Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Misstänker att tuppen är blind.....  (läst 2426 gånger)

MariaC

• Västergötland
Misstänker att tuppen är blind.....
« skrivet: 06 jan-12 kl 18:47 »
på ett av sina ögon. Det ena ögat är alldeles grågrumligt och han reagerar inte när man ex rör handen i luften på den sidan av honom, vilket han gör när man viftar vid det andra ögat.
Det ögat som vi tror han är blind på är mycket större än det andra ögat.

Annars märker vi inget konstigt med honom. Dock är han skygg (kanske beror på hans nedsatta syn??) vilket gör att vi inte kan undersöka ögat...ögat ser dock ok ut när vi tittar på det så nära det går.

Är det bara att avvakta eller ska man göra något åt det? Får för mig att ögat blivit större på senaste...
Bor på landet med min labrador, tre katter, Skånska Blommehöns och två kaniner

FM

• Skåne
SV: Misstänker att tuppen är blind.....
« Svar #1 skrivet: 06 jan-12 kl 18:58 »
Inte så att han har en infektion i ögat  ??? Fånga in och undersök även om han tycker det otäckt.

MvH
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

MariaC

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 jan-12 kl 19:00 »
Å, jag vet inte  :-\ Är vår första tupp ever..... Men vi får helt enkelt försöka fånga in honom och kolla på ögat...Men hur vet vi om det är infektion då?

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jan-12 kl 22:23 »
Ja det kan va något annat förståss. Men om ni kan ta en bild när ni väl fångat han så kan säkert någon här tala om mer. Förslagsvis gå ut och ta hanfrån pinnen nu när han sover, använd en ficklampa som inte lyser för starkt och rikta inte på han så kommer han nog  va lite sömnig ;) Annars använda en hov. Tänkte som när jag har haft infektioner i ögon på något djur, så ibland då det är lite värre som ett sår som blivit infekterat i ögat så blir det en grå prick som ser ut som en hinna. Denna blir störr iom infektionen växer. Måste hävas snabbt när det gått så långt.
Men tuppar kanske kan drabbas av starr och sådant? Men bäst att kolla att han inte har ont av det.Djur döljer ju gärna smärta in i det längsta. Om han inte har ont och äter och dricker bra etc så klarar han sig vell med ett öga  :)

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 06 jan-12 kl 23:50 »
Det ena ögat är alldeles grågrumligt och Det ögat som vi tror han är blind på är mycket större än det andra ögat.
Är vår första tupp ever...
Hade tuppen det när ni fick hem honom?

Grågrumlighet kan vara infektion men också katarakt.
Förstorat öga brukar det däremot inte bli vid en vanlig ögoninflamation.
Men båda dom här sakerna (katarakt+ögonförstoring tillsammans) förekommer på vuxna djur, när djuret haft ett virus (AE) som kyckling, och överlevt. Är det orsaken så är det inte så mycket du kan göra.
« Senast ändrad: 07 jan-12 kl 00:36 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

MariaC

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 jan-12 kl 19:53 »
Min sambo är bortrest denna helgen men när han är hemma igen får vi försöka fånga in tuppen och se på nära håll hur det ser ut samt om han verkar ha ont. Är nog smart att ta honom på sittpinnen ja när han är lite "groggy"  :)
Ska se om vi kan få ett kort på ögat också...

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser