Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alla tuppar tillsammans?  (läst 1479 gånger)

curant97

• Ångermanland
Alla tuppar tillsammans?
« skrivet: 19 jan-12 kl 23:03 »
Nykomling här och ny hönsägare. Väntar med spänning på min första kläckning om tre dagar.
Kommer även att kläcka minst en omgång till nu i vår..
Det jag funderar på är om man kan spara alla tupparna tillsammans i ett eget hägn fram tills de ska slaktas? Eller kommer de att ha ihjäl varann då?
"Om Gud hade menat att människan skulle gå hade han gett oss fyra ben. Istället gav han oss två - ett för vardera sidan av en häst."

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Alla tuppar tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-12 kl 07:38 »
Där jag bodde innnan hade jag en "cockpit" där alla ung tuppar och extratuppar bodde. Visst kunde det i bland bli lite smågnabb men då dom inte hade några hönor så blev det aldrig storbråk och det var aldrig någon som blev allvarligt skadad. För det mesta var det lungt.

Min "cockpit" med rastgård låg i nedre delen av trädgården så tupparna som var där kunde inte direkt se hönorna och dom andra tupparna. Det var helt klart lugnast så.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-12 kl 08:00 »
Så gör jag också, och har gjort i många år. Och jag brukar ge dem sällskap av en äldre, förståndig tupp som håller ordning på dem.
Vad som kan vara problem dock,  är att sätta dit en ny omgång av yngre tuppar, de kan bli hårt hunsade, inte tillåtas att äta eller gå in.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 jan-12 kl 09:22 »
Kan bli som Sonja på slätten säger, om det kommer nykomlingar, det bästa är väl att endast sätta ihop tuppar, som växt upp ihop..Och göra som azoo-lina sa, låt tupparna aldrig varken se eller träffa på andra höns..När jag bodde hemma, födde vi upp mängder av tuppar till slakt, och hade dom ihop i hönshuset, det var oftast lugn och fridfullt därinne!.( var stora leghorn tuppar)

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser