Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt gäng i hönshuset  (läst 1030 gånger)

Nordhina

• Dalarna
Nytt gäng i hönshuset
« skrivet: 12 feb-12 kl 09:06 »
Vi har idag 7 hedemorahönor och två tuppar av samma ras. Vi planerar att införskaffa ett gäng silkeshönor som ska gå tillsammans med hedemoragänget. Hur ska man bäst introducera det nya gänget till de vi har? Ska man sätta in alla på en gång eller ska man ta en i taget. Djuren vi har är snart ett år och ganska tama. Tupparna tar väl hand om sina hönor. De nya hönorna är några månader gamla. Vi hoppas att silkeshönsen ska bli inspirerade av hedemoragänget lära sig sitta på pinne  :)

/Marie

lena70

• Gäst
SV: Nytt gäng i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 12 feb-12 kl 10:28 »
..Du kan inte ha silkes i en egen inhängnad?. Är det dvärgsilkes eller större silkes?.Hedemora kommer att se silkes som inkräktare, och troligen kommer de att klå upp silkes..Det brukar ta tid, att sätta ihop djur, ibland går det bra och ibland inte..Det är ochså en stor skillnad i storlek på hedemora och silkes..( Om det inte är stor silkes du har, min stora silkes vägde ca 2 kg, han var STOR!!) När jag släpper ihop djur, brukar jag ställa in en stor kaninbur i hönshuset, där nykomlingarna får vara ett par dygn eller mer , på så sätt kan de bekanta sig med varandra,igenom burgallret, utan att nått egentligen kan hända eller nån blir skadad, sedan går det att kolla då, OM det skulle gå att ha ihop dom, verkar någon aggressiv, kan det bli problem??.Denna metod brukar funka rätt bra, för mig..Rekomenderar den gärna..Hmm..jag hade själv mellan silkes och dvärgsilkes , dvärgkochin OCH rätt stora korsningshöns OCH tuppar ihop i sommeras i en stor hönsgård, och det gick bra, men då hade de flesta växt upp ihop..Dock inte silkestuppen, honom körde jag "instängd i buren, i hönsgården med innan," ett tag..Sedan släppte ihop..Silkestuppen gick mest för sig själv, och han umgicks och parade sig BARA med de andra silkeshönsen..Silkes är inte så bra på att flyga, och mina ligger mest nära marken och sover, på pinnar nära markhöjd eller i hundkojor..Mina kochin och korsningshöns sover allihopa  så nära taket som möjligt och på sittpinnar..Lycka till med dina höns!!! Hoppas det går bra..

Nordhina

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 16 feb-12 kl 21:24 »
Det är gott om plats i hönshuset, så silkeshönsen kan få vara avskärmade till en början. Men vi hoppas att de ska kunna smälta in i gänget med de andra. Vi har några kycklingar nu (från vår vinterruvande höna) som håller på att introduceras och det verkar gå bra. :)

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 feb-12 kl 21:34 »
Allt beror på individer.. Endel höns, gör ingenting mot nya. Mina är otroligt snälla, har släppt in raser av alla möjliga storlkar, färg och form (Men ingen silkes) Det kanske har blivit något tjyvnyp, och lite fajt mellan tuppar, men det är ju vanligt i flockar som vart tillsammans i 10 år också.. Men ordna du en liten inhägnad inne i hönshuset, så kan dom få träffas igenom där, du kan även möblera om lite, flytta mat o vatten, reden om det är möjligt, sittpinnar, då bryr sej hönorna mer om det än de nya. Eller släpp in dem när det är kolsvart, o ha det mörkt några timmar. Tex. på natten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser