Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  marktäckare istället för gräsmatta  (läst 5737 gånger)

biemo

marktäckare istället för gräsmatta
« skrivet: 27 okt-07 kl 13:05 »
Hej!

Jag håller på med ett examensarbete om marktäckande perenner, och hur man skulle kunna använda mer sådana istället för gräsmatta. Jag har hittat ganska mycket information om perenner som funkar på ytor man inte rör sig över, men letar nu efter någon som testat mer lågväxande växter som sägs tåla tramp. Det kan vara till exempel backtimjan, brunört, gåsört m.m. Hur har det gått? Tål de så mycket tramp som det sägs? (Det behöver inte vara lika mycket slitage som en fotbollsplan, det är mer vanligt vardagsanvändningen jag är ute efter). Tacksam för svar i så fall. Ni kan svara här direkt eller till min mail:

kristin(snabela)tradgardsmastarna.com

/Kristin
« Senast ändrad: 13 dec-07 kl 13:35 av biemo »

Sommartorparn

Re:marktäckare istället för gräsmatta
« Svar #1 skrivet: 29 okt-07 kl 21:37 »
Tror nog att jag ska plantera marktäckande kamomill (romersk?) och timjan (krypande) i min blivande trädgård som  inte är tillräckligt stor för att det ska löna sig att investera i en gräsklippare. Och så får vi inget högt gräs som informerar inbrottstjuvarna om när vi är veckovis i sommartorpet. Och alla vinbär (smaskens) skördar vi förstås när vi kommer hem. Måste bara plantera dem först.

Marieberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 okt-07 kl 20:50 »
Vi har en stenlagd gång (natursten) med backtimjan mellan stenarna, dock ej så frekvent använd att jag vågar uttala mig om hållbarheten.
Luktar gott gör det i alla fall.

Henrik_

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 nov-07 kl 16:51 »
Hej!
Visst är det roligare med marktäckare istället för gräsmatta!
De tidigare nämda fungerar utmärkt.
Marktäckare blir ju inte lika hållbart som gräsmatta, men dom tål faktiskt en del ändå.
I en villa trädgård så funkar det ju bra men i offentliga sammanhang rör det sig ju ofta så pass mycket folk, så du funkar det helt enkelt inte.
Några andra bra förslag är:
Sagina subulata, Trampnarv, är nog det klart bästa, då får man en låg gräsliknande sak, men vita blommor, den finns även som gulbladig.
Leptinella squalida, Krypkotula, är också en tuff sak som tål mycket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser