Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gahh! Blir tokig!  (läst 2354 gånger)

studenten

• Gäst
Gahh! Blir tokig!
« skrivet: 04 feb-12 kl 15:27 »
Hej! håller på att handyvla några brädbittar som är c.a. 25 cm långa. Oavsett hur, blir det alltid lite av en konvex form, den blir inte helt plan. Jag kanske använder en för stor hyvel, har nr 6. ? Visst kan jag ta skrubbhyvleln och ta bort "bulan" men då måste jag ju börja om, med samma resultat igen. Har nån ett tips för att det skall bli perfa?

Eller så kanske jag får se det som inom tolerans nivån.

TW

• Finland
SV: Gahh! Blir tokig!
« Svar #1 skrivet: 04 feb-12 kl 19:33 »
Man kan handhyvla med bättre precision än maskinhyvlat om man vill. Det handlar om rätt hyvel och rätt teknik.

Du har en för lång och tung hyvel för sådär korta bitar. Nummer 4 vore lämplig. Det kan löna sig att hyvla före man kapar virket till rätt längd.

-Då ytan är konvex börjar man hyveltagen en bit in från ändan och ansluta hyveltaget en bit in från andra ändan. Efter några sådana tag brukar man hå fått bort bulan. Om det är en bula i tvärsled hyvlar man bara på mitten tills den är borta. Kontrollera med en linjal.
-Då ytan är konkav hyvlar man bara vid ändorna eller hanterna beroende på om ytan är konkav på längden eller tvären. Man kontrollerar med en linjal.
-För att ytan inte skall bli propellervriden lägger man en linjal tvärs över var ända och siktar över dem i brädans längsled. Genom att linjalerna är längre än brädan är bred blir ju vridningen mera synlig om man siktar över dem än om man bara siktar längs brädan. Då ser man vilka hörn som är högst och kan hyvla mera där.

-Om du vill ha en slät yta utan spår efter hanterna på hyvelbettet bryner du hörnen på bettet aningen rundade. Du bruner alltså litet mera vid hörnen än på resten av slipfasen. Då blir det en mjuk övergång i stället för en kant som syns.

Lycka till......och har du vässt bettet ordentligt?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

solenergi

• Även lugna vatten måste få strömma.
    • Småland
    • www.kasplinaberggen.se
« Svar #2 skrivet: 05 feb-12 kl 18:18 »
Håller med TW som ger dej bra tips.

Är du man och kanske tar i förmycket i början och slutet? Ofta ett problem som många gör, även kvinnor, man tänker att det behövs mycket kraft och tar i och kör på och brädan den blir mindre och mindre och inte mer plan! Hua! 
   Gör ett lugnt och lätt men bestämt hyveltag. Det är vanligt att man får till en konvex yta i början - bara att hyvla av på mitten av brädan och sedan några lätta tag över hela.

Istället för linjal kan du oxå använda ett plant bord (om det finns). Lägg ytan som ska planas neråt och tryck ner hörnen och kolla om brädan vickar.  De hörn som vickar ner är nästan alltid korsvis (ex övre vänster mot nedre höger). Håll koll på vilka som vickar ner och vänd brädan - dra ett streck med pennan mellan de två ANDRA hörnen och hyvla så lätt av detta område (som löper mellan dessa hörn) - det blir en hyvling på tvären över ytan.

Lycka till - ha tålamod!
« Senast ändrad: 05 feb-12 kl 18:25 av solenergi »

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 05 feb-12 kl 19:29 »
Det där har Solenergi alldeles rätt i.
Många verkar trycka på alldeles för hårt. Det tog länge innan jag lärde mig av med den ovanan.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

studenten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 00:46 »
Tack för svaren TW och Solenergi!
Jo, är man... Tog nr hyvel nr 5 istället och då blev det lättare. Hyvling är allt lite av en konst.. Jag har medvetet en liten konvex form på bladen det gör att ytan tvärs över brädan kan bli lite konkav om en inte passar sig. Tror att det var det som var problemet lite. Den tvärsgående konkava formen gjiorde nog att hyveln inte riktigt tog i mitten. När jag hade sett till att få en mer plan yta på tvären gick det perfa. Haha men jag känner att det behövs mycket övning kvar..

solenergi

• Även lugna vatten måste få strömma.
    • Småland
    • www.kasplinaberggen.se
« Svar #5 skrivet: 06 feb-12 kl 19:36 »
 :)

De e bare te å kämpa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser