Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljefläckar på varselkläder  (läst 16062 gånger)

Weasel

• Skåne
Oljefläckar på varselkläder
« skrivet: 17 jan-12 kl 16:34 »
Har ni några husmorsknep hur man får bort svarta oljefläckar från en gul varseljacka? Enligt min sambo så har " alla andra" på hans jobb rena jackor, och de kan knappast undvika oljefläckar de heller.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Ferdinandsdotter

• Småland
SV: Oljefläckar på varselkläder
« Svar #1 skrivet: 17 jan-12 kl 21:23 »
Lika löser lika fick jag lära mig en gång på någon kemi lektion.
På smörjolja har jag kört med lacknafta på bomullstrasa och jobba fläcken utifrån och in. Sedan skölja bort lacknaftan med vanligt diskmedel/såpa och vatten och till sist tvätta som vanligt. Blir inte alltid super men till jeans har det gått riktigt bra. OBS alla tyger tål nog inte lacknafta, prova på någon invändig söm och kolla så det inte tar färgen eller sabbar tyget.
Annars är väl bästa tipset att han kan tvätta sin jacka själv  >:D

Mimie

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jan-12 kl 21:37 »
Jag har upptäckt att galltvål är suveränt på sonens varselkläder. Provade med den vanliga fasta tvålen eftersom det är det jag har hemma. Blev riktigt bra på otrooooligt svarta och oljiga byxorna. Är nog enklare med flytande galltvål, men det gick bra det här också.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 jan-12 kl 21:46 »
Tackar för svar!
Lacknafta vågar jag nog inte ta då jackan är helt ny, men ska testa på en gammal!
En galltvål ska inhandlas vid tillfälle! Har sett i babyaffärer, var köper man sån annars?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 17 jan-12 kl 21:52 »
Tackar för svar!
Lacknafta vågar jag nog inte ta då jackan är helt ny, men ska testa på en gammal!
En galltvål ska inhandlas vid tillfälle! Har sett i babyaffärer, var köper man sån annars?
Färgaffären och affärer som säljer konstnärsprylar brukar ha galltvål
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mimie

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jan-12 kl 21:55 »
Jag såg att järnhandeln hade galltvål. Min tvål köpte jag på Duka av alla ställen. Ja, porslinsaffären.. :-X.
Har även sett den i inredningsaffärer och andra lite "konstiga" ställen att hitta tvål på!

LimJans

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 17 jan-12 kl 22:04 »
Ica Maxi har både hård och flytande galltvål

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 17 jan-12 kl 22:17 »
Vanlig handrengöringskräm som bilmekaniker använder är suveränt på oljefläckar. Det löser fläcken och sedan in i maskinen.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 17 jan-12 kl 22:22 »
Fett löser fett.
Hedemorahöns

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 17 jan-12 kl 22:39 »
Alla sätten som nämns fungerar.  Dock sätter sig oljan/fettet i den fluoriserande delen av tyget och när den sitter där så kommer den inte bort.  Gnuggar man och kämpar så sitter skiten ännu hårdare eller så har fluoresceringen försvunnit.
Det är därför man skall kassera varselkläder efter ca 25 tvättar.   
Jobbar på väg med lagkrav om varselkläder så är böterna för skitiga eller utslitna kläder ca dubbelt så höga som det kostar att införskaffa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 17 jan-12 kl 23:22 »
Ren olja är inget större problem att få bort, problemet är svart och sotig smuts som följer med oljan och biter sig fast i fibrerna. Likaså kan färgämnen (t ex rödfärg från skattefri diesel eller ATF-olja, grönfärg från vissa hydrauloljor) bli kvar.

Ett knep som kan fungera på en del sådana där fläckar som blir kvar efter tvätt är att smeta på filmjölk, låta plagget ligga ett dygn och sedan tvätta igen. Men det är ingen mening att göra det på en obehandlad oljefläck, oljan måste bort först.

Som allmän regel för att få bort oljig smuts i tvättmaskin gäller att inte snåla på tvättmedlet och tvätta i så hög temperatur plagget tål. Se upp om tvättmaskinen har ett "eco"-program, tyvärr innebär detta på vissa maskiner att de inte värmer till inställd temperatur utan nöjer sig med 10-20 grader lägre temp på tvättvattnet.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 17 jan-12 kl 23:51 »
Ren olja är inget större problem att få bort, problemet är svart och sotig smuts som följer med oljan och biter sig fast i fibrerna. Likaså kan färgämnen (t ex rödfärg från skattefri diesel eller ATF-olja, grönfärg från vissa hydrauloljor) bli kvar.

Ett knep som kan fungera på en del sådana där fläckar som blir kvar efter tvätt är att smeta på filmjölk, låta plagget ligga ett dygn och sedan tvätta igen. Men det är ingen mening att göra det på en obehandlad oljefläck, oljan måste bort först.

Som allmän regel för att få bort oljig smuts i tvättmaskin gäller att inte snåla på tvättmedlet och tvätta i så hög temperatur plagget tål. Se upp om tvättmaskinen har ett "eco"-program, tyvärr innebär detta på vissa maskiner att de inte värmer till inställd temperatur utan nöjer sig med 10-20 grader lägre temp på tvättvattnet.
   Ska verkligen prova med filmjölken. Kan det vara så enkelt? Dieselsot är alltid svårt. Även på fingrarna.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 22 jan-12 kl 16:15 »
Hittills så har jag klarat mina varselkläder och annat med cykeloljesmuts med hjälp av diskmedel för att lösa fettdelen. Det svarta går som sagt ofta bort med galltvål, mjölk, grädde och liknande. Mormor-knep  :) Nylon är svårt dock, man får vara försiktig.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 jan-12 kl 16:20 »
Man tycker alltid att man är skitigare än alla andra...

Och är det så att man är det, så är det antagligen för att man jobbar lite hårdare än dom andra. ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 22 jan-12 kl 16:37 »
Den var bra :)  trycker på Gillar ;)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser