Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombiuthus...  (läst 3617 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Kombiuthus...
« skrivet: 10 okt-06 kl 12:56 »
Vi planerar att bygga ett nytt uthus på tomten som ska innehålla: Pannrum, hönshus o växthus. Vi har tänkt att halva huset ska vara pannrum och hönshus (två skilda rum) o andra halvan vara växthus. Från hönshuset ska hönsen kunna gå ut i växthuset på vintern.

Nu till mina funderingar:
Kan man rita o bygga själv, eller? (Alltså, bygga efter egna påhittade ritningar)

Vad ska man tänka på? Idéer?

Sågaren

• Medelpad
Re:Kombiuthus...
« Svar #1 skrivet: 12 okt-06 kl 17:54 »
Klart att man kan bygga hur som helst annars kan man ju alltid kolla upp kretsloppshuset som finns som ritning.
om du har jordbruksfastighet får du ju bygga hur som helst så länge det inte är bostadshus. men annars får man ju ansöka om bygglov om huset är större än 10kvadrat.
« Senast ändrad: 12 okt-06 kl 17:55 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 okt-06 kl 17:57 »
Det är inte säkert att man får bygga för att det är en jordbruksfastighet. Där vi bor råder totalt byggförbud pga bullerstörningar.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 13 okt-06 kl 07:41 »
Jo, det är en jordsbruksfastighet, så då kanske man kan bygga hur man vill, har lite dålig koll... Vi har nästan inga grannar alls, så bullerstörningar är nog inte aktuellt i vårt fall...  ;)

Vad är kretsloppshuset och var finns ritningar till det??

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 okt-06 kl 08:25 »
Jo, det är en jordsbruksfastighet, så då kanske man kan bygga hur man vill, har lite dålig koll... Vi har nästan inga grannar alls, så bullerstörningar är nog inte aktuellt i vårt fall...  ;)

Vi har inte heller några grannar, och bullret tillhör numera historien (pang-pang på P10). Jag skulle rekommendera att kolla upp vad som gäller, åtminstone om det skulle innebära stora problem att riva uthuset när det är klart.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 13 okt-06 kl 13:50 »
hmmm, ja det låter ju knepigt, men mina grannar har precis byggt ett nytt hus, och de fick bygglov o allt... Men det är bättre att kolla upp och se att det inte är ngt, än att behöva få surt efteråt, det är sant. Var kollar man sånt? Kommunen eller Länsstyrelsen??

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
SV: Kombiuthus...
« Svar #6 skrivet: 29 sep-10 kl 15:00 »
Har någon ritningarna till kretsloppshuset som det refereras till här i tråden?
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 sep-10 kl 15:22 »
Har någon ritningarna till kretsloppshuset som det refereras till här i tråden?

Man kan se det här:
http://www.bod2010.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePageWide.aspx?id=62631

Jag har varit i kontakt med Marie Örjefelt som står som kontaktperson. Huset finns i två storlekar: totalt 10 kvadrat, och totalt 15 kvadrat. Ritningar och materialspecifikation kostar 600 :-.

Jag har inte slagit till eftersom jag tycker att det är för smått.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 29 sep-10 kl 19:21 »
Så fort som du ska ansluta pannan i pannrummet till boningshuset så är det bygglov som krävs - är det bara för växthus, lagård, gårdslakteri eller dylikt som ska värmas med pannrummet så räcker det däremot i de flesta fall med bygganmälan om det är jordbruksfastighet... fråga mig inte om logiken i detta men det finns nog någon pappersvändare som behövde mera jobb  :-X

Det finns även vissa krav på större pannor, typ över 100 kw men det kanske inte är aktuellt i det här fallet ?

Sen är ju frågan om vem som har sett den dära som var på gården en mörk natt och såg ut att gräva ner rör mellan pannrummet och bostadshuset  o:)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #9 skrivet: 02 okt-10 kl 12:24 »
Ja, i vårt fall blev det ett växthus istället för kombiuthus och en ny panna inne i huset. SÅ det löste sig på enklaste sätt i alla fall.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser