Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dunderhonung mot baksmälla & förkylning.  (läst 3697 gånger)

tinna.m

• Skåne
Dunderhonung mot baksmälla & förkylning.
« skrivet: 19 jan-12 kl 09:35 »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Znibban

• Skåne
SV: Dunderhonung mot baksmälla & förkylning.
« Svar #1 skrivet: 19 jan-12 kl 10:01 »
Så spännande....jag gick in  på länken och läste att mjölksyrebakterierna dör när honoungen mognar (20% vattenhalt) om man istället skördar den ett par veckor tidigare håller den högre vattenhalt och är fylld med läkande mjölksyrebakterier.
Spännande, jag har undrat över olika honungsorter som är olika fasta - rinnande.
Ni som odlar ska alltså ha i lite vatten så mjölksyrebakterierna kan fortsätta att frodas.
Jag skulle vilja ha en liten bikupa...

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 jan-12 kl 15:23 »
Det där med mjölksyradöd är en myt. Jag har naturjäst honungsvatten som man blir full på och inte får baksmälla av.
Botar även törst, deppighet, tråkigt sällskap och en del andra socialpsykologiska fenomen utöver den rent fysikaliskt helande effekten.
Säljer under cover vid nästa hönsamarknad i Skåne. Hyllebärssaften är slut, annars är det en dunder antioxidant av dignitet.

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 jan-12 kl 15:50 »
Det där med mjölksyradöd är en myt. Jag har naturjäst honungsvatten som man blir full på och inte får baksmälla av.
Botar även törst, deppighet, tråkigt sällskap och en del andra socialpsykologiska fenomen utöver den rent fysikaliskt helande effekten.
Säljer under cover vid nästa hönsamarknad i Skåne. Hyllebärssaften är slut, annars är det en dunder antioxidant av dignitet.

Det där låter som något jag skulle behöva!!  :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Beisla

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-12 kl 17:17 »
Jag har naturjäst honungsvatten som man blir full på och inte får baksmälla av.

Det låter bara halvgott, hur smakar det egentligen?
Kanske ska testa att göra sånt senare i år för skoj skull, samtidigt som jag sätter en sats mjöd av nåt slag. :)
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 jan-12 kl 21:04 »
Smakar som apelsinsaft ungefär. Smakar inte alkohol, så du hinner bli berusad innan du tror på att det har sina %.
Smaken blir bäst om det får jäsa i lite lägre temp, lite längre, fast det gäller ju många jäsningar.

Beisla

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 jan-12 kl 14:01 »
Låter mycket frestande faktiskt, inte bara smaken då alltså ;D
Det måste ju vara så att beroende på honung så kan det nog smaka olika, kan jag tänka iaf.

Men, jag har nu använt vartenda sökmotor, men inte hittat nånting på naturjäst honung.
Hur gör man rent praktiskt?  Häller på vatten i rena flaskor, i med honung och korka, låt stå i några månader kanske? ???

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 jan-12 kl 14:13 »
Förutsättningen är ny oprocessad honung. Köpehonung är värmebehandlad och funkar inte. Att använda krabbade kakor, vildbyggen eller avtäckningsvax som start är bra. Nyslungad honung också, givetvis. Blanda honung och vatten häll på jäskärl och fyll på med mer honung eftersom jäsningen sackar. När jästen inte orkar mer alkohol avstannar jäsningen och produkten är klar. Slå inte i för mycket honung i början, då du kan få en väl söt slutprodukt om jäsningen stannar. Håll jäsningen i en temp uner 250 så blir den godast.
Smaken är förträfflig och unik. Det närmsta jämförbara är dock: -apelsinsaft.

Beisla

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 jan-12 kl 14:25 »
Krabbade kakor (sa det även med skånsk dialekt för att försöka förstå)?  ;)
Du menar trasiga kakor va?

Jag är en sån som har svårt för uttryck som "en nypa" eller " tills det ser bra ut", jag älskar recept där allt står exakt, så slipper jag bli förvirrad i hela huvudet.
Därav mina kanske långrandiga följdfrågor här...

Så jag lägger allt i nåt stort kärl, har en damajean(stavning?) som morfar hade att göra vin i, den borde ju funka då. Fast kan bli svårt att få ner tex avtäckningsvax i den lilla öppningen. Hmm, ren spann kanske räcker fint?

Jäsning gör att blandningen bubblar lite va? Som när man bakar, alltså ska man hälla i mer honung om bubblorna upphör, eller?

Hur vet man om den bara sackat eller om den är helt färdig?
Ungefär tid det står och jäser, snälla  :-[

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 jan-12 kl 13:42 »
Det här är grejor som sköter sig själv. Din bit är tålamod.
Honungskladdiga spannar, verktyg, trasiga vaxkakor (he he, jo asså krabbade) läggs i 200 vatten. Har du för varmt smälter vaxet, och mjölksyran tar skada. Rör runt så honungen löser sig. Häll i jäskärl. Beroende på hur mycket honung det var i honungsvattnet, får du tillsätta mer eller mindre under jäsningens gång. Detta håller du & jäsningen på med i ett par tre månader. Med ett jäsrör på kärlet, kan du se hur många bubblor per minut som letar sig ut. Två bubblor /minut = sätt till mer honung som du löst upp i lite av jäsningen. Smaka på det efter hand, är det sött så låt det jäsa längre. En bubbla /minut =snart färdigjäst.
Vill du ha exakta recept så skriv upp vad du gör och använd det nästa gång.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #10 skrivet: 28 jan-12 kl 15:17 »
Vildjäst kan man räkna med tål ca 10-12% alkoholstyrka. Med andra ord kan man knappast få det starkare än så, om man inte använder köpejäst avsedd för vinframställning eller hembränt.

För att komma upp till 10% alkoholstyrka behöver du ca 1,75 kg socker. Om du använder honung istället så blir det lite mer, eftersom honungen innehåller vatten. Knappt 2 kg per 10 liter vatten. Ytterligare lite till om du vill ha lite sötma kvar efter att det har jäst färdigt.

Det kan vara svårt att få igång jäsningen eftersom bina tillsätter biocider till honungen, just för att hämma jäst. Det kan därför vara lämpligt att göra en startkultur på en liter vatten med lite mixade russin, äpple och ett par matskedar honung. När den bubblar friskt kan man starta den stora satsen. Men det är bäst att tillsätta honungen i två omgångar. Hälften först, och sedan när det har börjat lugna ner sig, resten. Om du jäser vid ca 22 grader tar det bara någon vecka att jäsa klart. Men blir det för intensivt kan det skumma över genom jäsröret. För att undvika det kan man gärna ställa jäskärlet lite svalare när man ser att jäsningen är bra igång, eller efter att man tillsatt mer honung.

I de flesta recept för mjöd står det att man skall koka honungen. Det är för att minska risken för att det blir vinäger av det hela. Men gör man en mindre sats kan man gott testa utan att koka, som du är inne på. Men man skall inte räkna med någon längre hållbarhet om man inte vidtar åtgärder för att konservera det hela. Tillsätta humle och/eller svavla. Eller rent av lingon! Lingon konserverar mycket bra mha sin höga halt benzoat och ger en frisk smak och spännande färg.  :-X

Alkoholen verkar ju också konserverande, men kan bli till vinäger om man har otur...

Ett trevligt "gammaldags" alternativ till humle kan vara pors.

Tillsätt lingon/pors/humle mot slutet, när alkoholstyrkan blivit lite högre. Men var försiktig så att det inte blir för mycket.

Det finns massor med info om hur man gör mjöd på nätet. Bara att googla.

http://www.runristare.se/vikingtips/mjod/mjod.html
http://bryggargillet.wikidot.com/recept:olaus-magnus-scandinavian-hydromel-without-hops-tl

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 28 jan-12 kl 22:19 »
Receptet ovan har inget med mjölksyrabakterier och Dunderhonung att göra. Säkert jättebra men nåt helt annat än vad tråden handlar om.

Suresh

• -
« Svar #12 skrivet: 28 jan-12 kl 22:23 »
http://www.skanskan.se/article/20120119/LUND/701189786/1012/-/dunderhonung-finns-pa-riktigt
Forskningen går framåt. Honungsprodukter botar sjukdomar.

Vad klokt då att jag lade sambucan och espresson åt sidan och tog grönt te med honung istället. Kroppen känner verkligen vad den behöver. :D

Beisla

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 30 jan-12 kl 13:19 »
Tack Tinna!

Det här är grejor som sköter sig själv. Din bit är tålamod.
Då får jag träna på det oxå  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser