Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket kan en stor japansk silkestupp väga?  (läst 3355 gånger)

lena70

• Gäst
Hur mycket kan en stor japansk silkestupp väga?
« skrivet: 09 jan-12 kl 17:24 »
Vad är en japansk silkestupp?. Hur mycket kan en sådan tupp väga?. Är alla höns/tuppar som heter silkeshöns, japanska? Vikt på en dvärg, ligger väl på 600 g för en tupp, en mellan storlek på tupp lite över 1 kg och mer? Men vad kan en stor Japansksilkestupp ligga på för vikt?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur mycket kan en stor japansk silkestupp väga?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-12 kl 21:28 »
Det finns ingen standardiserad  mellan storlek utan endast  Silkeshöns och Dvärg Silkeshöns  ;)  Mellanstora är heltenkelt för stora dvärgar eller för små stora. Japanska silkeshöns heter det egentligen inte heller även om det ofta kallas så.

Vikter för Silkeshöns tuppar är 1,4-1,7kg och hönor 1,1-1,4kg

Vikter för Dvärg Silkeshöns tuppar  är 600g och hönor 500g

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-12 kl 00:30 »
 Ska jag nog väga mina svarta unghönor i morgon. De är kläckta i maj -11 men har inte börjat värpa.

Edit: Min minsta höna vägde knappt 800 gram medan den större vägde ca. 980 gram. Kan man förvänta sig att de fortsätter att växa ett tag? Hoppas :-\
« Senast ändrad: 10 jan-12 kl 12:13 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #3 skrivet: 10 jan-12 kl 13:04 »
Nja, hönorna växer nog inte mer. En tupp däremot tar längre tid på sig att växa klart.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-12 kl 13:18 »
Men om jag tittar på mina andra hönor som är äldre så verkar de ju bli större med tiden. Fick t ex tillbaka en wyandotte som blir 2 år i vår och hon är ju mycket större än för 1 år sen.  :-\ hoppas ändå  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-12 kl 13:31 »
Linslus, skrev inte du några andra viktbegränsningar i en annan tråd? Jag hittar den inte nu Men den handlade om hur fel folk skriver på sina hemsidor om rasbeskrivningar.

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 jan-12 kl 11:38 »
Linslus, skrev inte du några andra viktbegränsningar i en annan tråd? Jag hittar den inte nu Men den handlade om hur fel folk skriver på sina hemsidor om rasbeskrivningar.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110422.msg996988#msg996988

Menar Helena denna tråden?  :D

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 11 jan-12 kl 13:12 »
Ja, tack, det var den jag menade. Såg där att L´linslus skrivit samma i den tråden.  :) Så nu är min förvirring mindre, tack.  ;)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 12 jan-12 kl 12:25 »
Vågen är verkligen en tankeställare... Inte bara i verkliga livet utan även i hönsgården ;)

Har igår och idag vägt mig igenom alla mina silkeshöns.

Av mina dvärgar som alla tycker är pyttesmå och där föräldradjuren är utställda  domarkommentarer som "bra storlek" och "i minsta laget" var det bara ett fåtal djur som låg mindre än 50g över standardvikten. Flera djur låg på 100-150g över standardvikten.

Sedan har jag 4 stora Silke. Jag har tyckt att den ena tuppen var bra i storlek men att hönorna och den andra tuppen var alldeles för små. Hönorna är kläckta i slutet av sommaren och vägde in på drygt 1,1kg och har därmed standardvikt framförallt med tanke på att dom är unghöns.... Den lille tuppen som också är kläckt i slutet av sommaren vägde drygt 1,5kg och har således också standardvikt. Tuppen som jag tycker är bra i storlek väger 2,3 kg och är alltså egentligen för tung.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-12 kl 17:27 »
Superbra att du berättar detta, tack. Det är nog så att fler borde väga sina avelsdjur så kanske man kan komma till rätta med felstorlekar för att man tror att hönsen har rätt storlek. Jag vägde även en barnevelderhöna som jag tycker är väldigt "matig" när man tar i henne. Hon är inte så stor men jag trodde att hon vägde över 3kg. Hon vägde bara 2.4kg. :o

Azoo-Lina, vad är det för färg på din för stora tupp? Jag skulle behöva honom till mitt projekt.  ;)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 12 jan-12 kl 23:22 »
Superbra att du berättar detta, tack. Det är nog så att fler borde väga sina avelsdjur så kanske man kan komma till rätta med felstorlekar för att man tror att hönsen har rätt storlek. Jag vägde även en barnevelderhöna som jag tycker är väldigt "matig" när man tar i henne. Hon är inte så stor men jag trodde att hon vägde över 3kg. Hon vägde bara 2.4kg. :o

Azoo-Lina, vad är det för färg på din för stora tupp? Jag skulle behöva honom till mitt projekt.  ;)
Stora tuppen är röd och tyvärr inte till salu. Även om han är för stor och mina hönor håller standard så är hönorna i underkant och det kan var bra att använda en stor tupp till dem  ;)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 12 jan-12 kl 23:59 »
Precis det svar jag hade väntat mig!  ;D ;D ;D Jaja, du kan ju tänka på mig innan du slaktar honom när den dagen kommer.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser