • Farabolshöns
« Svar #2 skrivet: 05 jan-12 kl 20:43 »
Du kan testa ta ut henne från hönshuset några timmar sen sätta in henne igen när du släkt i hönshuset så brukar vi göra funkar nästan alltid!!!:D
Mvh Adam
Hej!
Kolla gärna in min nya hemsida, där lägger jag upp bilder och lite info om mina höns. Jag har även försäljning av avelsägg, även kycklingar och vuxna djur när det är aktuellt.
http://www.farabolshons.n.nu/                                                                  // Adam96 ha en bra dag.

erspens

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 06 jan-12 kl 22:30 »
Har nu haft henne fritt, ensam, i övriga delen av hönshuset och hon ter sig piggare och gladare. Har ordnat omplacering åt henne till helgen, det får bli hennes chans!

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser