Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När brukar tuppar börja få till det?  (läst 1988 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
När brukar tuppar börja få till det?
« skrivet: 05 feb-12 kl 17:10 »
Min Mose har hållt på och våldtagit hönor ett tag nu, men han får aldrig till det. Hur gamla brukar de vara när de lär sig hur de skall göra och äggen börjar bli befruktade? (Båda mina ungtuppar - ca 7 månader gamla - är hedemoror, men jag hör gärna om fler raser också om det är någon skillnad)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Getterna på berget

• Västerbotten
SV: När brukar tuppar börja få till det?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 23:16 »
Hej i Paradiset
En av mina Hedmoratjejer kläckte fram en kull i förrgår och fadern är en 8 mån tupp. Så om du kollar äggen framöver så ska det nog bli av.
Men det är ju ingen fara än då vintern fortfarande kan bjuda på kyla i hela landet.
Lycka till
Getar´n
Livsglädje

Lianne

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 feb-12 kl 10:13 »
Min Mose har hållt på och våldtagit hönor ett tag nu, men han får aldrig till det. Hur gamla brukar de vara när de lär sig hur de skall göra och äggen börjar bli befruktade? (Båda mina ungtuppar - ca 7 månader gamla - är hedemoror, men jag hör gärna om fler raser också om det är någon skillnad)

Har du kollat om äggen är befruktade, man kan se om dom är det när du knäcker äggen, kolla på Linkosos hemsida men det kanske du har kollat.
Bröderna Julius och Gunnar har så att säga fått till det, äggen är befruktade, så Mose borde vara på gång:)
Har Hedemora höns, hund och tre katter

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 06 feb-12 kl 11:10 »
Lindelo brukar få till det före halv 7, vad som händer innan har jag ingen aning om.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 12:46 »
Tack så mycket för era svar :) . Har faktiskt inte kollat äggen eftersom jag aldrig sett honom få till det, så det skall jag göra. Men skulle ändå vara intressant att veta ungefär vid vilken ålder tuppar börjar klara av det.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 feb-12 kl 16:05 »
Nu kläckte jag ett par ägg för att tvätta håret med förut och då kollade jag gulorna. Och de var befruktade! ;D ;D
Ja! Jag har en fertil tupp! ;D

Och väldigt vänlig och snäll mot sina damer är han också :D, igår fick de lite spagetti och ost och han bara trippade
omkring och visade alla matbitarna och tog inte en enda bit själv! Och idag fick de dela på två äpplen. Jag höll fram
ett först för att se om de vågade äta är jag höll i det. Mose tittade på det och luktade lite och började kuckla och
alla kom och slängde sig över äpplet! :D
« Senast ändrad: 11 feb-12 kl 16:10 av Paradisgården »

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser