Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninungar boende fram till slakt  (läst 2720 gånger)

mikatela

• Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
Kaninungar boende fram till slakt
« skrivet: 05 jan-12 kl 21:21 »
Jag börjar med att be om ursäkt om nån fråga från mig verkar konstig eller korkad.
Är väldigt ny på detta med slaktkaniner osv och frågar hellre en gång för mycket än för lite.
Allt för kaninerna ska ha det så bra som möjligt.

Och nu åter till frågan.
Hur låter ni kaninungarna bo fram till slakt?
Skulle man kunna ha två stycken 120x80 cm burar, en för hanar och en för honor?
Skulle dom hålla sams till slakten eller är det risk dom blir osams?
Hur har ni det?

Kommer till en start endast ha en hona till att börja med och inte ta en massa kullar då hon även kommer vara en vän och inte bara en tillverkningsmaskin.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Kaninungar boende fram till slakt
« Svar #1 skrivet: 05 jan-12 kl 22:43 »
Hanarna kan bli osams, så du bör ha någon slags nödlösning om så sker.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 06 jan-12 kl 19:25 »
Jag har EN hermelin på 120x60cm, så jag tycker att det är vansinne att klämma in en halv kull på 120x80cm. Det är inte ens lagligt.

Mitt tips till dig är att bygga två stora boxar/hagar, minst 5kvm till varje (det är mindre än vad man kan tro, 2 meter x 3 meter är 6kvm), och ha dom en bra bit ifrån varandra. En för honor, en för hanar. Dessutom reservburar om det visar sig att några av dom inte kan gå i grupp. I hagarna behöver det finnas flera hyllor och hus, så att de kan komma undan från varandra om dom börjar slåss. Flera matplatser (höhäckar, vattenskålar/flaskor) är också en bra idé.

Vad ska du ha för ras? Kolla på jordbruksverket vad de har för MINIMImått (det är alltså inte rekommenderade mått, det är minsta acceptabla så man ska helst ha större än så). Och ta i så mycket du kan för ungdjurshagarna.
//Lina

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-12 kl 19:45 »

Allt för kaninerna ska ha det så bra som möjligt.

Skulle man kunna ha två stycken 120x80 cm burar, en för hanar och en för honor?
Skulle dom hålla sams till slakten eller är det risk dom blir osams?
Hur har ni det?

Jag har en hona på 180 x 80 x 70.  Ungarna går med henne tills dom är tillräcklig gamla fäöör att flytta ut dvs minst 9/10 veckor.  Resterande 10 Veckor går hannar  2  och 2 i kompostgallerburar dvs. 180 x 90 x 70.  Parar du för tidigt och killarna blir könsmogna under sommaren ska du har  djuren en och en.

Måtten som du beskriver skulle jag använda för hamstrar inte för köttkaniner som väger från tre kilo uppåt.
Inget utrymme -> inga muskler -> inget kött och dålig livskvalite för djuren.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 09:12 »
Här hittar du reglerna från jordbruksverket. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

De gäller för sällskapskaniner, för köttkaniner är reglerna mer oklara och man måste ha förprövning på sina lokaler. Men så länge man hävdar att SYFTET med kaninerna är sällskap och att man bara slaktar överskottet, så är det reglerna i länken ovan som gäller.

Det innebär att en avelshona med ungar, där honan väger 3-5 kg ska ha en yta som är minst 0,7 m2, där kortaste sidan är minst 0,6 och höjden är minst 0,6. De ska även ha en sittbräda. Så 120*80, vilket är samma mått som en pall eller som pallkragar (så har jag byggt burar ibland, är tillåten. Den buren är 0,96 m2 och är även godkänd för kaniner som väger över 5 kg, men då måste höjden vara minst 0,7 m.

Om den storleken är tillräcklig för att kaninen ska må bra beror ju på flera faktorer, bl a hur aktiv rasen är, och om de får komma ut i rastgård eller koppel regelbundet osv.

För grupphållning gäller att om kaninen väger 3-5 kg så ska de minst ha 0,35 m2, vilket innebär att i buren på 1,2 * 0,8 så får man ha 2,7 kaniner, dvs 2 stycken. Om kaninen väger över 5 kg så får man i en sådan bur ha 2,1 kaniner, dvs också två kaniner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mikatela

• Skåne
    • Bärnalt Sweden
« Svar #5 skrivet: 07 jan-12 kl 22:55 »
Här hittar du reglerna från jordbruksverket. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

De gäller för sällskapskaniner, för köttkaniner är reglerna mer oklara och man måste ha förprövning på sina lokaler. Men så länge man hävdar att SYFTET med kaninerna är sällskap och att man bara slaktar överskottet, så är det reglerna i länken ovan som gäller.

Det innebär att en avelshona med ungar, där honan väger 3-5 kg ska ha en yta som är minst 0,7 m2, där kortaste sidan är minst 0,6 och höjden är minst 0,6. De ska även ha en sittbräda. Så 120*80, vilket är samma mått som en pall eller som pallkragar (så har jag byggt burar ibland, är tillåten. Den buren är 0,96 m2 och är även godkänd för kaniner som väger över 5 kg, men då måste höjden vara minst 0,7 m.

Om den storleken är tillräcklig för att kaninen ska må bra beror ju på flera faktorer, bl a hur aktiv rasen är, och om de får komma ut i rastgård eller koppel regelbundet osv.

För grupphållning gäller att om kaninen väger 3-5 kg så ska de minst ha 0,35 m2, vilket innebär att i buren på 1,2 * 0,8 så får man ha 2,7 kaniner, dvs 2 stycken. Om kaninen väger över 5 kg så får man i en sådan bur ha 2,1 kaniner, dvs också två kaniner.

Tack så jättemycket för ditt svar - är det mest sakenliga jag fått hittills!
Tänkte isf även göra hagar/burar av kompostgaller som är på gräset som dom får vara i på dagarna och sen i själva burarna på 120x80 på kvällar/nätter.
Då borde dom väl få bra rörelse om man har dom 2 och 2 i burarna?

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #6 skrivet: 07 jan-12 kl 23:11 »
Har själv kaniner, men inte i samma syfte. Har även haft jättar. Tanken är fin att det ska gå att ha dem ute. Men du måste räkna med att det kanske inte kommer att gå. Jag tror inte att kaninerna skulle må bra på en sådan liten yta och som någon annan skrev så är det inte ens lagligt.
Bygge större från början så blir det rätt hela vägen :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

mikatela

• Skåne
    • Bärnalt Sweden
« Svar #7 skrivet: 08 jan-12 kl 00:59 »
Har själv kaniner, men inte i samma syfte. Har även haft jättar. Tanken är fin att det ska gå att ha dem ute. Men du måste räkna med att det kanske inte kommer att gå. Jag tror inte att kaninerna skulle må bra på en sådan liten yta och som någon annan skrev så är det inte ens lagligt.
Bygge större från början så blir det rätt hela vägen :)

Slakt kommer bara viss del (kanske inte ens mer än en kull) för eget hushåll isf. Gillar tanken att äta kött jag vet har ätit bra, mått bra och varit glada! :)
Kommer efter kollat saker och fått fakta här isf ha dom endast två och två i såna burar (vilket är lagligt för den storleken) och som sagt det endast över kvällar/nätter och dagtid i stora betesburar.
Vill som sagt göra mitt yttersta för ungarna ska ha det bra.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 08 jan-12 kl 15:10 »
Ungdjur rymmer mycket lätt ur kompostgaller, de slinker igenom.

Bygg stora (ex 1*3m) betesburar med svetsnät så gör du det lättare för dig och mindre stressigt för kaninerna. De är hellre ute och betar hela dygnet än flyttas runt.
//Lina

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #9 skrivet: 15 jan-12 kl 22:00 »
Våra (stora) kaniner fick kämpa sig igenom kompostgaller vid drygt 3 ½ veckors ålder. Efter 4 veckor var det inte lönt att försöka.  :) (Vi satte finare nät utanför när vi såg att dom hade problem att komma igenom. Ville ju inte hitta någon fast på mitten.)

Som bottengaller på betesburarna har vi vanligt gunnebonät (trädgårdsnät) Visst, ungarna kan komma igenom om dom får tid på sig att gräva, men står buren plant hinner dom inte hos oss iaf, eftersom vi flyttar burarna dagligen. eller 2 ggr. om det behövs.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser