Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ringorm hos höns, ankor?  (läst 3183 gånger)

saharatwin

• Västerbotten
Ringorm hos höns, ankor?
« skrivet: 06 jan-12 kl 14:14 »
Hej vi har här hemma drabbats av ringorm.
Har nån erefarenhet av att höns eller ankor kan drabbas av detta?
Eftersom de är de enda djuren som jag hittar nån slags symptom på..som tomma områden utan fjädrar.

Har även hund och katt , men de har inga symptom plus att dessa djur är min sambo och son uppe i varje dag och de har inte ringorm.
Dessutom har jag kaniner , dom borde ju va bovarna, fast i så fall symptom fria.
Hönsen, ankorna sköter jag och dottern och vi har fått ringormen.

Hur behandlar man iså fall hönsen, jag säljer inte mina ägg längre eftersom jag inte vet vilka djur som är smitt bärare, väntar på provsvar om vilken slags art ringormen är av...

Men det jag funderar över är, kan hönsen också ha ringorm???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ringorm hos höns, ankor?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-12 kl 18:02 »
Höns kan få ringorm men jag har aldrig hört talas om någon höna som fått diagnosen. När man läser  runt på nätet så verkar det som om det på de flesta håll räknas som möjligt men väldigt ovanligt. Ofta tas det upp en antal andra smittvägar som är betydligt mer vanliga.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #2 skrivet: 16 jan-12 kl 23:10 »
Ringorm smittas inte från människa till djur, utan endast tvärtom. Katter ( vet inte säkert om hundar) går oftast symtomsmitt under ringorm, men om man skulle kunna se det så lossnar det testar av hår med en liten sårskorpa under. Kolla med apoteket om behandling till djur. Du själv och din familj skulle jag rekomendera att gå till läkaren för e remiss och sedan köpa tabletter, ringorm ska man få bukt med snabbt :D Ringorm är något som jag nämligen känner till väl... ;)
Dv. höns, undulater & ragdoll

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #3 skrivet: 16 jan-12 kl 23:13 »
ojdå, ursäkta mig. Läste inte ditt inlägg så noga... svarade på lite fel frågor såg jag nu  :-\
Dv. höns, undulater & ragdoll

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 2 användare
yellgar, aquino

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser