Jag har nu läst mig igenom alla trådar om hur man gör egen ost hemma. Löpe och mjölk är inköpt. I dag satte jag även en kultur på lite fil och mjölk. Jag tänkte ympa in lite av den grönmögelost vi har i kylskåpet. När gör jag det, redan nu i kulturen eller när ostmassan är klar? Eller ska jag vänta tills osten fått en form och sticka med en pinne med mögelost på?
Jag är inte någon expert på mögelostar, men jag har läst lite varstans på nätet och kommit fram till att det nog beror på hur du vill att din ost ska se ut/smaka...
Många penslar sina nygjorda ostar med kulturen på utsidan för att sedan sticka in en trubbig pinne genom osten och därmed få in kulturen i osten, samtidigt som man gör 'lufthålen'... för lufthål behövs, annars får inte möglet syre och då utvecklas det inte som det ska.
Andra penslar insidan på sina formar med kultur, och ytterligare andra smular lite av sin inköpta ost mellan lager av nygjord ostmassa.
Vilket som är bäst kan jag inte svara på... Det är nog bara att prova sig fram som gäller

Har förresten läst någonstans att om man vill ha en krämigare mögelost så ska man tillsätta grädde i köpesmjölk innan ystningen påbörjas...

/ Anette