Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linodling  (läst 1730 gånger)

Draupner

Linodling
« skrivet: 26 nov-06 kl 20:19 »
Jag är intresserad av att försöka mej på att odla spånadslin. Finns det någon därute i den stora världen som har några tips?

TELLUS

• Gäst
Re:Linodling
« Svar #1 skrivet: 01 dec-06 kl 18:18 »
Hej! Jag odlade spånadslin när jag var bonde, vi sådde ca 1000kvm, jorden som vi odlade linet på var mullhaltig morän, bra att tänka på när det är dags för att rycka upp linet med rötterna,
om man odlar lin på tung lerjord så blir det ett helvete att få loss den från jorden, välj därför en lätt jord men med bra förfrukt dvs,  nån näringsgivande gröda som växer där året innan, tex, ärter.bondbönor, eller en ren klövervall,  prova med en liten yta först så blir inte förlusten så stor om det går snett i inledningen,
att odla lin är ett roligt inslag i det totala odlandet, linblommorna blommar bara en dag men där finns många knoppar som vill slå ut nästa dag, det är också vackert med dess milda blåa färg,
sen när allt har blommat färdigt och det börjar gulna så kan man börja rycka linet och samla det i små kärvar om man smlar ihop i ena näven och knyter om med en linstängel osv, kom ihåg att så linet tätt så kvävs ogräsen bättre.........
ja det var lite om linodling, lycka till
mvh
TELLUS

Draupner

« Svar #2 skrivet: 03 dec-06 kl 23:21 »
Tack tack

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 04 dec-06 kl 00:13 »
Hej!

Bengt Sändh har skrivit en bok om linodling och linberedning, minns inte riktigt vad den heter men bör finnas på biblioteket. Han har också skrivit om tobaksodling och snusfabrikation mm.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser