Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönor ruvar, tuppen tokig?  (läst 1430 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
hönor ruvar, tuppen tokig?
« skrivet: 26 jan-12 kl 13:13 »
känns så spännande å roligt, 3 dv kochin hönor hjälps tillsammans åt att ruva sammanlagt 10 ägg å de ska bli SÅ spännande å se om det blir några små eller om de misssköter sig ;)
därimot har ja fått lite problem med tuppen, eftersom jag markerat de ägg som de får ligga på så måste jag ju varje dag ta bort de nya ägg som alla lägger, men tuppen gör attacker mot mig, han flyger efter mig när jag går ut å sätter ja fram handen mot honom så hoppar han upp å slår med klorna efter mig.... vad ska jag göra?

läst att man ska jaga tuppen å gala för att bemästra honom, men ja vill ju bara att han ska veta att ja är vän å inte fiende, dessutom mycket svårt att jaga honom inne i lagårn. tips är varmt välkommet!
även en blind höna hittar ett korn...

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: hönor ruvar, tuppen tokig?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-12 kl 13:21 »
Min orpingtontupp brukade ta sats och komma i fullfart för att senn anfalla högt och långt. Jag sprätte till honom på kammen och efter ett tag så behövde jag bara vissa fingrarna så slutade han. Tillslut kom han till och med fram och var riktigt vänlig.
Känns lite bättre än att jaga honom och gala 8)
Givetvis så sprätter jag inte hårt. Det är mest handlingen som har effekt
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #2 skrivet: 26 jan-12 kl 13:36 »
detta är en dv kochin tupp så han är ju inte särskilt stor, jag tog foten å putta iväg honom en gång, men då va han nästan bara värre dagen efter :(
tog bort 3 andra tuppar i lagårn här om dagen å då va han riktigt lugn dagen efter men sen ha han blivit illsken igen :(
även en blind höna hittar ett korn...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 26 jan-12 kl 13:41 »
Försök få tag i en snäll tupp istället. Hos Dv Kochin som normalt är en väldigt snäll och trevlig ras finns det ingen anledning att tolerera elaka tuppar. Själv tillrättavisar jag dumma tuppar en gång hjälper inte det så dör dom >:D

Jag har höns för att det är kul. Tuppar som är elaka och attackerar mig är inte kul.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #4 skrivet: 26 jan-12 kl 17:53 »
Flaxsa i armarna och bred ut dom , så du är STOR och stark, efter ett tag så har dom respekt.
Att peta med foten blir bara etter värre, jag har haft en dust med en unghöna nyss, som jag fick lägga ner ett par ggr innan hon gav sig.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser