Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera Treetex / Tretex / Porösboard  (läst 11526 gånger)

poe5

• Skåne
Renovera Treetex / Tretex / Porösboard
« skrivet: 12 feb-12 kl 21:26 »
Har fått fram delar av mitt gamla originaltak av Treetex i källaren. Då jag har för avsikt att behålla den så behöver jag fixa till några hålor (hammarslag) i skivan. Har någon ett bra förslag på massa att renovera Treetexen med? Funderar på papir mache eller ngt liknande fibrer uppblandat i lim. Slutresultatet skall helst kunna  se ut som treetex...
Vanlig spackel ger en annan struktur som jag inte vill ha. Huset är från -46 så Tretex är ju helt rätt  :)
Skall måla den vit efteråt med ngn lämplig färg, förslag?

//pär

Kapsyl

• Skåne
SV: Renovera Treetex / Tretex / Porösboard
« Svar #1 skrivet: 15 feb-12 kl 17:06 »
En av anledningarna till att den mer eller mindre försvunnit är väl att den brinner som fnöske. Så en brandskyddsfärg kanske :)

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 feb-12 kl 18:54 »
Linoljefärg så klart. Finns matta också om man vill ha det.

Innan huset blivit övertänt så har man i regel ändå dött av gaser från diverse möbler, tv-apparater och annat.

poe5

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 feb-12 kl 21:15 »
hmm... Då är frågan om det nu blev bättre eller sämre när jag tog ner den tunna träpanelen och ett lager frigolit.
Men tänkte kompensera genom att täta alla hål och genomförningar som finns runt om i huset. Tror nog att dessa är en större risk än ett nytt eller gammalt treetex-tak.
När det gäller målning finns inte bättre än linoljefärger, men är lite tveksam till att låta ett så sugande material som treetex bli bemålat med linoljefärg. Funderar på om man inte använt slamfärger för detta tidigare...
Tror inte heller på en flamskyddsfärg då dessa brukar ge en förfärligt tråkig yta, bättre med andra brandskyddsåtgärder i huset.
Men huvudfrågan är en bra metod att fylla upp hål i treetexskivan, inte att ta bort den  ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 feb-12 kl 21:25 »
Är det en "slät" yta eller en sån där "knottrig"?
Här är några treetextak som har papper limmat på sig för den delen. Som tapetserat.

poe5

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 feb-12 kl 20:37 »
De e den knottriga sidan ut...
Funderar på att blöta en bit treetex lägga till lite tapetklister och skapa en byggmassa av det. Tror att jag läst om det för att bygga landskap till tågbanan. (Så det är en tid sedan jag läste det...)
Kanske armera med en tandpetare.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 feb-12 kl 20:59 »
Pillejobb har du framför dig, men det går nog med tålamod.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 18 feb-12 kl 21:35 »
Jag hade testat hur en ny skiva ser ut i ytstruktur, och om den "duger" skarvat in nya bitar.

Personligen hade jag nog testat om man kan blanda tretex"hack" med trälim i stället för tapetklister (vet inte varför).

Kanske kan man "mala" tretexen i en mixer eller matberedare?

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser