Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marek eller något annat?  (läst 1099 gånger)

Natasja

• Njuter av livet hemma i Jämtland!
    • Jämtland
Marek eller något annat?
« skrivet: 01 feb-12 kl 23:33 »
Hej!

Jag miste en höna för ca fyra veckor sedan. Hon satt för sig själv och kurade och verkade ha svårt att röra sig. Tog henne avsides i ett varmare rum men efter några dagar dog hon. Hon hade inget speciellt rörelsemönster eller sätt att hålla kroppen på utan hon mest bara satt väääldigt stilla. Nåväl.
Idag ser jag att en annan höna, ca 7 månader gammal har ett ben som inte alls hänger med. Tårna går inte att rätta ut och hon verkar ha svårt att röra sig. Hon har hållt sig för sig själv senaste dagarna.
Övriga flocken verkar ok.
Några ideer på vad det kan vara?
Jag tänker Marek men är det smittsamt?

Suck. Inte kul med sjuka djur... :-(
Djuren. Barnen. Karln. Gården. Odling. Punk. Träning. Och allmänt livsnjut! :-)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Marek eller något annat?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-12 kl 07:12 »
Låter misstänkt likt marek. Brukar börja med att de "klumpar runt", tappar grepparförmågan i sin ena fot (utan den är som lite halvt knuten, reagerar inte på någon beröring, går ej o stödja på, ej sitta på pinne, den är lam helt enkelt). Benet kan börja vika sig och peka åt "onaturliga" håll, oftast rakt framåt som på bilden här under.

Marek är extremt smittsamt och om en visat symtom så är alla dina andra med största sannolikhet smittbärare redan. Tack och lov är detta en sjukdom som är rätt lätt att "bli av med". Ta bort de som drabbas och avla vidare på de symtomfria för att bygga upp en flock med naturlig immunitet mot viruset (de insjuknar inte), vilket går rätt fort.

Låter misstänkt likt marek. Brukar börja med att de "klumpar runt", tappar grepparförmågan i sin ena fot (utan den är som lite halvt knuten, reagerar inte på någon beröring, går ej o stödja på, ej sitta på pinne, den är lam helt enkelt). Benet kan börja vika sig och peka åt "onaturliga" håll, oftast rakt framåt som på bilden här under.

Marek är extremt smittsamt och om en visat symtom så är alla dina andra med största sannolikhet smittbärare redan. Tack och lov är detta en sjukdom som är rätt lätt att "bli av med". Ta bort de som drabbas och avla vidare på de symtomfria för att bygga upp en flock med naturlig immunitet mot viruset (de insjuknar inte), vilket går rätt fort. Fick ett utbrott i blandgruppen för ca 10-12 år sedan. De som klarade sig fick kycklingar, någon enstaka drabbades året efter. De fick kycklingar igen och nu har jag inte haft några fler insjuknande på alla år som varit emellan i den linjen. Den enda ras jag haft problem med senaste år är Sebright. Många av dessa är vaccinerade mot sjukdomen = Djur som annars inte skulle klarat sig kan sprida sina gener vidare = Deras avkommor om inte de vaccineras löper mycket högre risk att insjukna då de inte har fått någon chans och bygga upp ett naturligt försvar.

« Senast ändrad: 02 feb-12 kl 07:21 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Natasja

• Njuter av livet hemma i Jämtland!
    • Jämtland
SV: Marek eller något annat?
« Svar #2 skrivet: 02 feb-12 kl 11:10 »
Det där med "klumpar runt" är en mycket passande beskrivning!
Tack så jättemycket för ett bra råd!
Antar att man inte kan göra något åt det när det väl brutit ut? Mer än att avliva sjuka individer?

//Anna
Djuren. Barnen. Karln. Gården. Odling. Punk. Träning. Och allmänt livsnjut! :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser